InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Mod Podge een must voor de hobbyist

Mod Podge een must voor de hobbyist

Mod Podge is een speciale lijm die je ook als afdichtmiddel of als een soort finish (afwerking) kunt gebruiken. Er zijn veel toepassingen te vinden waarvoor je Mod Podge voor kunt gebruiken.

Soorten Mod Podge

Er zijn verschillende soorten Mod Podge verkrijgbaar die je werkstuk een verschillende look en afwerking geven:
  • Mod Podge Mat: geeft je project/werkstuk een matte afwerking/finish
  • Mod Podge Gloss: Voor een glanzende afwerking.
  • Mod Podge Paper: Is speciaal geschikt voor papier en is ook zuurvrij, zodat het gekleurd papier niet aantast.
  • Mod Podge Sparkle: de naam zegt het al, je krijgt met deze variant een glinsterende look op je werkstuk/project
  • Mod Podge Fabric: Deze Mod Podge variant is voor het gebruik van en met stoffen.

Hoe werkt Mod Podge?

Bedenk allereerst van te voren welk materiaal je gaat gebruiken op welke ondergrond en hoe je wil dat het eindproduct er uit gaat zien. Vervolgens gebruik je dan de juiste variant van de Mod Podge en een schone kwast. Smeer zowel de ondergrond als het materiaal dat je bevestigt in met Mod Podge met behulp van de kwast. Doe dit wel in een redelijk snel tempo, want Mod Podge droogt snel en na het drogen zit je materiaal goed vast aan de ondergrond. Als het materiaal eenmaal bevestigd is kun je eventueel voor de stevigheid of juist nu met een andere (speciale) variant van Mod Podge nogmaals met de kwast over je materiaal gaan. Was nu de kwast goed af met water en zeep, vooral als je de kwast nogmaals wilt gebruiken. Alles bij elkaar duurt het ongeveer 24 uur voordat de Mod Podge compleet droog is. Mod Podge is niet watervast dus denk hierbij aan wanneer je je werkstuk/project ergens voor gaat gebruiken.

Welke ondergrond is geschikt?

Mod Podge is geschikt voor bijna alle oppervlakken, zoals:
  • Hout
  • Papier
  • Glas
  • Steen
  • Kurk
  • Stof

Wel belangrijk is dat ongeacht welke ondergrond je gebruikt, deze stof- en vetvrij moet zijn. Was of droog de ondergrond dus goed en gebruik je hout, dan is het aangeraden om het oppervlak even licht te schuren en met een doek af te nemen.

Handige tips

  • Wil je meerdere lagen aanbrengen op je werkstuk/ondergrond, wacht dan ongeveer een uur voordat je de volgende laag aanbrengt. Duurt dit te lang, dan kun je bv. een ventilator gebruiken om het proces wat sneller te laten verlopen.
  • Wil je op je werkstuk gaan stempelen, zorg dan dat je watervaste inkt gebruikt. Mod Podge is een vochtige lijmsoort en niet-watervaste inkt zal alleen maar vlekken geven.
  • Om bubbels onder je werkstuk te voorkomen kun je na het bevestigen van je materiaal op de ondergrond een stevige roller of een liniaal gebruiken en goed strak over je materiaal heen wrijven. Zo plakt de Mod Podge goed aan de ondergrond en zal het ook eerder goed op zijn plek zitten.

Websites

Modpodgerocks (Engelse site): Deze website laat in enkele video's zien hoe je Mod Podge kunt gebruiken en welke voorwerpen je nodig hebt. Info: http://www.modpodgerocksblog.com/p/start-here.html.

Howdoesshe (Engelse site): 10 tips voor het gebruik van Mod Podge.
Info: http://www.howdoesshe.com/10-steps-to-perfect-mod-podging

DIY Mod Podge (Engelse site): leuke voorbeelden en werkstukjes gemaakt met Mod Podge. Info: http://pinterest.com/pamelaalexis/diy-modge-podge/

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ideeën en materialen om zelf surprises en cadeaus te makenElk jaar is het weer een opgave om voor speciale gelegenheden zoals kerst, sinterklaas en verjaardagen een leuk en origi…
Een afbeelding afdrukken op canvas met Mod PodgeMod Podge wordt voor allerlei doeleinden gebruikt, een leuke en nog wat minder bekende manier is een 'afdruk' maken op e…
Stukadoren: repareren van buitenpleisterwerkStukadoren: repareren van buitenpleisterwerkScheuren in het pleisterwerk op een gevel van metselbaksteen, kan vaak een storende factor zijn voor de eindgebruiker. R…
Het egaliseren van een houten of betonnen vloerHet egaliseren van een houten of betonnen vloerVoordat je een nieuwe vloer kunt leggen moet de ondergrond worden geëgaliseerd. Dat betekent dat de ondergrond vlak en g…
Schilderen - Problemen Oplossingen bij Plafonds en MurenSchilderen - Problemen Oplossingen bij Plafonds en MurenVeel voorkomende problemen en de oplossingen bij het schilderen van een steenachtige ondergrond. Bij het schilderen, sau…
Bronnen en referenties
  • www.thehybridchick.com
  • http://alteredobsession.blogspot.com
  • www.modpodgerocks.blog
  • http://pinterest.com

Reageer op het artikel "Mod Podge een must voor de hobbyist"

Reactie

Natasha, 03-04-2017 22:35 #1
Beste,

Kan je Mod Podge op eieren gebruiken en welke gebruik je dan best?

Met vriendelijke groet,
Natasha

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 22-02-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Creatieve hobby's
Reacties: 1
Schrijf mee!