InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Een snijplotter, wat kan je ermee?

Een snijplotter, wat kan je ermee?

Wat is een snijplotter en wat kan je ermee doen? In dit artikel wordt uit de doeken gedaan hoe een snijplotter werkt en wat er bij komt kijken, voordat je ermee aan de slag kunt. Bij sommige hobbies is het gebruik erg handig. Op dit moment is het snijden ven interieurstickers erg in, zeker voor gebruik in een landelijke woonstijl. In de wereld om je heen zie je regelmatig reclameuitingen op ramen of auto's. Vroeger werden de letters met de hand gesneden uit folie, dit was een lastig karwei. Rondingen sneed men langs een stuk flexibel metaal, de gevorderden deden dit uit de losse pols. Tegenwoordig gebruikt men overal computers voor, dus hier ook.

Ontwerpen

Allereerst zal er een ontwerp gemaakt moeten worden, of in ieder geval een tekst bedacht moeten worden. Deze wordt ingevoerd in een tekenpakket die werkt met vectoren. Tekenpakketten die met foto's werken gebruiken pixels als basis, pakketten op basis van vectoren gebruiken 'paden' als basis. Er wordt uitgegaan van een beginpunt en de lijn 'loopt' op een pad naar het eindpunt. Dit pad kan recht zijn, gebogen, hoekig of een andere vorm hebben. Voorbeelden van pakketten op basis van vectoren zijn Adobe Illustrator en Corel Draw, dit zijn betaalde pakketten, maar er zijn ook gratis pakketten beschikbaar, bv Inkscape, Serif DrawPlus of Skencil. Afbeelding die gemaakt zijn op basis van vectoren kan je onbeperkt in grootte maken, anders dan bij foto's worden deze afbeeldingen niet onscherp of pixelig.

Aansluiting en aansturing

Voordat het tekenpakket de gegevens naar de snijplotter kan versturen is er een vertaling nodig, dat wordt meestal verzorgd door een plug-in. Deze zet de paden van het tekenpakket om naar een voor de snijplotter leesbaar bestand. Zo'n bestand bevat stuurcodes die de folie van voor naar achteren beweegt, het snijmes laat snijden, of van links naar rechts laat bewegen. De eerste snijplotters werden serieel aangestuurd, later ook parallel, tegenwoordig wordt vaak USB gebruikt. Er zijn ook veel penplotters omgebouwd tot snijplotter, maar deze zijn niet zo nauwkeurig.

Snijfolie

De folie die gebruikt wordt is zelfklevend, soms wel tot 12 jaar houdbaar voor buitengebruik. Dat betekent dat de sticker of plakletters al die tijd goed blijven, mits goed behandeld. De goedkoopste folies zijn slechts geschikt voor gebruik binnen en zijn niet geschikt voor buiten. De folie wordt in het apparaat geladen, er wordt vaak gecontroleerd of de folie recht ligt en de beginpositie wordt bepaald. Daarna kan je de instellingen nog controleren, voornamelijk de snelheid van het snijden en de druk waarmee gesneden wordt is van belang. Staan deze goed ingesteld, dan kan de opdracht vanaf de computer verzonden worden naar de snijplotter en de letters worden gesneden.

Afwerking

Nadat de opdracht klaar is, wordt de folie uit de plotter gehaald, of afgeknipt van de rol. Het gedeelte van de sticker, niet zijnde de letters wordt verwijderd, zodat de gewenste tekst zichtbaar wordt. Over de sticker wordt nu een applicatiefolie aangebracht, zodat de sticker in zijn geheel geplakt kan worden. Dat is een secuur werkje, maar is verder niet heel lastig. Als de sticker geplakt is, wordt de applicatiefolie weer verwijderd en zijn de letters zichtbaar.

Andere mogelijkheden

Maar er is meer mogelijk: de snijplotter kan verschillende materialen snijden, ook papier, dun karton, en ook speciale soorten materiaal als zandstraal-, flex- of flockfolie. De laatste twee soorten folies worden na het pellen op stof aangebracht en met een strijkijzer of hittepers vastgelijmd op de stof. Op die manier kan allerlei kleding van een logo, tekst of merk worden voorzien. Zandstraalfolie is dikke folie die gebruikt wordt om voorwerpen gedeeltelijk af te plakken. De voorwerpenzijn meestal van glas en worden daarna in de zandstraalcabine behandeld, zodat de niet-geplakte delen gematteerd worden. Na het verwijderen van de folie is het gezandstraalde voorwerp klaar.
Voor een andere hobby, namelijk scrappen, is een snijplotter ook handig, omdat je er plaatjes mee uit kunt snijden, maar ook papier en karton. Er moet dan wel een snijmat onder het te snijden materiaal gelegd worden, zodat de snijplotter niet beschadigd raakt. Die snijmat is iets plakkerig, zodat het papier en kerton niet verschuift tijdens de bewerking. Op deze manier kan je doosjes snijden en ook andere handige en nuttige vormen zijn mogelijk.
© 2012 - 2017 Vier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een snijplotter, wat kan je ermee?"

Infoteur: Vier
Gepubliceerd: 22-09-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!