InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Activiteiten en spelletjes voor oud en nieuw

Activiteiten en spelletjes voor oud en nieuw

Activiteiten en spelletjes voor oud en nieuw Wat gaan we doen met oud en nieuw? Wil je graag samen spelletjes doen, of ga je liever creatief aan de slag? Er zijn genoeg activiteiten voor een spetterende jaarwisseling! Of je nu Oud en Nieuw met zín tweeën viert of met de hele familie, er is voor elk wat wils!

Ik wil graag:

Knutselen

Vuurwerk maken

Wat heb je nodig:
  • Wit A4 papier
  • Verschillende kleuren ecoline
  • Gekleurd papier
  • rietjes
Dompel de onderkant van het rietje in de ecoline. Zet het rietje op het witte A4 papier en blaas door het rietje de ecoline op het papier. Laat het papier goed opdrogen. Maak ondertussen van gekleurd papier een vuurpijl. Plak deze op het opgedroogde kunstwerk!

Wenskaart maken

Wat heb je nodig:
  • Verschillende kleuren A4 papier
  • Kleurpotloden of stiften
  • 3D stickers
  • glitters
Maak een wenskaart voor iemand en wens hem of haar een gelukkig nieuwjaar. Je kunt voor deze activiteit allerlei materialen gebruiken. Laat je fantasie de vrije loop! Laat iedereen zijn eigen kaartkleur uitkiezen en vouw het A4 papier dubbel, zodat je er een echte kaart van kan maken. Maak een gedicht of wens voor iemand en schrijf dit aan de binnenkant.

Sterretjes maken

Wat heb je nodig:
  • Gekleurd papier
  • 1 potlood
  • Glitters en lijm
  • schaar
  • stiften
Teken twee dezelfde sterren op gekleurd papier en knip ze allebei uit. Maak eventueel gebruik van een voorbeeld. Plak de punten van de twee sterren op elkaar. Laat een puntje over, waar je het potlood in kan schuiven, dit is de steel. Versier de ster met glitters en de stiften. Je kunt er ook een leuke tekst op schrijven!

Activiteiten voor binnen en buiten

Gezelschapsspellen

Spelletjes zorgen voor vermaak voor de hele familie. Speel de ouderwetse spelletjes als Rummikub, Monopoly of Ganzenbord of ga voor de allernieuwste spellen, zoals: Ik Hou van Holland! Zet de hapjes op tafel, de kerstmuziek aan en geniet van een gezellige spelletjesavond!

Oud & nieuw quiz

Maak twee vakken, een vak A en een vak B. Stel verschillende vragen over oud & nieuw en laat de deelnemers kiezen tussen antwoord A of B. Stel vragen over wat er dit afgelopen jaar is gebeurd of stel algemene vragen over vuurwerk of jaargetallen. Als de deelnemers het antwoord denken te weten ga ze in het desbetreffende vak staan. De gene die in het verkeerde vak staan en dus het verkeerde antwoord hebben gegeven zijn af en gaan aan de kant staan en wachten tot de volgende ronde. Als je het antwoord goed hebt dan mag je meedoen met de volgende vraag. De gene die alle antwoorden goed heeft en alle andere deelnemers heeft verslagen, heeft het spel gewonnen.

Oud & nieuw tikspel

Er worden twee tikkers uitgekozen. De ene is oud, de andere is nieuw. De nieuwe tikker begint zoveel mogelijk kinderen af te tikken, terwijl de oude tikker ergens op de grond gaat zitten. Zodra de nieuwe tikker gaat zitten is de oude tikker aan de beurt om te tikken. Wissel dit continue om. Ga zo door totdat iedereen getikt is!

Koken met oud & nieuw

Kniepertjes

Wat heb je nodig voor 15 kniepertjes:
  • 500 gram bloem
  • 250 gram witte bastardsuiker
  • 250 gram gewone kristalsuiker
  • 200 gram boter of margarine
  • 3 eieren
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 4 of 5 eetlepels lauw water
  • Een steelpan, kom en een wafelijzer
Smelt de boter in een pan en het laat het afkoelen. Meng de bloem met de suiker en doe de iets afgekoelde boter erbij. Meng dit net zolang totdat je een kruimelig deeg hebt. Roer de eieren één voor één door het mengsel. Voeg een paar eetlepels lauw water toe en laat het deeg een nacht in de koelkast staan. Maak de volgende dag balletjes van het deeg, ongeveer 2 a 3 cm doorsnee. Leg het balletje in het midden van een warme wafelijzer en bak de kniepertjes één voor één in ongeveer één minuut lichtbruin. Laat de wafels op een plank goed afkoelen.

Chocolade sterretjeijs

Wat heb je nodig:
  • 75 gram boter
  • 3 eetlepels suiker
  • 75 gram pure chocolade in kleine stukjes
  • 2 theelepels tarwebloem
  • 2 eieren en 1 eierdooier
  • slagroom
  • sterretjes
  • Twee bolletjes roomijs
  • cakevormpjes
Smelt de boter samen met de chocolade op een laag pitje. Klop de suiker, de eieren en de eierdooier en meng dit goed door elkaar. Doe het chocolademengsel en de bloem erbij en klop het geheel tot een stevig mengsel. Giet het mengsel in ingevette cakevormpjes. Bak ze in een voorverwarmde oven (240 graden) tot de bovenkant droog is. Als ze klaar zijn, spuit er dan wat slagroom op en steek er een sterretje in. Leg de cake op een bord en serveer het met een bolletje roomijs. Gelukkig nieuwjaar!

Kinderchampagne

Wat heb je nodig:
  • Appelsap en witte druivensap
  • Citroen of sinaasappel
  • Bronwater met prik
  • eiwit
  • kristalsuiker
  • Glazen (plastic) en feestelijke rietjes
Vul het glas driekwart met beiden sappen, van ieder ongeveer de helft! Snijd de sinaasappel of citroen in partjes en maak een sneetje in de punt van de schil. Doop de partjes in het eiwit en daarna in de suiker. Zet deze op de rand van het glas. Giet het bronwater over de rug van de schil in het glas. Je champagne gaat nu bruisen!

Lees verder

© 2013 - 2017 Heleen86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom steken we met oud en nieuw vuurwerk af?We steken allemaal elk jaar met oud en nieuw vuurwerk af. Waarom steken we vuurwerk af en hoe is vuurwerk ontstaan?
Gamen is goed voor jeGamen is goed voor jeVeel onderzoekers zijn het ermee eens dat games slecht voor je zijn, slecht voor je ontwikkeling en slecht voor je herse…
Braintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizBraintraining bij dementie: Oud- en NieuwjaarsquizActiviteiten voor ouderen met een vorm van dementie zoals Alzheimer, zijn van groot belang voor hun welzijn. Activiteite…
Aanpassing tijden afsteken vuurwerk 2014/2015nieuws uitgelichtAanpassing tijden afsteken vuurwerk 2014/2015Jaarlijks gebeuren er veel ongelukken tijdens oud en nieuw met vuurwerk. Het kabinet heeft in 2014 preventiemaatregelen…
Xbox360 spelletjes downloaden en brandenSteeds meer mensen kopen een Xbox360 nu hij flink in prijs is verlaagd. De Xbox360 is een computer voor het hele gezin.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gesinek, Rgbstock

Reageer op het artikel "Activiteiten en spelletjes voor oud en nieuw"

Infoteur: Heleen86
Laatste update: 16-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Thema-activiteiten
Schrijf mee!