InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Wat kan je maken met behulp van een snijplotter?

Wat kan je maken met behulp van een snijplotter?

Soms is het gewoon handig om zelf leuke verpakkingsdoosjes te snijden, of leuke stickers om de boel wat op te fleuren. Dan is het erg handig om zelf een snijplotter te hebben, zodat het klusje snel geklaard is. Ook het maken van interieurstickers in diverse stijlen, zoals Riviera Maison of Riverdale is geen probleem.

Wat heb je allemaal nodig

In eerste instantie heb je een snijplotter, een computer en natuurlijk wat materiaal om te bewerken nodig. Dit materiaal kan papier zijn, maar ook dun karton of plastic. Verder kan je ook vinyl-, flex- of flockfolie bewerken om stickers te maken of transfers om te strijken. In het artikel Een snijplotter, wat kan je ermee? staan nog meer voorbeelden.

Doosjes maken

Neem niet te dun karton, maar ook niet te dik, iets van 160 grams karton is prima. Neem wel karton in leuke kleurtjes, zodat de doosjes lekker gekleurd worden. Maak een uitslag van het doosje op de computer in een tekenpakket dat vectoren begrijpt en stuur deze naar de snijplotter. Gebruik wel een snijmat, of als dat niet beschikbaar is, een stuk folie waar niet doorheen gesneden kan worden. Zorg er wel voor dat de bovenkant van de snijmat plakkerig is, omdat het karton niet mag verschuiven. Dit kan gedaan worden met een beetje spuitlijm die je hebt laten drogen.
Laat de plotter niet te snel snijden en gebruik een mesje met een grotere hoek, 60 graden of meer, zodat er daadwerkelijk doorgesneden wordt. Niet te diep, anders gaat de snijlijst op de snijplotter kapot. Is het snijden klaar, dan kan het doosje gevouwen worden en is klaar voor gebruik. Eventueel kunnen de doosjes nog beplakt worden met stickers.

Stickers of plakletters snijden

Gebruik als materiaal snijfolie of gewoon plakplastic als het goedkoop moet. Maak de vorm van de sticker in het tekenpakket, of typ de gewenste tekst in met het gewenste font. Zet dit om naar paden en je kunt de sticker snijden. Alleen nog 'pellen' en de sticker is klaar. Pellen is de folie die niet tot de sticker hoort weghalen, zodat de sticker of de letters zichtbaar worden. Om de sticker te plakken komt er eerst een laagje applicatietape of -folie over, zodat de sticker tussen twee laagjes zit. Nu kan de achterkant eraf gehaald worden om te plakken. Druk de sticker goed aan en haal de applicatietape eraf.

(Glitter)tattoos en sjablonen voor airbrush of zandstralen

Met de snijplotter kunnen ook hulpmiddelen worden gemaakt voor andere hobbies. Sjablonen kunnen gebruikt worden voor verven, zandstralen, tattoos, het is allemaal mogelijk. Het pellen gaat net even anders: van het gedeelte van het ontwerp dat behandeld moet worden, moet het stickermateriaal verwijderd worden. De "binnenkant" wordt dus weggehaald, de "buitenkant" blijft zitten.

Kaarten maken of zandkaarten maken

Kaarten maken kost soms best veel tijd om alles netjes uit te knippen, dan is het handig om dit met behulp van de snijplotter te doen. Voor dit doeleinde zijn het vaak wat kleinere apparaten, die makkelijk op je tafel passen. Neem een model dat ook contouren kan snijden, dan kan je ook plaatjes uitsnijden.
Voor zandkaarten moet er eerst een laagje dubbelzijdige plakfolie op een stuk karton geplakt worden en dan in het schutvel de gewenste vormen snijden. Haal daarna per gedeelte de schutfolie weg en strooi daar gekleurd zand op, zodat er een gekleurde kaart met een eigen motief ontstaat.

Kleding bedrukken

De benodigde sjablonen kunnen eenvoudig met de snijplotter gemaakt worden. Meestal wordt flexfolie gebruikt, dat is een glad laagje op de stof. Een fluwelen uiterlijk wordt verkregen door flockfolie te gebruiken. Er is ook 3D-folie op de markt, dat twee keer wordt verhit, tijdens de tweede keer verhitten wordt deze dikker. Heel fraai is ook holografische folie, helaas is deze folie een stukje dikker dan flex of flock en daardoor ook stugger. Voor uitgebreide informatie over kleding bedrukken kan het artikel Kleding bedrukken, hoe te doen? worden gelezen.
© 2012 - 2017 Vier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een snijplotter, wat kan je ermee?Wat is een snijplotter en wat kan je ermee doen? In dit artikel wordt uit de doeken gedaan hoe een snijplotter werkt en…
recensieFilmrecensie: The FlockThe Flock is een thriller van Wai-keung Lau, met Richard Gere, Claire Danes en KaDee Strickland in de hoofdrollen.
Flex BV - nieuw recht vennootschapFlex BV - nieuw recht vennootschapOp 1 oktober 2012 was het dan zover. De nieuwe wetgeving voor de besloten vennootschap, de Flex BV, is ingevoerd. De maa…
Sparen bij MoneYou BelgiëSparen bij MoneYou BelgiëMoneYou is in België zeer actief met online sparen met hoge rente. Tot voor kort was het moeilijk voor een Belgische spa…
Een BV oprichten, zo werkt het vanaf 1 oktober 2012Een BV oprichten, zo werkt het vanaf 1 oktober 2012Wanneer je een BV wilt oprichten zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen. De overheid heeft enkele besluiten ge…

Reageer op het artikel "Wat kan je maken met behulp van een snijplotter?"

Infoteur: Vier
Gepubliceerd: 30-10-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!