InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Hoe speel je het kaartspel Trombon?

Hoe speel je het kaartspel Trombon?

In Roemenië wordt dit kaartspel in kroegen gespeeld. Het doel is zo snel mogelijk je kaarten kwijt te raken. Om dit te doen zal je jouw tegenstanders voor de gek moeten houden. Dus houd jij wel van een spelletje? Ken je mensen die ook van een spelletje houden? Is jouw pokerface de allerbeste? Wil je eens ondervinden hoe goed jij jouw gedachten voor je kan houden en anderen voor de gek kan houden? Dan is Trombon het spel voor jouw. Lees snel verder en kom alles over dit spel te weten.

Benodigdheden en voorbereiding

Voor Trombon heb je slechts enkele dingen nodig. Je moet in het gezelschap zijn van een groep mensen (2 tot 6 personen) die wel zin hebben in een spelletje en je moet een pak spelkaarten bij je hebben.

De eerste stap voor het spelen van Trombon is het voorbereiden van het spel. Vanzelfsprekend schud je eerst het pak kaarten (de jokers dien je uit het spel te halen). Wanneer het pak kaarten goed geschud is, deel je de hele stapel uit. Bij dit delen houd je één kaart apart met de waarde-aanduiding naar beneden.

Spel en speldoel

Het doel van het spel is zo snel mogelijk alle kaarten kwijtraken die je hebt gekregen van de deler. Dit doet de eerste speler door 1, 2 of 3 kaarten op tafel te leggen en een kaartwaarde te noemen (2 – 10, boer, vrouw of aas). De genoemde kaartwaarde hoeft niet de kaartwaarde van de neergelegde kaart te zijn. Ook hoeven de neergelegde kaarten niet dezelfde waarde te hebben. Vervolgens is de volgende speler aan de beurt. Hij heeft nu twee mogelijkheden.

Allereerst kan hij zeggen dat hij de vorige speler niet vertrouwt. Dit betekent dat hij denkt dat de kaarten die de vorige speler niet van de waarde zijn die hij aangaf. In dit geval zegt deze speler ‘Trombon’ (of een ander afgesproken woord). Nu zijn er weer twee mogelijkheden. Of de eerste speler heeft gelogen, of niet. Wanneer de eerste speler heeft gelogen moet hij alle kaarten die op dat moment op tafel liggen oppakken en in zijn hand stoppen. Wanneer de eerste speler niet loog, moet de speler die ‘Trombon’ zei deze kaarten oppakken.

De tweede mogelijkheid is dat de tweede speler de eerste speler vertrouwt. In dit geval zegt hij iets als ‘Ik vertrouw je’ of hij zegt niets (dan wordt namelijk aangenomen dat de vorige speler wordt vertrouwd). Vervolgens legt deze speler ook 1, 2 of 3 kaarten op tafel en zegt dat deze kaarten dezelfde waarde hebben als de door de eerste speler genoemde waarde. Nu is de derde speler aan de beurt. Deze heeft dezelfde mogelijkheden als de eerste speler.

Een ronde is afgelopen wanneer iemand ‘Trombon’ heeft gezegd. Op dat moment mag de speler die de kaarten heeft opgepakt alle kwartetten die hij heeft uit zijn hand halen, aan de tegenstanders laten zien en vervolgens op tafel leggen om ze zo uit het spel te halen. Deze actie is echter niet verplicht. Op deze manier neemt het aantal kaarten waarmee wordt gespeeld af.

Einde van het spel

Een speler heeft gewonnen wanneer hij al zijn kaarten uit zijn hand heeft. Dit kan door in een ronde de laatste kaart uit te spelen en dit eerlijk te doen of niet te worden betrapt bij het liegen. Ook kan een speler al zijn kaarten kwijt raken uit zijn hand als hij alleen nog maar kwartetten vastheeft aan het einde van een ronde.

De verliezer is de speler die als laatste nog één of meer van het incomplete setje in zijn hand heeft. (Voor het spel begon was namelijk één kaart ongezien apart gelegd).
© 2014 - 2017 Lsmook, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Pagat.com, http://www.pagat.com/beating/verish.html, bezocht op 9-8-2014

Reageer op het artikel "Hoe speel je het kaartspel Trombon?"

Infoteur: Lsmook
Gepubliceerd: 11-08-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!