InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Soorten marsepein

Soorten marsepein

Marsepein is voor jong en oud een prachtig product om mee te werken. Je kan er van alles mee maken, zoals leuke Sinterklaas figuurtjes. Maar ook decoreren met marsepein is hartstikke leuk, met een klein beetje handigheid kan je van alles maken en decoreren. Maar wat voor soorten marsepein zijn er eigenlijk?

Soorten marsepein

Wanneer je marsepein wil gaan gebruiken is het belangrijk om te weten wat voor soort marsepein je nodig hebt. Marsepein bestaat uit suiker en amandelen. De verhouding van deze grondstoffen bepaald wat voor soort marsepein het is. Er zijn verschillende soorten marsepein.

1:4 Marsepein

1:4 houdt in dat er 1 deel amandelen wordt gebruikt en 4 delen suiker. In dit soort marsepein zit dus slechts 20% amandelen. Omdat amandelen dure grondstoffen zijn is deze marsepein goedkoper dan marsepein waar meer amandelen worden gebruikt. Het nadeel van zo weinig amandelen en zo veel suiker is dat het erg zoet is en de echte marsepein smaak ver te zoeken is.

1:3 Marsepein

Dit is vrijwel de meest gebruikte marsepein om taarten mee te decoreren. Hier worden 1 deel amandelen en 3 delen suiker voor gebruikt. Bijna alle bakkers maken gebruik van dit soort marsepein omdat en de smaak en de kwaliteit goed is. 1 op 3 marsepein is wel minder geschikt om marsepein figuurtjes te maken, hiervoor word vaak 1:2 gebruikt.

1:2 Marsepein

Dit is toch wel de meest kwalitatieve maar ook de duurste marsepein. 1:2 Bestaat uit 1 deel amandelen en 2 delen suiker, dus dat is 33,3% amandelen. Deze vorm is perfect om figuurtjes mee te maken aangezien de smaak het beste is. De amandel smaak komt hiermee goed naar voren en is dus geschikt om zo op te eten.

Marsepein kopen

Let er dus altijd goed op wat voor soort marsepein het beste past bij je doel. 1:4 marsepein is erg goedkoop, hiermee kan je een taart mee decoreren, alleen de smaak is kwalitatief laag. 1:3 Marsepein is perfect om mee te decoreren. De smaak past goed bij bijvoorbeeld een slagroomtaart of bij cupcakes. 1:2 marsepein heeft de beste smaak en is daarom het meest geschikt om marsepein figuurtjes mee te maken.

Zelf marsepein maken

Zelf marsepein maken is er leuk en het recept is niet moeilijk. Het mooie hiervan is dat de marsepein ambachtelijk wordt en het ook nog eens veel goedkoper is. Hier een eenvoudige handleiding om zelf marsepein te maken:

Benodigdheden

  • Amandel poeder
  • (Poeder)suiker
  • Per 250 gram 1 eiwit

Handleiding

Allereerst zeef je de poedersuiker en doe dit samen met de amandelpoeder in een kom. Even roeren totdat het goed door elkaar zit. Nu gaan we er één homp van maken door de eiwit en een paar druppels water er door heen te mengen. Eventjes goed kneden met de hand totdat het één massa is. En klaar ben je, het is marsepein. Nu wil je het natuurlijk nog een leuk kleurtje geven, dit kan met wat kleurstof.
© 2012 - 2017 Bakkertjemaart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Onze eigen bakkerij

Reageer op het artikel "Soorten marsepein"

Infoteur: Bakkertjemaart
Gepubliceerd: 10-11-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!