InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Een halsketting ontwerpen

Een halsketting ontwerpen

Een halsketting ontwerpen Het is heel inspirerend om zelf een ketting te ontwerpen. Vooral als het voor een speciale gelegenheid is, een huwelijk, jubileum of een presentatie. Als je voor een bepaalde stijl kiest en de kralen en de kleuren met elkaar combineert kan je bijzondere creaties maken.

De kleuren

Kleuren zijn erg belangrijk bij het ontwerpen van een ketting. Als het ontwerp moet passen bij een bepaald kledingstuk kies dan kleuren die daar mooi bij aansluiten. In sommige gevallen kan een contrasterende kleur mooi staan. Bij effen kleding kan je meerdere kleuren gebruiken. Zelfs een bontgekleurde ketting kan dan juist heel mooi staan. Probeer ook te kijken welk materiaal voor de afwerking het best zal zijn. Bij sommige kleuren of materialen staat goudkleur mooi, maar zilverkleurig of zwart metaal kan ook prima zijn. Zo kan goudkleur met rood een mooi resultaat geven. En zilverkleur met parelkralen bijvoorbeeld. Je kan verschillen combinaties naast elkaar uitproberen om zo de mooiste te kiezen. Voor een verfijndere en exclusievere uitstraling kan ook sterling zilver of goldfilled (goud op zilver) materiaal gebruikt worden.

De lengte

Ook de lengte van de ketting is een belangrijk punt. Hij moet bijvoorbeeld niet onder de boord van een shirt of de kraag van een blouse verdwijnen. Hij moet dus kort genoeg zijn zodat de ketting boven de kraag te zien is. In dit geval wel even de halsmaat opmeten. Dit is vooral van belang als het een extra korte ketting of choker moet worden. Ook ligt het eraan of er een hanger aan de ketting komt waardoor het laagste punt verder naar beneden zakt. Dan ook de lengte van de hanger goed opmeten, zodat de ketting niet ineens te lang blijkt te zijn. Een halflange ketting is ook mogelijk. In dat geval hangt de ketting over de kraag van een blouse of shirt heen, dit kan heel elegant staan. Verder kan je ervoor kiezen om een extra lange ketting te maken die je dubbel kan dragen.

De stijl

De stijl is natuurlijk afhankelijk van smaak. Sommigen houden van kettingen met grote opvallende kralen of veel kleuren. Anderen geven de voorkeur aan fijnere kettingen. Dan hangt het ervan af of je van bling houdt of liever doffe en natuurlijke kralen hebt. Een combinatie kan ook mooi zijn, bijvoorbeeld een houten ketting met hier en daar een kraal van kristal. Of een grote hanger van natuursteen aan een eenvoudig koord. Natuurlijk zijn er ook nog de ‘Gothic’ kettingen met veel zwart en rood. Hier kunnen ook fraaie combinaties van worden gemaakt. Ook de kledingstijl en de ketting moeten bij elkaar passen. De mogelijkheden zijn eigenlijk onbegrensd. Voor iedereen is wel een ontwerp te bedenken.

De kralen

Je kan kiezen uit verschillende soorten kralen. Er zijn kralen van glas, kristal, edelsteen, hout en verschillende soorten kunststof of parelmoer. Ook zijn er kralen van metaal, staal, messing, brons, zilver en goud. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende vormen, rond, ovaal, langwerpig, vierkant, buisvormig, ringvormig, driehoekig, enzovoort. Ronde kralen worden meestal gebruikt, maar het zijn juist de overige vormen die een ketting iets bijzonders geven. Al helemaal als er opvallende of felle kleuren gebruikt worden. Vooral langwerpige kralen afgewisseld met ronde kralen zorgen voor een mooie combinatie.

Lees verder

© 2013 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een halsketting ontwerpen"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Sieraden maken
Schrijf mee!