InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Het Modelspoor Museum in Sneek, leuk uitje met kinderen!

Het Modelspoor Museum in Sneek, leuk uitje met kinderen!

Het Nationaal Modelspoor Museum in Sneek is een museum waar ook kinderen graag geziene gasten zijn. De kinderen kunnen zelf diverse modelbanen bedienen door op knoppen te drukken en er kan gespeeld worden met treinen. Er zijn daarnaast ook prachtige modelbanen te zien die ze zeker zullen interesseren. Niet alleen voor kinderen is het boeiend, de modeltreinliefhebbers vinden er ook veel van hun gading. De collectie modeltreinen van het museum is zeer uitgebreid, grote merken als Fleischmann, Märklin en Trix zijn ruim vertegenwoordigd vanaf het prille begin tot heden. We kijken hier wat het museum zoal te bieden heeft, reis met ons mee!

Grote collectie

Het museum bestaat uit twee zalen en een verdieping, de entresol. In de Scheltemazaal wordt de vaste collectie van het museum tentoongesteld in grote en lange vitrines, schaalmodellen van Nederlandse treinen vanaf de eerste locomotief De Arend uit 1839 tot aan de Spurt van Arriva uit 2008. U treft hier een compleet overzicht van de geschiedenis van de spoorwegen in Nederland.

In de grote zaal zijn regelmatig wisselende tentoonstellingen te zien, samengesteld uit diverse collecties die aan het museum zijn geschonken of in bruikleen zijn gegeven. De enorme treinencollectie van Lieuwe Ferwerda, een in 1925 geboren Rotterdamse ondernemer die in de jaren '50 al begon met het verzamelen van Märklin modeltreinen maakt ook deel uit van het museum.

Zelf met de treinen spelen

Het is een levendig museum waar kinderen zelf met de treinen kunnen spelen, zo is er een Märklin baan waarmee zelf gereden kan worden en in de kinderhoek kunnen de kids aan de slag met de leuke LGB-treinen op de grote schaal 1:22½, op de vloer is er ruimte om zelf een spoor aan te leggen voor deze treinen. Er staat ook een klein baantje waarop rond gereden kan worden.

Bij het binnenkomen van de grote zaal valt het oog gelijk op de door de modelbouwers van het museum gebouwde Snitser Berg Baan, een LGB modelbaan die gemaakt is met de Schweizerische Bundesbahnen als voorbeeld. Verder vinden we in de grote zaal nog talloze vitrines met modeltreinen en een grote Fleischmann modelbaan uit de jaren '80 die we ook zelf kunnen bedienen.

Hoge bergen en diorama's

Op de verdieping vindt u de door de gevierde modelbouwer Joop Bolland gebouwde baan “Van Ubrieken naar Uralbach” en de Zwitserse baan met hoge bergen van de heer Frijlink, die door de modelbouwers van het museum verder wordt afgebouwd.
Ook staan hier twee modelbanen in de kleinere schaal 1:160, bekend van merken als Minitrix, Fleischmann Piccolo en Arnold.

Op de entresol treft u ook meerdere diorama’s aan, voorstellingen van onder andere Rotterdam rond 1900 met de Delftsche Poort, een diorama van Delfshaven aan de rand van Rotterdam, de Zaanstreek in de jaren '80 en het diorama “Irgendwo in Deutschland”, gebouwd door de modelbouwers van het museum Ron en Anna-Marie Smit. Een andere bijzondere plek op de entresol is de kleine bioscoop waar u gezeten in oude treinbanken kunt genieten van diverse treinenfilms uit het verre verleden.

Echt station

Het museum is gevestigd in de linkervleugel van het fraaie stationsgebouw in Sneek, een Waterstaatstype uit 1883 dat is versierd met gemetselde banden en ruitvormen en gelukkig nog niet ten prooi is gevallen aan de modernisering van stationsgebouwen.
Het station ligt aan de lijn Leeuwarden-Stavoren en is nog altijd in bedrijf. Dat versterkt de relatie met het modelspoor, het grote voorbeeld rijdt immers driemaal per uur het station in. Het modelspoormuseum is dan ook heel goed per trein bereikbaar vanuit Leeuwarden en bezoekers uit Noord-Holland kunnen met de veerdienst Enkhuizen- Stavoren een historische tocht maken over de voormalige Zuiderzee en in Stavoren op de trein stappen naar Sneek. Voor kinderen is dit een avontuur en een belevenis op zich.

Adres en openingstijden

Het museum is beslist de moeite van een bezoek waard, u kunt er veel genoeglijke uurtjes doorbrengen om alles te bekijken.
Elke woensdag zijn er speciale rondleidingen door het museum. Deze zijn gratis en worden gegeven door een modelspoorexpert.

Nationaal Modelspoor Museum
Station Sneek
Dr. Boumaweg 17b
8601 GM Sneek
0515-430021
museum@modelspoormuseum.nl

Het museum is op maandag dicht en verder alle dagen open van 13.00-17.00 uur, op zaterdag bovendien van 10.00-17.00 uur.
In de schoolvakanties is het museum ook op maandag open van 13.00-17.00 uur, dinsdag t/m zaterdag van 10.00-17.00 uur en op zondag van 13.00-17.00 uur. Het museum is gesloten op erkende feestdagen, raadpleeg de site www.modelspoormuseum.nl

Lees verder

© 2012 - 2019 Fijnesteyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
MSA Modelspoor - Miniatuurtreinen en sporen op AmelandMSA Modelspoor - Miniatuurtreinen en sporen op AmelandMSA Modelspoor - voorheen Modelspoor Ameland - is een initiatief van Jan Theulings. De modeltreinverzamelaar, bouwt in e…
Trein (openbaar vervoer)Een trein is een vorm van openbaar vervoer waarbij treinstellen voort worden getrokken met behulp van elektriciteit. In…
HogesnelheidstreinHogesnelheidstreinEen hogesnelheidstrein is een trein die snelheden kan halen tussen de 200 en 350 kilometer. Doordat de trein zo snel gaa…
Aangepaste dienstregeling NS: Hoe, wat en wanneer?Aangepaste dienstregeling NS: Hoe, wat en wanneer?Winter en NS; een niet altijd zo geliefde combinatie. Onder bepaalde omstandigheden kan de NS besluiten om de aangepaste…
Thomas Weekend 2017 in het Spoorwegmuseum UtrechtThomas Weekend 2017 in het Spoorwegmuseum UtrechtThomas de stoomlocomotief is een populair televisieprogramma voor peuters. Het is dan ook superfijn dat de peuterheld oo…
Bronnen en referenties
  • 9mm-spoor.nl
  • Grootsneek.nl
  • Modelspoormuseum.nl
  • Nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Het Modelspoor Museum in Sneek, leuk uitje met kinderen!"

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 11-07-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Kinderpret
Schrijf mee!