InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > De Cricut Imagine

De Cricut Imagine

De Cricut Imagine is een digitale print-en snijmachine. Je kunt hiermee snel en simpel zelf gestylde die-cuts en 3D embellishments maken voor je scrapbookprojecten. De figuren worden hierbij niet alleen uitgesneden, maar ook van een (zelf gekozen) perfect bijpassende kleur of dessin voorzien. In principe heb je hiervoor een enkel wit cardstock nodig.

Inhoud verpakking

De Cricut Imagine wordt standaard geleverd met:
  • snijmat
  • snijmes en meshouder
  • 2 inktcardridges (kleur en zwart)
  • stylus pen
  • adapter
  • USB kabel
  • 1 vel printable vinyl
  • handleiding en instructie CD
  • exclusieve Imagine Art cartridge “imagine more”

Maak je Cricut gebruiksklaar

Voordat je de Cricut Imagine kunt gebruiken, dien je eerst (eenmalig) een aantal handelingen te verrichten om hem gebruiksklaar te maken:
  • De houder met het snijmes moet in de machine geplaatst worden.
  • De inktcardridges moeten in de machine geplaatst worden.
  • De software moet geïnstalleerd worden voor gebruik met de “imagine more” cartridge (installeert automatisch).

De handleiding geeft hierbij alle nodige informatie.

Prepareren van de snijmat

De Cricut Imagine heeft een speciale zelfklevende snijmat met een non-permanente lijmlaag. Deze lijmlaag houdt het papier tijdens het printen en snijden op zijn plek. Let bij het opplakken van het papier goed op, dat binnen de lijnen van het zwarte kader blijft. Dit zijn namelijk de herkenningspunten waardoor de Cricut exact weet waar het uitgeprinte figuur uitgesneden moet worden.

Controleren van de instellingen

Controleer voordat je de Cricut voor de eerste keer gebruikt, de juistheid van de instellingen van het beeldscherm, de printkoppen en het snijmes. Deze opties zijn opgenomen onder het icoon “Settings”. Ook als de weergave van het beeldscherm niet correct is, de kleuren van de afdruk niet kleurecht zijn of de machine niet meer netjes binnen de geprinte lijntjes snijdt, is het goed om de instellingen te controleren.

Besturing van de Cricut

Je bestuurt de Cricut Imagine door middle van een touchscreen van 6 x 10 cm. Het menu is overzichtelijk en eenvoudig te bedienen. Een styluspen is bijgeleverd om het touchscreen te bedienen. Het hoofdmenu heeft 3 iconen waarmee je de Settings kunt aanpassen, de omlijning van je figuren kunt kiezen en het gewenste figuur kunt printen en snijden.

Mogelijkheden van Cricut embellishments

  • Kies tussen platte en ruimtelijke figuren
  • “Original” figuren van een kleur of dessin voorzien
  • Persoonlijk de kleur en/of het dessin bepalen
  • Onderdeel als “individueel” figuur gebruiken
  • Persoonlijk de dikte en kleur van de omlijning bepalen

Waar kun je de gesneden figuren voor gebruiken?

De figuren die je uit de Cricut laat printen en snijden kun je voor verschillende projecten gebruiken. Je kunt zowel figuren als letters en cijfers gebruiken.
  • Gebruik de figuren op kaarten en maak je eigen wenskaarten voor allerlei gelegenheden, gebruik de letters voor een groet op de kaart.
  • Gebruik de figuren en cijfers/letters om je scrapbook bladen te decoreren en er tekst bij te voegen.
  • Gebruik de gesneden cijfers en letters om een "schoolbord" te maken die je kind kan gebruiken om te leren rekenen en lezen/schrijven.
  • Gebruik de figuren als voor- of achtergrond op Artist Trading Cards (ATC).
  • Er zijn cartridges beschikbaar waaruit je figuren kunt laten snijden, die eigenlijk onderdelen zijn. Deze onderdelen kun je in elkaar zetten om een 3D decoratie te maken voor in je huis of als cadeau voor iemand.
Gerelateerde artikelen
De Cricut Cake - voor alle taart en cupcake decoratiesDe Cricut Cake - voor alle taart en cupcake decoratiesVoor de scrapbook fans en de hobbyisten is er de Cricut printer/snijder die moeiteloos allerlei figuren uit papier en ka…
Scrapbook begrippen uitgelegdScrapbook begrippen uitgelegdAls je net begint met scrappen, of het nu scrap-kaarten of andere scrap-projecten zijn, kom je vast een heleboel begripp…
Imagine Peace Tower: Een lichtzuil voor vredeZovele mensen hebben zich voor de vrede op de wereld ingezet gedurende de geschiedenis, maar een van de meest beklijvend…
John Lennon’s Imagine is tijdloosJohn Lennon’s Imagine is tijdloos‘Imagine’, een lied dat John Lennon in 1971 schrijft, is het meest succesvolle lied tijdens zijn solo carrière. In dit n…
Vertel een verhaal met je scrapbookVertel een verhaal met je scrapbookMet je scrapbook wil je eigenlijk een verhaal vertellen wat gedragen wordt door jouw foto’s. Je wil het verhaal versterk…

Reageer op het artikel "De Cricut Imagine"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 09-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!