InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Lomography: de Lomo LC-A

Lomography: de Lomo LC-A

De Lomo LC-A is de camera waardoor de wereldwijde Lomography community ontstaan is en waar de populaire applicatie Instagram op is gebaseerd. Deze wereldberoemde analoge fotocamera wordt door veel professionele fotografen genoemd als de leukste camera waarmee ze ooit hebben gewerkt. Wat maakt deze camera zo speciaal?

Geschiedenis

Lomo is een Russisch bedrijf en stond vooral bekend om zijn militaire applicaties. In 1982 wilde het bedrijf zich meer gaan richten op de consumentenmarkt en kwam zo met de Lomo LC-A. Deze camera is gebaseerd op de Cosina CX-1 en CX-2. De body, lens en karakteristiek is bijna geheel identiek aan de Cosina. Het grootste zichtbare verschil is de lenskap. Bij de Cosina wordt de gehele lenskap gedraaid waardoor de zoeker tevoorschijn komt en de lens opent. De Lomo LC-A doet dit door middel van een knop onder de lenskap.

In 1984 is de Lomo LC-A in productie genomen en zijn er in de opeenvolgende jaren meerdere versies van uitgebracht. In essentie en functionaliteit verschillen de modellen haast niet en is deze camera vrijwel hetzelfde gebleven. In 1991 is de Lomo LC-A camera ontdekt door een groep studenten uit Wenen. Zij begonnen met deze camera uit Rusland te halen en in Wenen door te verkopen. Hierbij verkochten ze niet alleen de camera, maar noemden ze alle kopers van de LC-A een lid van de Lomography community. Zo is in 1992 de Lomography community geboren en uitgegroeid tot een wereldwijde community met miljoenen leden en meer dan 17 verschillende camera's. Uiteindelijk is het bedrijf Lomo in 2005 definitief gestopt met de productie van de Lomo LC-A. In 2006 is in China de nieuwe productie voortgezet onder de naam Lomo LC-A+.

Specificaties Lomo LC-A

  • Film format: 35mm
  • Lens: Minitar 1 35mm f2.8
  • Sluiter tijd: 1/500s – 120s
  • Diafragma: f2.8 - f16
  • ISO: 25-400
  • Lichtmeter: CDS
  • Scherp stellen: manueel
  • Flitser: nee
  • Hot-shoe: ja
  • Flitser synchronisatie: 1/60 seconds
  • Dimensies: 107 x 68 x 44mm
  • Gewicht: 250g

Functies

Zone focussing

Het enige technische onderdeel van de camera waar de gebruiker daadwerkelijk controle over heeft is de scherptebepaling. De camera werkt met 'zone focussing'. Hij heeft vier afstanden waarop hij kan scherp stellen: 0.8 meter, 1.5 meter, 3 meter, oneindig.

Diafragma

Het grootste verschil met de LC-A+ is dat bij de LC-A het diafragma handmatig is in te stellen. Deze heeft een bereik van f2.8 tot f16. Hiernaast is er ook een automatische stand, aangegeven met de hoofdletter A. In de praktijk wordt het diafragma zelden gebruikt en in bijna alle gevallen op de A-stand gelaten.

Lichtmeter

De Lomo LC-A bevat een lichtmeter die de sluitertijd automatisch bepaalt. Zodra de sluitertijd langer dan 1/30 seconden open staat zal er in de zoeker een rood LED lampje branden die te zien is als de sluiterknop half wordt ingedrukt. Hier moet je dus voor oppassen omdat het moeilijk is het beeld onbewogen te houden als de sluiter zo lang open staat.

Minitar lens

De ziel van de camera zit hem in de legendarische Minitar 1 lens. Het is een 32mm lens waardoor hij een net wat grotere hoek heeft dan de standaard 35mm lens. De Minitar 1 lens geeft een hoger contrast, kleurverzadiging en een natuurlijke vignette. Het resultaat is onvoorspelbaar en afhankelijk van de lichtomstandigheden waarin geschoten wordt. Zo is de vignette sterker naar mate er meer licht in de lens valt en is deze ook nooit perfect symmetrisch. De combinatie van de vele technische gebreken van deze camera zorgen voor de welbekende lomo-stijl waar velen van zijn gaan houden.

