InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Dobbelspelletjes voor in de kroeg

Dobbelspelletjes voor in de kroeg

Dobbelspelletjes voor in de kroeg Dobbelspelletjes, wie kent ze niet. Mexico gooien, eentjes gooien of het torentje zijn een paar leuke voorbeelden die regelmatig gespeeld worden. Juist in de kroeg is het af en toe een leuk tijdverdrijf, met veel lol en plezier. Ze zitten vaak simpel in elkaar, en dat is maar goed ook, want het moet wel leuk en simpel blijven. Pak de dobbelstenen, schenk een borrel in, en begin te gooien, maar geniet met mate(n), proost!

Torentje

Benodigdheden

  • een schudbeker
  • 1 dobbelsteen
  • 9 bierviltjes zonder merkteken
  • 1 bierviltje met merkteken
  • 10 borrels naar keuze

Voorbereiding

Pak het bierviltje met merkteken, en 3 zonder merkteken, en schudt deze goed door elkaar. Wanneer er goed geschud is worden ze vervolgens naast en tegen elkaar aangelegd. Plaats op elk viltje een borrel, en leg bovenop de 4 borrels weer 3 viltjes. Daar bovenop ook weer 3 borrels, en vervolgens daar weer 2 viltjes bovenop. Daar bovenop weer 2 borrels, en bovenop deze 2 borrels weer een viltje en plaats daar dan als laatste de 10e borrel bovenop.

Torentje met borrelsTorentje met borrels
Torentje variantTorentje variant

Het spel

Vervolgens wordt er gedobbeld met een enkele dobbelsteen. Wordt er een 1 of een 6 gegooid, dan moet er wat van de toren gepakt worden, van boven af, het zei een viltje of een borrel. De eerste die een 1 of een 6 gooit, begint in ieder geval met een borrel.Vervolgens wordt de hele toren afgewerkt, net zolang tot dat iemand het viltje met het merkteken pakt. Deze persoon betaalt de borrels. Zijn er nu nog borrels over, dan gaat men gewoon door met het spel, want wie wil die borrels per slot van rekening niet?!

Eentjes gooien

Benodigdheden

  • een schudbeker
  • 5 dobbelstenen

Voorbereiding

Geen

Het spel

Er wordt gegooid met een schudbeker met 5 dobbelstenen. Het draait om de eentjes die er gegooid worden. Zodra iemand een of meerdere eentjes gooit gaat de teller lopen. Zolang er per gooibeurt nog eentjes tussen zitten, blijft de gooier aan zet. Zitten er geen eentjes tussen, dan is de volgende aan de beurt. Zijn er 7 eentjes gegooid, of wordt 7 gepasseerd, dan wordt er door de gooier een borrel of drankje besteld. Vervolgens wordt er gewoon door gegooid zolang er eentjes tussen zitten. Zijn er 14 eentjes gegooid, of wordt 14 gepasseerd, dan wordt de borrel door diegene opgedronken. Hierna wordt er weer verder gegooid, totdat er 21 eentjes zijn bereikt. Degene die het 21e eentje gooit, of het passeert, moet de borrel betalen.

Mexico

Benodigdheden

  • een schudbeker
  • 2 dobbelstenen
  • voor elke deelnemer 1 eigen dobbelsteen

Voorbereiding

Iedereen krijgt een dobbelsteen en zet deze met de 6 naar boven.

Het spel

Er wordt gegooid met een schudbeker met 2 dobbelstenen, en het is de bedoeling dat er een zo hoog mogelijk aantal wordt gegooid. Het laagste getal vormt een 1-tal, en het hoogste getal een 10-tal, dus wanneer er een 5 en een 3 gegooid worden, is de score 53 (en niet 35). Daarnaast, als met beide dobbelstenen hetzelfde getal wordt gegooid, dan wordt het een 100-tal, dus 2 keer een 2, dan wordt het 200, 2 keer een 3 dan wordt het 300, etc. Nu is er op dit geheel een uitzondering, en dat is het gooien van een 1 en een 2, in feite dus de laagst mogelijk te gooien score, maar wordt bij Mexico juist gezien als de hoogste score, de Mexico!

De beginner bepaalt hoe vaak er gegooid wordt, tot maximaal 3 keer, en elke deelnemer mag daarna het zelfde aantal beurten gebruiken. Degene die nu in een ronde de laagste score gooit, moet met zijn eigen dobbelsteen een puntje zakken. Echter, als er gedurende de spelronde een Mexico is gegooid, dient er 2 punten gezakt te worden. Zijn er 2 Mexico’s gegooid, dan 4, en zo voort. Vervolgens mag degene die zojuist de laagste score heeft gegooid, opnieuw beginnen en bepalen hoe vaak er gegooid wordt. Degene die nu uiteindelijk als eerst met zijn dobbelsteen beneden de 1 komt, moet een rondje geven aan de rest van de deelnemers.

Nu is er nog een extra regel tussendoor, en die is de volgende. Stel er mag 3 keer gegooid worden, maar juist die 3e keer is de score erg laag, dan mag er schade genomen worden, en dient er 1 puntje op de dobbelsteen gezakt te worden. Dit mag alleen wanneer er in de betreffende ronde nog geen Mexico is gegooid. De reden hierbij is, dat wanneer er nog een groot aantal mensen volgen, er een relatief grote kans in zit, dat er nog 1 of meerdere Mexico’s gegooid worden, en er dan in plaats van 1 puntje, meerdere gezakt moeten worden. Het blijft een spelletje!
© 2014 - 2019 Dgtzelf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Statistiek - Binomiaal ToetsMet de binomiaaltoets kun je berekenen wat de kans is op een bepaalde uitkomst. Daarbij kun je uitgaan van een bepaald a…
Lessugesties kleuters: Rekenactiviteiten rondom PasenLessugesties kleuters: Rekenactiviteiten rondom PasenPasen leent zich goed voor tal van leuke lessuggesties voor kleuters. Hierbij wordt al gauw gedacht aan knutselactivitei…
C1000 Gogo actie + spellenSinds 14 september 2009 staat de C1000 in het teken van de Gogo's. Gogo's zijn kleine poppetjes met ieder zijn eigen kar…
Bowlingtermen of hoe kan ik meepraten na een avondje bowlenStrike, spare, turkey. Waar hebben ze het over? Hier een korte uitleg over het hoe en wat van de bowlingtermen.
Eetspelletjes en leuke hapjes voor kinderenEetspelletjes en leuke hapjes voor kinderenVeel jonge kinderen hebben een periode dat ze slecht eten. Dat is op zich geen probleem. Hoe drukker je je maakt als vad…
Bronnen en referenties
  • Gebruikte foto's, buiten artikel foto om, zijn eigen foto's.

Reageer op het artikel "Dobbelspelletjes voor in de kroeg"

Reactie

Peter Smit, 22-02-2016 02:23 #1
Hoe heet het volgende spelletje: je hebt 2 dobbelstenen en een houten bakje met de cijfers 1 tm 9. Gooi je 11 ogen dan klap je in het bakje de cijfers 2 en 9 weg. Gooi hierna 9 ogen dan klap je de cijfers 8 en 1 weg. Je speelt door tot je niet meer kan en hoopt minder ogen over te houden dan je vrienden.

Dank, Peter Reactie infoteur, 22-02-2016
Hallo Peter,

Volgens mij is dat Shut the box.

Gr.
Arjan

Infoteur: Dgtzelf
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 1
Schrijf mee!