InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Familie Poen, een poenig kaartspel

Familie Poen, een poenig kaartspel

Familie Poen, een poenig kaartspel Het is leuk om met een aantal mensen een spel te spelen. Maar als het leeftijdsverschil van de spelers groot is, is het soms moeilijk om een passend spel te vinden voor iedereen. Wat voor de een te makkelijk is, kan voor een jeugdige speler nog te moeilijk zijn. Wellicht dat het kaartspel Familie Poen van Ravensburger dan een idee kan zijn. Een spel voor 2 tot 4 spelers. Geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar.

De familie Poen

In dit spel staan 6 mannelijke leden van de familie Poen centraal. Van baby tot overgrootvader, allemaal doen ze mee! Alle familieleden staan op de kaarten die je als speler krijgt. Elk familielid heeft ook een eigen kaartwaarde.

KaartKaartwaarde
Baby Poen1
Kleine jongen2
Oudere broer5
Vader Poen10
Opa Poen20
Grootvader Poen50

Elke kaartwaarde komt in zes verschillende kleuren slechts eenmaal voor. De zes kleuren die je op de kaarten ziet zijn rood, blauw, geel, groen, grijs en paars.

Inhoud spel

  • 36 kaarten
  • 56 munten
  • Spelregels

Doel van het spel

De spelers proberen zo snel mogelijk alle kaarten kwijt te raken. Wie dit als eerste doet, kan van de andere spelers geld verwachten. De speler die aan het einde van het spel het meeste geld heeft, is de winnaar van het spel.

Voorbereiding

Speelgeld

Voordat je begint met het spelen van dit spel moet het speelgeld verdeeld worden. Iedere speler krijgt:
  • 1 x 50
  • 1 x 20
  • 2 x 10
  • 2 x 5
  • 4 x 2
  • 4 x 1

Verdeling van de kaarten

Nadat de muntjes zijn verdeeld worden de kaarten geschud. Elke speler krijgt 5 kaarten. Deze kaarten hou je voor je zodat de andere spelers er geen zicht op hebben. Er wordt nog 1 kaart open op de tafel gelegd. De rest van de kaarten worden afgedekt op het midden van de tafel gelegd.

Het spel

Regel bij familie Poen is dat de jongste speler mag beginnen met het spel. De bedoeling van het spel is om een kaart uit je hand af te leggen op de aflegstapel. Maar niet elke kaart mag je afleggen. Er zitten voorwaarden aan het afleggen van kaarten.

  • De kaart moet dezelfde waarde hebben als de omgedraaide kaart op de aflegstapel
  • De kaart moet dezelfde kleur hebben

Een voorbeeld:

Er ligt een gele kaart met kaartwaarde 5 op de aflegstapel. Hier mag je een gele kaart opleggen met elke kaartwaarde die er is. De kleur komt namelijk overeen. Heb je geen gele kaart? Dan mag je ook een andere kleur kaart neerleggen, mits deze dezelfde kaartwaarde heeft dan de gele kaart. In dit geval een 5.

Nu kan het zijn dat een speler geen passende kaart aan kan leggen doordat de speler geen kaart heeft met dezelfde kleur of dezelfde kaartwaarde. In dat geval moet de speler een kaart trekken van de afgedekte stapel. Als de getrokken kaart op de aflegstapel past, mag de speler deze alsnog neerleggen. Zo speelt iedereen alle kaarten uit. Als je als speler je een na laatste kaart neerlegt, moet je dit aangeven door het woord POEN te roepen. Als je vergeet om poen te roepen, moet je voor straf een kaart van de afgedekte stapel pakken. Deze kaart mag je niet direct uitspelen. De speler die zijn laatste kaart neerlegt roept familie Poen en is de winnaar van deze ronde. De andere spelers moeten de winnende speler nu betalen.

Afrekenen

De winnaar van een speelronde mag afrekenen met de rest van de spelers. Maar hoe gaat dat precies? Het is heel simpel. De spelers die het spel niet hebben gewonnen kijken naar de kaarten die ze nog op hun hand hebben. De kaartwaarde die een speler over heeft is de muntwaarde die de speler moet betalen. Kan je niet gepast betalen, dan moet je de muntjes even wisselen met de winnaar van de spelronde of met een andere speler.

Een voorbeeld

Heb je aan het einde van het spel nog een gele 1 en een paarse 50 over? Dan moet je de winnaar een waarde van 51 munten geven.

Einde van het spel

Na een speelronde is het spel nog niet afgelopen. Nadat de winnaar van de eerste ronde bekend is en met zijn medespelers heeft afgerekend, begint het spel weer van voor af aan. Een volgende ronde kan een andere winnaar opleveren, en ook de winst die er in een volgende spelronde te halen valt is op voorhand niet voorspelbaar. Het spel komt ten einde als een van de spelers geen geld meer heeft om zijn 'schuld' aan de winnaar van de spelronde te betalen. Als één van de spelers niet meer kan betalen wordt de eindbalans opgemaakt. De winnaar is diegene die het meeste geld heeft.
© 2014 - 2017 Bianca101, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een spel voor de hele familie: Familie Poen (ook gevorderd)Zoals de naam van het spel al zegt, draait het in dit spel om geld en hoe meer geld, hoe beter. Als jij als eerste je ka…
Het kaartspel pesten: kaarten, regels en variantenHet kaartspel pesten: kaarten, regels en variantenHet merendeel van de Nederlanders heeft wel eens een potje 'pesten' gespeeld. En nee, we hebben het hier niet over treit…
Wie heeft het gedaan? - Ravensburger (Wie was het?)Wie heeft het gedaan? - Ravensburger (Wie was het?)Wie heeft de magische ring van de koning gestolen? De magische ring die het koninkrijk beschermd tegen de boze tovenaar.…
Leuke spellen voor OudejaarsavondLeuke spellen voor OudejaarsavondOudejaarsavond zit er weer aan te komen. Hartstikke gezellig natuurlijk, maar hoe en waar ga je deze avond doorbrengen?…
Science X Kristallen kweken - Edelstenen ExperimenteerdoosScience X Kristallen kweken - Edelstenen ExperimenteerdoosDe Science X Kristallen kweken- Edelstenen Experimenteerdoos is geschikt voor kinderen tussen tien en twaalf jaar. Op de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Familie Poen, een poenig kaartspel"

Infoteur: Bianca101
Laatste update: 07-08-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!