InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Een ketting knopen

Een ketting knopen

Een ketting knopen Een ketting knopen is vrij eenvoudig en snel gemaakt. Het resultaat is een lichte ketting omdat je minder kralen gebruikt dan bijvoorbeeld bij rijgen of kettelen. Ook geeft een geknoopte ketting vaak een speels en los effect. Vooral met wat grotere of opvallende kralen kan je leuke kettingen maken.

Benodigdheden

  • Kniptang
  • Koord
  • Kralen
  • Kralenbord (eventueel)
  • Platbektangen, twee
  • Slotje met aanbuigringetje
  • Splitringetjes

Kralen

Afhankelijk van de maat van het koord zijn de meeste kralen geschikt voor een geknoopte ketting. Overigens staan bij een geknoopte ketting juist de wat grotere en opvallende kralen mooi, omdat ze verder uit elkaar geplaatst worden komen ze beter uit. Knopen is een ideale manier om bij bijzondere kralen te gebruiken. Mocht je liever kleine kralen met dunne rijggaten gebruiken, kies dan voor dunner koord. In de voorbeeldketting zijn een mix van glaskralen, houten kralen en kunststof kralen gebruikt.

Kralenbord

Een kralenbord is niet noodzakelijk maar wel handig als je de ketting wil ontwerpen. Je kan met de kralen zo verschillende ideeën en combinaties uitproberen, totdat je je uiteindelijke ontwerp hebt gemaakt. In plaats van een kralenbord kan je als alternatief ook een deksel van bijvoorbeeld een schoenendoos gebruiken waar je een doek van microvezel of badstof inlegt.

Koord

In dit voorbeeld wordt waxkoord van 1 mm gebruikt, maar er is ook dunner koord van 0,5 mm verkrijgbaar als je kralen met een dun rijggat wil gebruiken. Koord is er in allerlei kleuren. Bij deze ketting is voor een groen/bruine kleur gekozen, maar zwart wordt het meest gebruikt en past bijna overal bij.

Slotje

Deze ketting heeft een karabijnslotje, maar andere slotjes zijn zeker ook mogelijk. Je kan een bijvoorbeeld ook een kapittelslot gebruiken als je dat handiger of mooier vindt. In plaats van zilverkleur kan je kiezen voor brons of koper.

Splitringetjes

Dit zijn ringetjes die niet open kunnen schieten zoals met aanbuigringetjes wel kan gebeuren. Als het koord zou gaan slijten zou het door de ruimte van het aanbuigringetje kunnen schieten, waardoor de ketting los zou komen.

De ketting maken

Lengte van de ketting bepalen

Knip van het koord twee stukken van ongeveer 120 - 150 centimeter voor een korte ketting. Voor een lange ketting mag je wel 3 meter per stuk draad gebruiken. Zo'n ketting kan dan ook eventueel dubbel om de hals gedragen worden. Ik zou zeker niet te kort knippen, liever iets langer. Waxkoord is niet duur en het is vervelend als je ketting korter uitvalt dan de bedoeling was. Voor de ketting in het voorbeeld zijn twee lengtes van 150 centimeter gebruikt en de uiteindelijke lengte van de ketting is 60 centimeter.

Het knopen

Maak een knoop ongeveer in het midden van de twee draden zoals op het voorbeeld op de foto. Knip hierna de uiteinden van de draden iets schuin af en wrijf met je vingers even over de uiteinden. Zo gaan de draden makkelijker door de rijggaten van de kralen. Rijg de eerste kraal, die je in het midden van de ketting wil hebben, over één van de twee draden naar de knoop toe. Maak aan de andere kant van de kraal weer een knoop met de twee draden. Je mag de knoop strak aansluiten, dan krijg je een wat vollere ketting of je kan wat ruimte naast de kraal laten en losser knopen. Zo gebruik je minder kralen en wordt de ketting lichter. Van beide draden gaat er dus één door de kraal en één langs de kraal. Ga zo verder met knopen tot de ketting ongeveer de juiste lengte heeft. Hou er rekening mee dat de ketting nog iets langer wordt als het slotje er nog aan vastgemaakt moet worden.

Knoop in het midden van de dradenKnoop in het midden van de draden
Eerste kraal met knopenEerste kraal met knopen
Meerdere kralen geknooptMeerdere kralen geknoopt

Afwerken van de ketting

Als de ketting op de goede lengte is schuif dan een splitringetje over één van de twee draden en maak nog een laatste knoop met de twee draden. Doe hetzelfde aan de andere kant van de ketting en maak dan het slotje vast aan het splitringetje met twee platbektangen. Plaats hiervoor de tangen aan beide zijden van het aanbuigringetje van het slotje en beweeg de zijden van elkaar. Doe het splitringetje in de opening die ontstaan is in het aanbuigringetje en sluit dat weer met de twee platbektangen. De draden van het koord kunnen met een kniptang vrij dichtbij de knoop afgeknipt worden.

Splitringetje bevestigd aan einde van de kettingSplitringetje bevestigd aan einde van de ketting
Slotje en splitringetje aan  andere eindeSlotje en splitringetje aan andere einde
Afknippen van de dradenAfknippen van de draden

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf sieraden maken: de geknoopte dunne leren veter kettingDun leer is te verkrijgen in verschillende kleuren en zit op klossen. Je koopt het leer per strekkende meter. Je kunt hi…
Het maken van sieradenDe trend van nu; het maken van je eigen sieraden. Nieuw kledingstuk? Maak er zelf een mooi en passend sieraad bij! In di…
Zelf sieraden maken: de 'veterknoop' kettingKun je niet een leuke ketting vinden die je in gedachten hebt bij die ene blouse?? Maak dan gewoon zelf je eigen sieraad…
Zelf sieraden maken: kettingen met suede veterJe komt een vriendin tegen met een leuke ketting. Goh, leuke ketting, waar heb je die gekocht? Gekocht? Welnee, die heb…
Sieraden zelf makenIedereen heeft wel enige vorm van creativiteit in zich, maar niet iedereen wil er actief mee aan de slag gaan. Doe je di…

Reageer op het artikel "Een ketting knopen"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Sieraden maken
Schrijf mee!