InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Kwartetten: leuk om te doen, leuk om te maken

Kwartetten: leuk om te doen, leuk om te maken

Kwartetten: leuk om te doen, leuk om te maken We denken zo snel, dat je voor het spelen van een gezelschapsspel toch op z'n minst een dure doos nodig hebben, of misschien een scherm. Er zijn inderdaad prachtige spellen in de handel, maar je kunt ze ook eenvoudig zelf maken. En dat scheelt een flink stuk in de prijs. Hoe pakken we dat aan met kwartetten?

Kwartet

In een kwartetspel zitten een aantal kaarten, die steeds in een setje van vier bij elkaar horen. Zo'n setje noem je een kwartet. Het doel van het spel is, om zoveel mogelijk van deze setjes, deze kwartetten te verzamelen.

Spelbeschrijving

Je speelt het spel kwartetten liefst met drie personen of meer. Met een aanpassing is het spelletje eventueel ook met z'n tweeën te spelen.
Je deelt de kaarten op. Speel je met z'n tweeën, dan deel je voor drie personen: twee spelers en 'de stapel'.
  • De speler links van degene die de kaarten heeft gegeven, mag beginnen.
  • De speler mag van een van de andere spelers een kaart vragen. Voorwaarde is, dat hij zelf minimaal één kaart heeft van het betreffende kwartet. Dus Ria vraagt bijvoorbeeld: 'Jan, ik vraag van jou van de serie van bloemen de paardenbloem”. Ria heeft dus minimaal één kaart in de serie van de bloemen. Of Jan er ook een heeft, weet Ria uiteraard niet.
  • De speler aan wie is gevraagd (Jan, in ons voorbeeld) antwoordt ofwel door de gevraagde kaart te geven, ofwel door aan te geven dat hij die kaart niet heeft.
  • Had Jan de kaart, dan mag Ria nog een keer vragen, net zo lang tot iemand de gevraagde kaart niet heeft.
  • Had Jan de kaart niet, dan is de beurt aan Jan om iemand een kaart te vragen.
  • Heeft een speler dank zij het vragen een setje van vier, een kwartet dus, vol gekregen, dan wordt dit kwartet op tafel gelegd.
  • Wie na afloop de meeste kwartetten heeft verzameld, heeft het spel gewonnen.

Met z'n tweeën

Speel je met twee personen, dan verloopt het spel een klein beetje anders. Je hebt nu maar één persoon aan wie je de kaart kunt vragen. Deze kaart zit ofwel bij die persoon, ofwel in de stapel.
  • Je vraagt een kaart.
  • Heeft je tegenstander deze kaart, dan krijg je die. Je vraagt de volgende kaart, net zolang tot de gevraagde kaart niet leverbaar is. Dan neem je een kaart van de stapel.
  • Heb je een kwartet vol, dan komt deze weer op tafel.
  • Het kan dus voorkomen, dat je tegenspeler een bepaalde kaart niet heeft, maar in de loop van het spel deze toch via de stapel krijgt. Misschien moet je 'm een of enkele beurten later nog maar eens vragen...

Het spel zelf maken

Het zelf maken van een kwartet is eigenlijk heel eenvoudig, en is ook heel leuk om samen met je kind te doen.
  • Je hebt een aantal kaarten nodig van dezelfde maat. Gebruik wat steviger papier, of dun karton.
  • Zorg dat de achterkanten van deze kaarten allemaal hetzelfde zijn, zodat je niet aan de achterkant een kaart kunt herkennen. Bedenk een aantal series, bijvoorbeeld tien.
  • Per serie bedenk je vier verschillende dingen. Voorbeeld voor een natuur-kwartet:
    • Serie bomen: eik, beuk, kastanje, wilg
    • Serie bloemen: paardenbloem, lelie, roos, aster
    • Serie insecten: vlieg, bij, mug, wesp
    • etc.
  • Een van de vier kwartet-kaartenEen van de vier kwartet-kaarten
    Het mooiste is het, als je afbeeldingen hebt. Die kun je meestal eenvoudig op internet vinden.
  • Op de kaart plak je de afbeelding. Je zet er de serie bij, en je noemt de vier onderdelen van deze serie. Op de kaart van de serie bomen staat dan dus bijvoorbeeld:
    • Serie: bomen
    • Afbeelding eik
    • Eik
    • Beuk
    • Kastanje
    • Wilg

De naam die bij het plaatje hoort, maak je dikgedrukt, of je geeft met een kleurtje aan waar het om gaat.

Rekenen en taal

Je kunt kwartetten maken met allerlei leuke thema's en afbeeldingen. Het is is een prima middel om de woordenschat te bevorderen. Je kunt er ook reken- en taalopdrachten in verwerken. Met kwartetten kun je alle kanten uit!

Afwerking

Als je de kaartjes wilt beschermen tegen vieze vingertjes en zo, dan kun je misschien de kaartjes met plastic plakfolie beplakken. Als je de beschikking hebt over een lamineerapparaat, dan is ook lamineren een optie.

Doosje

Je maakt je eigen kwartet helemaal compleet, als je er ook een doosje bij maakt, waar je de kaartjes in kunt doen. De buitenkant van het doosje kun je leuk versieren. Je eigen spel wordt zo alleen maar echter en professioneler!

Spelen maar!

Nu je hele spel klaar is, kun je samen heerlijk spelen. Spelen met een eigen spel, dat is toch best bijzonder!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sealife WeetjeskwartetSealife WeetjeskwartetKwartetten is een oer-Hollands spel dat al erg lang bestaat. Het is een kaartspel dat bestaat uit een aantal kaarten. Di…
Hoe speel je het kaartspel Trombon?In Roemenië wordt dit kaartspel in kroegen gespeeld. Het doel is zo snel mogelijk je kaarten kwijt te raken. Om dit te d…
Koehandel: bied met boerenverstandKoehandel is een hilarisch en heerlijk eenvoudig spel: spaar kwartetten van dieren van de boerderij, en zet daarbij je g…
Het padvinderspel: nostalgisch kaartspelHet padvinderspel: nostalgisch kaartspelHet padvinderspel is een nostalgisch kaartspel geschikt om een gezellig moment met vrienden, kinderen of familie door te…
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…

Reageer op het artikel "Kwartetten: leuk om te doen, leuk om te maken"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 16-08-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Spelletjes
Schrijf mee!