InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > De systeemcamera

De systeemcamera

Fotografie lijkt tegenwoordig steeds populairder te worden als hobby. Veel mensen stappen dan ook over van een simpele compact camera naar een spiegelreflexcamera. De spiegelreflexcamera biedt meer functies en een betere beeldkwaliteit dan de gemiddelde compact camera. Een aantal jaar geleden is er echter een nieuw model camera op de markt gekomen: de systeemcamera. Deze camera wordt voor ongeveer dezelfde prijs verkocht als een simpele spiegelreflexcamera en is daarom voor veel beginnende fotografen een interessant alternatief.

Voordelen van een systeemcamera

Compacter en lichter

De systeemcamera is lichter en kleiner dan de spiegelreflexcamera. Dit komt doordat een systeemcamera geen opklappende spiegel bevat. Het compactere model is voor veel mensen een voordeel van de systeemcamera. In tegenstelling tot compact camera's kun je wel verschillende lenzen op je systeemcamera plaatsen. Ook de lenzen die op de systeemcamera kunnen worden geplaatst, zijn compacter dan de lenzen voor spiegelreflexcamera's. Behalve lenzen kunnen er ook externe flitsers op de camera worden geplaatst.

Steeds meer mogelijkheden

Een systeemcamera kan, net als een spiegelreflexcamera, foto’s in zowel JPG als in RAW formaat te nemen. Bovendien zijn steeds meer systeemcamera's uitgerust met ingebouwde beeldstabilisatie, een omklapbaar LCD scherm, automatische gezichtsdetectie en diverse focusmogelijkheden. Daarnaast bieden steeds meer systeemcamera's ook de mogelijkheid te filmen in HD-kwaliteit.

Gebruikersgemak

De systeemcamera is over het algemeen gemakkelijker in gebruik dan de spiegelreflexcamera. Er zitten minder knoppen op het toestel, waardoor het gemakkelijker te bedienen is. Daarnaast kan een systeemcamera veel sneller foto's maken, doordat er geen spiegel in zit die open en dicht hoeft te klappen. Dit komt goed van pas bij het maken van foto's van bewegende beelden.

Nadelen van een systeemcamera

Kleinere beeldsensor

Je wilt natuurlijk in alle situaties de beste en de mooiste foto's maken. De kwaliteit van foto's wordt voor een groot deel bepaald door de beeldsensor. Dit is een soort chip die zich in de camera bevindt en het opgevangen licht omzet in kleuren. In de meeste gevallen zorgt een grotere beeldsensor voor een hogere pixel- en dus fotokwaliteit. Spiegelreflexcamera's hebben meestal een grote beeldsensor wat een hoge kwaliteit van de foto's tot gevolg heeft. Systeemcamera's hebben over het algemeen een kleinere of vergelijkbare beeldsensor vergeleken met spiegelreflexcamera's, maar een grotere beeldsensor dan compact camera's.

Geen optische zoeker

Doordat de camera geen spiegel bevat, is het niet mogelijk om via de optische zoeker het beeld voor je foto vast te stellen. Je kunt hiervoor gebruiken maken van het LCD scherm. De meeste spiegelreflexcamera's bieden tegenwoordig ook vaak de optie Live View om via het LCD scherm de compositie van foto's te bepalen. Het nadeel hiervan is dat de beeldweergave een kleine vertraging laat zien ten opzichte van de werkelijkheid. Dit kan vooral een probleem zijn bij het maken van actiefoto's. Ook kan het maken van een foto via een LCD scherm soms lastig zijn bij fel zonlicht.

Minder handmatige instellingen

Voor veel fotografen zijn ook de instellingen van de camera van belang. Op spiegelreflexcamera's kunnen alle waarden handmatig ingesteld worden. Voor de meeste systeemcamera's geldt dit ook, maar er zijn ook simpelere modellen die minder mogelijkheden bieden. Let hier dus altijd op bij de aanschaf van je toestel.

Conclusie

Dit artikel heeft de voor- en nadelen van een systeemcamera voor je op een rijtje gezet. Deze relatief nieuwe soort camera bevindt zich qua mogelijkheden tussen de spiegelreflexcamera en compact camera. Doordat het een relatief nieuwe categorie is, vindt er veel vernieuwing en innovatie plaats. De beste modellen doen steeds minder onder voor dure spiegelreflexcamera's. Welke camera het best bij jou past, hangt voornamelijk af van het type fotografie waarop je je richt.
© 2014 - 2019 Mazzerd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De zoektocht naar een nieuwe digitale cameraDe zoektocht naar een nieuwe digitale cameraJe staat op het punt om een nieuwe digitale camera aan te schaffen. Tot voor kort had je altijd een compact camera. Een…
Spiegelreflex: wat moet je er mee?Spiegelreflex: wat moet je er mee?Vroeger was de keuze voor een fotocamera nog tamelijk simpel. Je kocht een 35mm camera en stopte daar een fotorolletje i…
Cursus digitale fotografieIn dit artikel worden de inhoud en voor- en nadelen van een workshop of cursus digitale fotografie volgen besproken. Ond…
Het gebruik van beeldstabilisatie in de fotografieHet gebruik van beeldstabilisatie in de fotografieBeeldstabilisatie in de digitale fotografie. Een veelgehoord begrip onder fotofanaten die werken onder allerlei verschil…
Bronnen en referenties
  • http://www.fotoclub.nu/systeemcamera-tussen-compact-spiegelreflex/
  • http://www.derooijfotografie.nl/systeemcamera-de-toekomst-van-de-cameras/

Reageer op het artikel "De systeemcamera"

Infoteur: Mazzerd
Gepubliceerd: 31-01-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!