De leukste spellen en activiteiten voor een groep
Soms is het lastig om een origineel en leuk spel te vinden, dat geschikt is voor een groep kinderen of volwassenen. Je kunt tegenwoordig kiezen uit verschillende soorten spelletjes of activiteiten. Een groepsactiviteit is erg leuk en goed voor zowel de samenwerking, het oplossen van problemen en de sociale vaardigheden. Het kan gebruikt worden als vrijetijdsbesteding, ontspanning en voor het plezier.
Groepsspelletjes
Bron: Geralt, Pixabay
Groepsspelen zijn goed voor de sociale vaardigheden en om de kracht en verantwoordelijkheid van de groep te versterken. Het afwisselen van competitieve spelen met samenwerkingsspelen draagt bij tot het versterken van de groep. Bij samenwerkingsspelen staat evenwaardigheid centraal, doordat ze samen leren om aan een gemeenschappelijk doel te werken. De spellen kunnen aangepast worden afhankelijk van de leeftijd van de groep en moeilijkheidsgraad.
Grote activiteiten
Het theezakjes ruilspel
Wat heb je hiervoor nodig:
Verdeel de groep in teams van twee of drie personen. Elk team krijgt een theezakje mee. Met dit voorwerp gaan ze de buurt in om dit te ruilen tegen iets groters, kostbaarder of mooiers. Het nieuwe voorwerp wordt bij iemand anders weer geruild voor iets dat nog groter,kostbaarder of mooier is. Dit ruilen gaat steeds door tot de tijd om is. Bepaal van te voren op welk tijdstip de teams terug moeten zijn. Binnen deze tijd moeten de teams proberen een zo waardevol mogelijk voorwerp te verkrijgen. Sluit het spel af door een korte evaluatie. Alle teams vertellen aan elkaar hoe het geweest is en wat voor voorwerp ze hebben meegebracht.
De kleuren van de kunstenaar
Wat heb je hiervoor nodig:
- Touw
- Stiften
- Kaartjes
- Papier
- Een woord
- Een pen
Het doel van dit spel is zo snel mogelijk de kleuren te verzamelen van de kunstenaar en een woord te vormen. De kunstenaar heeft allemaal kleuren verstopt. De deelnemers worden in teams van 2 of 3 verdeeld. Ieder team krijgt een kaartje met een bepaalde kleurencombinatie hierop. (bijvoorbeeld rood, geel, blauw, groen, paars, oranje, roze.) De combinatie bestaat uit verschillende gekleurde bolletjes. Iedere groep moet met zijn kleurencombinatie de overeenkomstige kleurencombinatie proberen te vinden. Hebben ze die gevonden dan laten ze die overeenkomstige kaart hangen, maar ze onthouden de letter die op de achterkant staat. Die letter komen ze zo vlug mogelijk vertellen aan de spelleider. Spreek een centrale plaats af waar dit gaat plaatsvinden. Als een team alle kleurencombinaties heeft gevonden mogen ze proberen met alle letters een woord te vormen. Het eerste team die het woord heeft gevonden heeft gewonnen.
Een geheime boodschap
Wat heb je hiervoor nodig:
Er worden twee teams gevormd. Een team bestaat uit spionnen, het andere team uit geheime agenten. Zet een groot speelterrein uit, bijvoorbeeld in het bos of speelplaats. De spionnen verspreiden zich over het hele terrein en de geheime agenten spreken een begin- en eindpunt af. Voordat ze vanaf het afgesproken beginpunt vertrekken schrijven de geheime agenten een boodschap op een vel papier. Vervolgens verscheuren ze dat en verdelen de snippers onder alle spelers van het eigen team. Op de snippers moet minimaal een heel woord staan en het liefst een hele zin. Elke speler verstopt de snipper goed en gaat op weg naar het eindpunt, ervoor wakend niet door de spionnen ontdekt te worden. Als een spion erin slaagt een geheime agent te pakken, moet de geheime agent zijn papiersnipper afgeven aan de spion. De geheime agent moet elke keer als hij gepakt wordt terug naar het beginpunt, maar hij mag blijven meedoen ook al is hij het stuk van het bericht kwijt. Als de speeltijd om is, komen spionnen en geheime agenten bij elkaar. De spionnen hebben gewonnen als ze erin slagen om op basis van de gevonden fragmenten de boodschap te raden. Zo niet, dan hebben de geheime agenten het spel gewonnen.
Postbodespel
Wat heb je hiervoor nodig:
- Ongeveer 20 kaarten per deelnemer
- Tussen de 15 a 20 brievenbussen (enveloppen of schoenendozen)
- Pennen/stiften om namen op te schrijven
De teams moeten zo snel mogelijk brieven op het juiste adres bezorgen. De brievenbussen wordt verdeeld in een bebost terrein. Zowel op de brievenbus als op de envelop staat de plaats en een adres. Het postkantoor is opgesteld op een centraal punt. De deelnemers staan bij het postkantoor. Ze zetten hun naam op de brief die ze meekrijgen. Ze moeten deze brief in de juiste brievenbus posten. Onder de brieven zitten ook onjuiste adressen (bijv. Amsterdam i.p.v Amsterdam) deze moeten worden bezorgd in de speciale brievenbus. Hoe snel kunnen de postbodes de kaarten afleveren met het juiste adres?
