InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Leren schaken tegen de computer

Leren schaken tegen de computer

Leren schaken tegen de computer Leren schaken is niet het makkelijkste dat je ooit gedaan zal hebben en zonder tegenstander wordt het nog veel moeilijker. Schaken tegen de computer kan dan ook goede oplossing zijn om toch een tegenstander te hebben. Leren schaken tegen de computer is echter wel heel anders schaak spelen, dan tegen mensen die tegenover je zitten aan een schaakbord. De spelregels van schaken zijn dan wel hetzelfde, voor de rest is het spel heel anders. Wat zijn de voordelen en nadelen van leren schaken tegen de computer?

Leren schaken is een lange weg

Leren schaken is niet gemakkelijk. Eerst zal je moeten beginnen met wat alle stukken mogen en daarna is het noteren belangrijk. Wanneer je weet hoe je bepaalde zetten op moet schrijven, kun je ook partijen naspelen zodat je er van kunt leren. Maar dat is alleen maar droge theorie. Het is de praktijk waar het verschil gemaakt wordt. Leren schaken begint met tientallen partijen te spelen, waarvan je in het begin de meeste zal gaan verliezen, maar dat is goed. Hoe meer je leert, hoe beter het is. Maar wat als je geen tegenstander hebt om tegen te gaan spelen? Dan kan schaken tegen de computer een goede oplossing zijn.

Schaken tegen de computer

Er zijn veel websites waar je online kunt leren schaken. Er zijn grofweg twee verschillende websites wanneer het aankomt op online schaken. De eerste is de groep websites waar je tegen andere spelers kunt spelen. Vaak kun je aan de rating zien of het spelers van jouw kaliber zijn of niet. Speel je online schaak tegen andere spelers, dan zal er een klok in beeld komen te staan. Die klok is ideaal wanneer je al een goede of redelijke speler bent, maar voor een beginner is tien minuten per partij bedenktijd erg krap. Het grootste probleem: Je zal er weinig van kunnen leren, omdat je vooral constant moet denken aan het zetten. Leren schaken wordt op die manier heel lastig.

Schaken tegen de computer is een betere manier om te leren schaken, maar het is een andere manier van schaken. Het is een goede manier om openingen uit te proberen (Catalaans, Indisch, Konings-Indisch) om te kijken hoe de computer reageert op bepaalde combinaties. Let er wel op dat je het niveau van de computer aan kunt passen naar jouw eigen niveau. Direct leren schaken op het hoogste niveau zal er alleen voor zorgen dat de moed je in de schoenen zal zakken en dat is niet de bedoeling.

De beste manier om te leren schaken tegen de computer

Wanneer je wilt leren schaken en je hebt geen tegenstander, dan kan de computer uitkomst bieden. Je kunt openingen uitproberen, je kunt problemen oplossen en je kunt situaties proberen in te schatten aan de hand van een bepaalde stelling. Vergeet alleen niet dat dit geen goede voorbereiding is op een toernooi bijvoorbeeld. Het bord is op de computer anders, er is geen tijd om rekening mee te houden en de menselijke factor speelt minder mee. Leren schaken kun je prima tegen de computer doen, wil je een goede voorbereiding, speel online schaak tegen echte spelers met een klok. Op die manier ben je helemaal voorbereid en heb je het leren schaken achter de rug binnen de kortste keren!

Waar moet je op letten bij het leren schaken?

Schaken is een denksport, dus op het moment dat je wilt leren hoe je dit spel het beste kunt spelen, moet je zorgen dat er weinig of geen afleiding is. Bestudeer eerst de regels van het spel goed, zodat je weet wat de afzonderlijke stukken mogen en hoe je de stukken kunt verzetten. Na een paar potjes spelen (tegen de computer of tegen een andere tegenstander) kun je vervolgens verder gaan ontwikkelen welke openingen je het liefst wilt spelen, welke de meeste kansen geven en welke eigenlijk helemaal niet voor jou werken. Heb je dat allemaal door, dan kun je verder gaan kijken naar tactieken en strategie bij het schaken, maar in de meeste gevallen ben je dan al een paar maand verder!
© 2015 - 2018 Historia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leren schaken tegen de computer"

Infoteur: Historia
Gepubliceerd: 31-03-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!