InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Effecten creëren in de fotografie: de bokeh techniek

Effecten creëren in de fotografie: de bokeh techniek

Effecten creëren in de fotografie: de bokeh techniek ‘Bokeh’ betekent in het Japans ‘onscherp’. Het woord ‘bokeh’ staat dan ook de onscherpte in de achtergrond van foto’s. Vaak zie je in deze onscherpe achtergronden lichte rondjes, vierkantjes of zeshoekjes. Bokeh zie je vaak in portretfoto’s terug komen, vanwege zijn sfeer. Deze foto’s worden meestal wel met hele dure lenzen gefotografeerd, maar je kunt het effect ook op een andere (goedkopere) manier creëren. Je kunt ook mooie bokeh effecten krijgen door middel van zwart papier en licht. Het is wel belangrijk dat je een spiegelreflexcamera gebruikt. Als je een macrolens hebt, is het aan te raden deze te gebruiken, maar de standaard kitlens die bij je camera wordt geleverd,voldoet ook prima.
Let op:Wil je een mooi bokeh effect creëren zonder de techniek met zwart papieren licht? Dan krijg je het mooiste effect met een telelens.

De voorbereiding: wat heb je nodig?

Om de mooiste effecten te creëren, is het gebruik van een spiegelreflexcamera een must. Daarnaast heb je nog een aantal andere dingen nodig:
  • Lichtjes: kerstverlichting is het meest handig, omdat je dan veel figuurtjes kunt maken, maar ook een gewone lamp of lantaarnpaal voldoet;
  • Zwart papier om de figuurtjes in te knippen;
  • Een schaar om mee te knippen;
  • Een potlood om de omtrek van je lens mee te tekenen en om de figuurtjes mee te tekenen;
  • En ten slotte plakband om het figuurtje mee op je camera te plakken.

Hoe ga je te werk?

Je hebt helemaal niet zo veel fotografiekennis en fotografievaardigheden nodig om gebruik te kunnen maken van de bokeh techniek. Al moet je voor de mooiste effecten natuurlijk wel een beetje experimenteren en vooral ook geduld hebben. Het maken van een goede bokeh foto doe je in 5 stappen:
  1. Allereerst meet je de binnenkant van de lens op. Dit wordt namelijk de omtrek van je plaatje.
  2. Knip het rondje, op zwart papier, ter grootte van de binnenkant van je lens uit.
  3. Knip een leuk figuurtje in je geknipte rondje. Je kunt bijvoorbeeld een hartje, een sterretje of een bliksemschichtje maken. Je kunt ook meerdere figuurtjes maken, maar dan wordt het fotograferen wel lastiger.
  4. Plak je geknipte rondje op je lens.
  5. Maak foto’s bij het licht. Als je een snoer met kerstverlichting hebt, kun je deze ook weer in verschillende vormen leggen. Als je op een bepaald voorwerp of persoon scherpstelt, krijg je de het bokeh effect mooi op de achtergrond.

Enkele tips

Zoals je al eerder hebt kunnen lezen, moet je vooral veel experimenteren om te mooiste bokeh effecten te krijgen. Je kunt dus eigenlijk niet bij elke foto dezelfde instellingen gebruiken. Wel kunnen de volgende tips je op weg helpen:
  • Pas het figuurtje waarmee je het bokeh effect wil creëren aan op het onderwerp van je foto. Gebruik dus bijvoorbeeld hartjes bij het onderwerp “liefde” en gebruik bijvoorbeeld sneeuwvlokjes bij het onderwerp “winter” of “kerst”.
  • Stel je diafragma zo wijd mogelijk af en zet de sluitertijd sneller dan 1/50 seconde. Gebruik als het nodig is een statief en pas de iso-waarde aan als er te weinig licht op het onderwerp staat.
  • Zo dicht mogelijk op het onderwerp fotograferen geeft het beste resultaat. Zorg er ook voor dat de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond (in dit geval het licht) zo groot mogelijk is.

Zoals je ziet, kun je op een goedkope en leuke manier mooie effecten creëren die je foto's iets extra's geven. Succes!
Gerelateerde artikelen
Canon 18-55mm zoomlens EF-S f/3.5-5.6 IIIrecensieCanon 18-55mm zoomlens EF-S f/3.5-5.6 IIIDe Canon 18-55mm zoomlens wordt meestal als kitlens bij goedkopere Canon spiegelreflex camera’s geleverd maar is ook los…
Canon 10-18 mm lens EFS f/4.5 – 5.6 IS STMrecensieCanon 10-18 mm lens EFS f/4.5 – 5.6 IS STMGroothoeklenzen geven altijd veel diepte en grandeur aan een foto, ruimtes worden ogenschijnlijk weidser en groter. Om d…
Spiegelreflexcamera: hoe werkt het diafragma?Spiegelreflexcamera: hoe werkt het diafragma?Hoe een foto uit je camera komt, wordt grotendeels bepaald door de keuze van diafragma, sluitertijd en ISO-instellingen.…
Fotografie: De werking van de belichtingsdriehoekFotografie: De werking van de belichtingsdriehoekVoor het maken van goede foto's is het belangrijk te weten wat je camera en lens wel en niet kunnen en om goed gebruik t…
Zonsondergang fotograferen: tips en trucsDe zonsondergang is een prachtig natuurverschijnsel dat veel fotografen op de gevoelige plaat vast willen leggen. Vooral…
Bronnen en referenties
  • Kittehs cupcakes – www.kittehscupcakes.com

Reageer op het artikel "Effecten creëren in de fotografie: de bokeh techniek"

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 19-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!