InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Macrofotografie

Macrofotografie

Macrofotografie Macrofotografie is een tak van fotografie waarin de nadruk wordt gelegd op de kleinste details van het onderwerp. Dit wordt gedaan door heel sterk in te zoomen op het onderwerp. De meest normale objecten kunnen door ze in macro te fotograferen een erg bijzonder plaatje opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een bloem in de achtertuin.

Wat is macrofotografie en wat is het verschil met close-up?

We spreken van macrofotografie wanneer de vergroting van het onderwerp gelijk aan of groter is dan 1. Als het onderwerp dus groter wordt afgebeeld dan het is, of exact even groot, spreken we over macrofotografie. Close-upfotografie is fotografie waarbij je het onderwerp dichtbij haalt door middel van een telelens of een andere vergrotende lens. Om te bepalen of je spreekt van macro- of close-up fotografie, kijk je naar vergrotingsfactor.

Hoe maak je een macrofoto?

Een macrofoto wordt meestal genomen met een speciale macrolens, of met gebruik van tussenringen of een balg. Speciale macrolenzen zijn erg duur, waardoor niet iedereen deze lenzen kan betalen. Tussenringen geven een scherp beeld, maar een nadeel ervan is dat het licht minder makkelijk door de lens op de sensor valt. Dit houdt in dat je met langzamere sluiters moet werken, wat snel resulteert in bewegingsonscherpte. Dit kan je uiteraard oplossen door het gebruik van een statief, maar het altijd meenemen van een statief is onhandig, helemaal wanneer je een zwaar statief hebt.

Hoe belicht je een macrofoto goed?

Op een zonnige of bewolkte dag is het meestal goed mogelijk met het omgevingslicht te werken. Wanneer het onderwerp echter moeilijk te belichten is met omgevingslicht, wordt er vaak gebruik gemaakt van een zogenaamde ringflitser. Dit is een speciaal soort flitser dat om of vlak voor de lens wordt bevestigd. Zoals de naam al zegt is het een ronde flitser, zodat het onderwerp van alle kanten goed belicht wordt. Met een flitser werken geeft de fotograaf het voordeel dat hij altijd met relatief korte sluitertijden kan werken, maar veroorzaakt tevens het nadeel dat een nat of glimmend onderwerp teveel licht kan reflecteren.

Waar wordt macrofotografie vooral voor gebruikt?

Deze tak van fotografie wordt veel gebruikt door fotografen met een voorkeur voor natuurfoto's. Doordat veel details ineens zichtbaar zijn, is het erg interessant om een insect of bloem als onderwerp te kiezen. Zo kun je op een scherpe foto de facetten van een vliegenoog zien, of de meeldraden van een bloem.

De nadelen van deze vorm van fotografie

Het is een veelgebruikte vorm van fotografie, maar het is zeker niet de makkelijkste vorm. Doordat je erg dicht op het onderwerp moet zitten, is het lastig een goede foto te maken van bijvoorbeeld een vlieg of wesp. Een bloem beweegt niet en is daardoor een stuk eenvoudiger. Uiteraard kan je ook een dood dier gebruiken, dit wordt veel gedaan door professionele fotografen.
Ook is een nadeel de -over het algemeen- lagere sluitersnelheid. Hierdoor ben je vaak verplicht een statief te gebruiken om geen bewegingsonscherpte te creëren.

De voordelen van macrofotografie

Als je het voor elkaar hebt gekregen een goede foto te schieten, krijg je een beeld wat je normaal niet zult maken. Het geeft een haast surrealistisch beeld van het onderwerp, omdat het zo vergroot is. Deze foto's worden door heel veel mensen als bijzonder en spannend ervaren.

Welke camera heb je nodig voor macrofotografie?

In principe heb je hier geen speciale camera voor nodig. Het belangrijkste is -zoals in elke vorm van fotografie- het objectief of de lens. Er zijn speciale hulpmiddelen beschikbaar om elke lens een soort macro te laten schieten, maar de kwaliteit van een echte macrolens ga je er niet mee bereiken. Ook hebben de meeste digitale spiegelreflexcamera's een speciale functie aan boord waardoor de belichting en witbalans voor de fotograaf worden ingesteld. Ook zorgt deze functie van de camera ervoor dat je vanaf de minimale afstand tussen het onderwerp en de lens goed en scherp kunt schieten.
© 2013 - 2019 David0488, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Macrofotografie"

Infoteur: David0488
Gepubliceerd: 28-12-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!