Kringspellen
Knipoogje
Alle deelnemers staan in een kring. Een persoon wordt uitgekozen als detective en moet naar de gang, zodat hij of zij niks meer kan horen of zien. Kies nu iemand uit de kring als knipoger. De detective wordt hierna weer teruggeroepen en mag in het midden van de kring gaan staan. De knipoger moet zoveel mogelijk deelnemers in slaap knipperen. Als de knipoger naar de andere deelnemer uit de kring knipoogt, valt diegene in slaap en valt op de grond. De knipoger moet dit zo stiekem mogelijk doen zodat de detective dit niet kan zien. De detective mag drie keer raden wie de knipoger is, maar moet dit wel doen voordat alle deelnemers op de grond liggen.
Bericht door fluisteren
De spelleider begint met het fluisteren in het oor van de rechterspeler. Dit kan een simpel zinnetje zijn of een woord. De rechterspeler geeft dit weer door aan zijn rechterspeler. Zo gaat dit de hele kring rond. Wat komt er als laatste uit?
Dirigent
Alle deelnemers zitten in een kring.
Een persoon wordt weggestuurd zodat hij niets kan zien of horen. Intussen wordt een dirigent aangeduid. De deelnemer komt terug en neemt plaats in het midden van de kring. De dirigent doet stiekem een bepaalde beweging of actie en de andere spelers doen dat na. Lukt het de deelnemer om te achterhalen wie de dirigent is?
Slapende zeerover
Wat heb je hiervoor nodig:
Alle deelnemers zitten in een kring. In het midden zit de zeerover. Deze zeerover bewaakt een balof een pion. Iemand anders uit de kring probeert nu dit voorwerp bij de zeerover weg te halen. Lukt dit, dan wordt deze speler geblindoekt. Weet de zeerover de deelnemer echter te tikken, dan gaat zij of hij terug en de zeerover blijft in het midden. Welke zeerober lukt het om de meeste personen te tikken? De zeerover moet het voorwerp op armlengte verdedigen.
Bron: OpenClipart Vectors, Pixabay Balspelen
Kwalleballen
Wat heb je hiervoor nodig:
- Grote zak gevuld met zand
- Een grote bak of gat in de grond
- Water
Bij dit spel heb je een veld nodig met aan iedere kant een groot gat in de grond of een grote bak gevuld met water. Je speel dit spel in twee teams. Elk team probeert een zak gevuld met zand zo snel mogelijk naar het gat of de bak gevuld met water te brengen. Dit is de goal. Je mag voor en achteruit lopen. Andere spelers mogen de zak proberen af te pakken. De zak met zand wordt steeds zwaarder door het water, dus het spel wordt steeds lastiger. Maak van te voren goede afspraken, want het kan er nog wel eens ruig aan toe gaan als de deelnemers de zak willen afpakken van de ander.
Flessenvoetbal
Wat heb je hiervoor nodig:
- Bal
- Voor elke deelnemer een grote plastic fles
Alle deelnemers hebben een fles voor hen op de grond staan. Alle deelnemers staan in een grote kring. Met de bal proberen ze elkaars fles omver te krijgen. Als je fles omvalt moet je eerst de bal halen voordat je de fles weer overeind mag zetten. De bal mag alleen met de voeten gespeeld worden. Wie er aan het eind van het spel het meeste water in zijn fles heeft, is de winnaar.
Ballenbingo
Wat heb je hiervoor nodig:
Alle deelnemers krijgen een tennisbal met een nummer erop. Ze onthouden goed dit nummer en alle ballen worden weer verzameld. Alle ballen worden in de ruimte gegooid. De deelnemers proberen hun eigen bal te vinden. Als ze die gevonden hebben roepen ze bingo!
Estafette
Voorwerpenestafette
Wat heb je hiervoor nodig:
- Een touw
- A4tje
- Rietje
- Voetbal
De spelleider maakt de groepen en de route wordt uitgezet met pionnen. De spelleider heeft een aantal voorwerpen die naar de overkant moeten worden gebracht. Ook kun je op vele verschillende manieren naar de overkant, zoals op elkaars rug, hinkelend, etc. De groepen kiezen in overleg een voorwerp wat ze deze ronde door gaan geven. Als elk groepje dit heeft doorgegeven aan de spelleider, bepaald de spelleider op welke manier ze naar de overkant moeten komen en kan de estafette beginnen. Je kunt zo een aantal rondes achter elkaar doen. Welk groepje is het vaakst als eerste klaar?
Eetspel
Wat heb je nodig:
- Een grote pan of schaal
- Theedoeken
- Lepels
- Havermout of muesli
Dit spel wordt gespeeld in tweetallen. Alle deelnemers zitten in een grote kring en hebben een blinddoek voor. Een iemand van het tweetal heeft een eetlepel in de hand. In het midden van de kring staat een pan of schaal met eten. Denk hierbij aan havermout of muesli. De spelers proberen een lepel vol eten uit de pan mee te nemen en die aan de andere speler te voeren. Een hilarisch spel, wat voor veel plezier en rommel zorgt.
Tikspelen
Ratten en Raven
De deelnemers worden verdeeld in twee groepen, de ratten en de raven. De ratten gaan aan de ene kant van de lijn staan, de raven aan de ander kant. De spelleider begint een verhaal te vertellen en iedere keer dat er in het verhaal het woord “raven” klinkt, vluchten de ratten en mogen de raven tikken. Als het woord “ratten” genoemd wordt, mogen de ratten de raven aftikken. De deelnemers die zijn getikt mogen even aan de kant zitten. Maak er een spannend verhaal van, waarin de twee groepen vaak genoemd worden!
Chinese muur
Eén of twee tikkers staan in een vak.De anderen proberen over te steken zonder getikt te worden. De deelnemers die getikt worden vormen een muur in het midden van het speelveld. Ze staan met gespreide benen naast elkaar en houden elkaars handen vast. Deelnemers die getikt worden mogen ook door de benen van de getikte deelnemers kruipen.
Lees verder