Het rollenspel Dungeons & Dragons

Heb je er altijd al van gedroomd om een held of een schurk te zijn in een wereld waar draken, elfen en dwergen bestaan? Wil je graag op pad samen met je vrienden de meest wonderlijke avonturen mee te maken? Speel dan samen met je vrienden het rollenspel Dungeons and Dragons. Dungeons and Dragons is een rollenspel dat je met een groepje vrienden kan spelen. Het spel wordt vaak aan tafel gespeeld. Een groot deel van het spel wordt mondeling uitgespeeld en een ander deel op een getekende kaart. Het spel is bedacht door Gary Gygax. De eerste editie is in 1974 op de markt gekomen. Door de jaren zijn er verschillende edities uit gekomen. Elke versie heeft weer net wat andere regels en mogelijkheden. Maar tussen sommige edities zitten wel grote verschillen. De laatste vier edities zijn:
  • Dungeons & Dragons 3rd edition (2000)
  • Dungeons & Dragons 3.5 (2003)
  • Dungeons & Dragons 4th edition (2007)
  • Dungeons & Dragons 5th edition (2014)

De spelers

Je speelt het spel Dungeons & Dragons met 2 tot 6 spelers, maar meestal met 4 spelers. Het is niet onmogelijk om het spel met meer dan 6 spelers te spelen, maar wel ongebruikelijk. Daarnaast is er altijd een Dungeon Master (DM). Voordat het spel begint, maak je als speler zelf een karakter. Per editie is er een handleiding (Player’s handbook) voor het spel waarin staat hoe je een karakter kan maken. Je hebt de keuze uit verschillende rassen (races) en rollen (classes). Voorbeelden van rassen zijn elfen, dwergen, mensen en gnomen. Voorbeelden van rollen zijn vechter, paladijn, magiër en bard. Bij de verschillende rassen en rollen horen ook weer verschillende vaardigheden. Tijdens het spel ga je samen op avontuur, dit wordt een campaign genoemd. Op dit avontuur komen de spelers allemaal vrienden en vijanden tegen. De spelers kunnen hun eigen vaardigheden gebruiken om te vechten met de vijanden. Ze kunnen hierin zelf een keuze maken welke vaardigheden ze gebruiken of originele oplossingen vinden om langs de vijand te komen zonder te vechten. Met vrienden kan je juist weer gesprekken voeren of handel drijven. Je kunt je helemaal in je karakter verdiepen en deze zo goed uitspelen als je wilt.

De Dungeon Master

De Dungeon Master is de bedenker van het verhaal. Hij bedenkt alles wat de spelers moeten weten; hoe het landschap er uit ziet, welke personen en monsters de spelers tegen komen, welke avonturen de spelers gaan beleven en welke opdrachten de spelers kunnen doen. Tijdens het spel stuurt de Dungeon Master alle NPC’s aan. NPC’s zijn alle personen en monsters die niet door een speler gespeeld worden. De Dungeon Master zorgt voor de aanvallen van de monsters en houdt het leven van de monsters bij. Daarnaast bepaalt de Dungeon Master de regels. Een Dungeon Master kan er voor kiezen om een wereld te creëren waar andere regels gelden dan in het regelboek staan. Daarnaast zijn er zo veel verschillende situaties dat niet alle regels beschreven zijn. Bij twijfel bepaalt de Dungeon Master ook de regels.

Gevechten

In Dungeons & Dragons worden avonturen beleefd en de karakters zo goed mogelijk uitgespeeld. Maar een groot gedeelte van het spel bestaat uit het vechten met vijanden.

Wapens en harnassen

Wanneer je een nieuw karakter maakt heb je een bepaalde hoeveelheid geld die je kunt besteden aan het kopen van spullen die je in het spel kan gebruiken. Zo kun je ook wapens en een harnas kopen. Het ene wapen is beter dan het andere wapen. Je kunt je voorstellen dat een zwaard veel meer doet dan een kleine dolk. Het ene wapen doet meer schade dan het andere wapen. Sommige wapens hebben ook een betere raakkans dan andere wapens. Er zijn wapens die een lange afstand kunnen overbruggen en wapens die je alleen dichtbij kan gebruiken. Hoe goed je karakter om kan gaan met een wapen is ook afhankelijk van het ras en de rol. Een elf is bijvoorbeeld een goede boogschutter, terwijl een dwerg weer beter om kan gaan met een bijl. Er zijn ook nog magische wapens die een bonus geven. Deze wapens zijn heel duur en kunnen pas later in spel gekocht of gevonden worden.
Een harnas zorgt er voor dat je minder gemakkelijk geraakt kan worden als je aangevallen wordt. Er zijn verschillende soorten harnassen. Je kunt een dun leren harnas kopen of juist een heel dik harnas met platen. Een dik geeft natuurlijk veel meer bescherming dan een dun harnas, maar heeft bijvoorbeeld als nadeel dat je hierdoor minder snel kan lopen. Ook kun je een schild kopen voor extra bescherming. Maar een schild moet je wel altijd met één hand vast houden, dus dan kun je geen wapens gebruiken waar je twee handen voor nodig hebt.