Lomo LC-A tips!

Double exposure

Dit is niet een officiële functie van de Lomo LC-A maar wel een functie die veel wordt gebruikt. Double exposure is het dubbel belichten van het negatief waardoor je twee overlappende foto's krijgt. Je krijgt een double exposure op de Lomo LC-A door de negatief ontgrendel knop onderop de camera ingedrukt te houden en de terugspoel hendel vast te houden terwijl je door de film door spoelt. Vergeet niet de ISO/ASA waarde 1 stop te verhogen (bijv. 200 i.p.v. 100) om overbelichting op het negatief te voorkomen.

Bulb modus

In bulb modus blijft de sluiter open zolang je de sluiter ingedrukt houdt. Dit is ook geen officiële functie van de LC-A, maar wel erg handig voor bijvoorbeeld het 's nachts maken van lichtschilderingen. De bulb modus is te verkrijgen door de ASA-knop tussen de 25 en 400 stand te plaatsen. Hierdoor krijgt de lichtmeter geen licht binnen en zal de sluiter openblijven zolang je de sluiterknop ingedrukt houdt.

Scherp stellen

Het enige handigheidje wat de Lomo LC-A van zijn gebruiker eist is het leren scherp stellen met het zone-focus systeem. De LC-A is gevoeliger voor onscherpe foto's bij weinig licht omdat het diafragma (in de automatische stand) groter wordt. De plek van scherpte kan hierdoor tot wel enkele centimeters nauw worden. De beste manier om met deze afstanden om te leren gaan is door een meetlat te pakken en thuis zo veel mogelijk objecten te benaderen met je camera. Vervolgens gebruik je de meetlat om te controleren hoever je van het object af staat. Probeer elke keer zo dicht mogelijk bij de 0.8m te komen en op deze manier langzamerhand een gevoel te creëren voor de verschillende afstanden.

35mm diafilm

De Lomo LC-A is een analoge camera en hij schiet dus op film. De LC-A werkt op de meest gebruikte rolfilm, namelijk 35mm. Deze kun je nog makkelijk verkrijgen bij de meeste fotozaken of te bestellen via webwinkels. Iets wat veel Lomo-fotografen gebruiken is diafilm in plaats van negatieffilm. Op diafilm kun je cross processing toepassen bij het ontwikkelen om zo afwijkende kleuren te krijgen die het lomo-effect versterken.

De Lomo LC-A heeft zijn stempel achtergelaten op deze wereld. Iedereen die deze camera gebruikt begrijp ook waarom, dus twijfel niet als de instagram-filters je aanspreken en je altijd al analoge fotografie heb willen uitproberen. Dit is een camera die je nooit zal vergeten.

Lees verder

© 2014 - 2019 Ghaans, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lomografie, Lomo fotograferen, wat is dat?Lomografie, Lomo fotograferen, wat is dat?Lomo foto’s maken, wat zijn dat? Lomo is de naam van een Russische fabriek voor camera’s. Eenvoudige kleinbeeldcamera’s…
Digitale fotografie voor- en nadelenDigitale fotografie voor- en nadelenHet principe van digitale fotografie is eigenlijk hetzelfde als van de traditionele fotografie. Er is een lens nodig waa…
Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenEen cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenWanneer je beter wilt leren fotograferen of van fotografie een echte hobby wilt maken, dan kun je een cursus fotografie…
Fotorolletjes bijna in het verdomhoekjeHet is met het fotorolletje op dezelfde manier gegaan als met de lp toen de cd in opmars kwam. Ooit werd in Tilburg bij…
PortretfotografiePortretfotografieDit artikel geeft adviezen en tips over portretfotografie. De uitrusting en instellingen van de camera worden besproken.…
Bronnen en referenties
  • http://www.lomography.com/about/timeline
  • https://www.youtube.com/watch?v=8TiAsvYgyqU

Reageer op het artikel "Lomography: de Lomo LC-A"

Infoteur: Ghaans
Laatste update: 05-08-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!