InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Kaarten maken in 3d

Kaarten maken in 3d

Als ik even de tijd heb, pak ik mijn knip en plak spulletjes om kaarten te maken. Niet zomaar kaarten, maar kaarten in 3d uitvoering. Klinkt erg moeilijk zal je denken maar dat valt erg mee. Wel is geduld en een fijne motoriek wel handig als je dat hebt. Want er zitten soms echt hele kleine stukjes bij die je moet uitknippen.

3d knippen

3d knippen is niets anders dan een een knipvel met 3 maal hetzelfde plaatje die je op elkaar plakt met speciale plakkertjes. Deze plakkertjes zijn zo een 3mm dik. Door de uitgeknipte delen op elkaar te plakken met deze plakkertjes krijg je dit 3d effect. Al het begin is moeilijk. Daarom moet je met het knippen eerst beginnen met makkelijke plaatjes zonder al te veel piepkleine dingetjes. Op het knipvel staat precies welk plaatje onderop komt en welk plaat als laatste boven op. Als je alles uitgeknipt hebt en op elkaar hebt geplakt, dan neem je een stuk (gekleurd) karton waar je het 3d knipsel op plakt. Als het 3d knipsel is geplakt kan je het kaartje verder afmaken met glitters, stickers, lintjes en noem maar op. Na een tijdje krijg je er steeds meer handigheid in. Het varieëren met 3d kaarten is oneindig. Je kan je fantasie de vrije loop geven. Maar let wel op dat het niet allemaal te veel wordt.

Wat heb je er voor nodig

Om 3d kaarten te knippen heb je wel wat spullen nodig. 3d knippen is geen dure hobby. Als je start met 20,- a 30,- kom je al een heel eind.

  • 3d knipschaartje
  • 3d knipvellen
  • karton speciaal voor de kaarten
  • 3d plakkers of 3d lijm (voor gevorderden)
  • gewone lijm
  • stickers met tekst ( b.v.gefeliciteerd)
  • glitters, lintjes, andere versiersels
  • beetje fantasie

Deze spullen zijn de besisbehoeften voor het maken van 3d kaarten. Je kan het zo gek nog niet bedenken of je kan het wel gebruiken om een 3d kaart te maken. Ook kun je oude spullen van thuis gebruiken om een 3d kaart te maken. Denk maar eens aan een oude cd (rom). Op zo een oude cd kan je ook prima 3d knipsels plakken. En omdat zo een cd glimt is het effect vaak erg leuk.

Soorten 3d kaarten

Als je eenmaal de handigheid van 3d knippen hebt, dan heb je in no-time een kaart gemaakt. Misschien is het dan wel een idee om voor kerst voor al je families en vrienden een 3d kerstkaart te maken. 3d kaarten worden over het algemeen door iedereen erg gewaardeerd omdat je er moeite voor doet om wat moois en leuks te maken. 3d kaarten kan je in allerlei soorten maken.

  • geboortekaarten
  • kerstkaarten
  • condoleancekaarten
  • trouwkaarten
  • paaskaarten
  • rijbewijskaarten
  • examenkaarten
  • verjaardagskaarten

Voor al dit soort kaarten bestaan natuurlijk ook weer stickers en andere versiersels. Je kan deze hobby erg uitgebreid maken. Kijk naast in hobbywinkels ook eens op markten en van die rommelwinkeltjes, vaak hebben ze daar ook 3d knipspullen te koop voor vaak een veel goedkopere prijs.

Vind je het toch te moeilijk om zelf met 3d knippen aan de slag te gaan, dan is het misschien een idee om een dag een workshop te volgen. In deze workshops leer je de technieken van 3d knippen en de laatste snufjes. Zo een cursus duurt een hele dag inclusief een lunch. Veel plezier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.hobbywereld.nl

Reageer op het artikel "Kaarten maken in 3d"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 26-08-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Creatieve hobby's
Schrijf mee!