Dobbelstenen

Een groot gedeelte van de gevechten wordt bepaald door dobbelstenen. Hierdoor blijft het spannend of je het gevecht wint of niet. Er zijn verschillende soorten dobbelstenen. Er zijn dobbelstenen met 20, 12, 10, 8, 6 en 4 zijdes. De dobbelsteen met 20 zijdes wordt het meest gebruikt in Dungeons & Dragons.
Aan het begin van het gevecht wordt eerst bepaald welke speler of vijand er mag beginnen. Dit wordt initiative genoemd. De dobbelsteen met 20 zijdes wordt gegooid en hier mag je je eigen persoonlijke score bij optellen. Op deze manier wordt de volgorde van de beurten van de spelers en vijanden bepaald. Elke speler krijgt tijdens het gevecht steeds een beurt waarin ze bepaalde acties mogen doen zoals aanvallen met een gewone of een speciale aanval, een andere speler of zichzelf helen of lopen. Als je wilt aanvallen dan gooi je ook eerst met de dobbelsteen met 20 zijdes. Je mag hier dan nog bepaalde scores bij optellen die afhangen van je wapen, het soort aanval dat je doet en je niveau (level). Als je aanval raak is, mag je met een dobbelsteen met 12, 10, 8, 6 of 4 zijdes gooien. Dit hangt helemaal af van welk wapen je gebruikt of welke aanval je doet. Soms mag je ook met meerdere dobbelstenen gooien.
Er zijn nog veel meer dingen die je doet door met dobbelstenen te gooien. Voorbeelden hiervan zijn goed om je heen kijken, ergens vanaf springen, iemand overtuigen of intimideren. Of dit lukt wordt bepaald door hoeveel je gooit met je dobbelsteen met 20 zijdes en daarbij opgeteld een persoonlijke score
Gooi je een 1 tijdens een gevecht dan heb je meestal een groot probleem en wanneer je 20 gooit, ben je juist heel blij. In de vierde editie geldt bijvoorbeeld: wanneer je 1 gooit mik je zo slecht dat je geen schade doet op een vijand maar op een vriend of op jezelf. Gooi je echter 20 dan hoef je niet meer te rollen voor hoeveel schade je doet op een vijand maar dan doe je automatisch de maximale schade.

Dood gaan

Elke speler heeft een bepaald aantal levenspunten (hit points), dit hangt er vanaf wat voor soort rol (class) je speelt. Als je wordt aangevallen verlies je een bepaald aantal levenspunten. Kom je onder de 0 levenspunten dan raak je bewusteloos. Dan moet je met een dobbelsteen gooien om te bepalen of je blijft leven. Gooi je een aantal keer te laag dan ga je dood en verlies je je karakter. Gooi je een aantal keer hoog genoeg dan wordt je weer stabiel. Je kunt ook weer stabiel worden doordat je door een andere speler geheeld wordt.

In niveau omhoog gaan

Door dit spel te spelen kan je karakter in niveau (level) omhoog gaan. Deze krijgt ervaring (ook wel experience of xp genoemd) door bijvoorbeeld deel te nemen aan gevechten of bepaalde opdrachten goed uit te voeren. Bij een bepaalde hoeveelheid xp ga je een level omhoog. Als je een level omhoog gaat, krijg je weer nieuwe vaardigheden of worden de vaardigheden die je al hebt beter. Ook kan je meer levenspunten en een betere bescherming krijgen. Wanneer je een hoger level hebt kan je ook weer vijanden met een hoger level verslaan. Daardoor blijft het spel afwisselend en uitdagend.
© 2015 - 2024 Riannevdmeer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Stephen Colbert: de intellectueel met humorStephen Colbert: de intellectueel met humorStephen Colbert is door het gezaghebbende Time in 2006 en 2012 tot één van de honderd meest invloedrijke mensen ter were…
Life Action Role Playing (LARP), ervaar het verhaal zelfStel je voor dat je deelmaakt van een verhaal net zoals in een boek zogezegd. In plaats van het verhaal te ervaren door…
Spel bij kinderenKinderen spelen, dit weet iedereen. Dat spel belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen, weet nog niet iedereen. Bi…
Durft u het aan? The Amsterdam dungeonDe naam zegt het al the Amsterdam Dungeon, echter zijn er in verschillende plaatsen ter wereld Dungeons te bezoeken. Het…

Leren schaken tegen de computerLeren schaken tegen de computerLeren schaken is niet het makkelijkste dat je ooit gedaan zal hebben en zonder tegenstander wordt het nog veel moeilijke…
Een leuk kaartspel: ezelenEen leuk kaartspel: ezelenSommige kaartspelen zijn gemakkelijker te leren en te spelen dan andere. Het kaartspel ‘ezelen’ is zo’n eenvoudiger kaar…
Bronnen en referenties
  • http://dnd.wizards.com/
  • Player handbook 4th edition
Riannevdmeer (9 artikelen)
Gepubliceerd: 26-03-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.