InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Hoe zet ik een knoop (weer) aan en maak ik knoopsgaten?

Hoe zet ik een knoop (weer) aan en maak ik knoopsgaten?

Hoe zet ik een knoop (weer) aan en maak ik knoopsgaten? Iedereen verliest weleens een knoop van een kledingstuk. Voor sommigen is dit een reden om het kledingstuk naar een reparateur of moeder/oma te brengen. Echter, een knoop aanzetten kun je ook heel goed zelf. Met naald, draad en een knoop kun je straks je kledingstuk weer prima dragen! In deze "how to" leer je hoe je een knoop aanzet. Naast knopen weer aan gebruikte kleding zetten, kun je deze beschrijving ook gebruiken bij het zelf maken van nieuwe kleding. Hiervoor heb je ook een knoopsgat nodig. Het maken van een knoopsgat op de naaimachine lijkt moeilijker dan dat het is. Met deze beschrijving lukt het je vast. Succes!

Hoe ziet een knoopsgat eruit?

Een knoopsgat bestaat uit twee lijnen naast elkaar en een boven- en onderkant die afgewerkt zijn (anders scheurt je knoopsgat snel uit). Laat je naaimachine altijd het werk doen, je hoeft de stof niet te verschuiven. Je werkt de stappen van de naaimachine in volgorde af.

Let goed op dat beide kanten van het knoopsgat even lang worden. Tellen helpt hierbij, bijvoorbeeld door drie tellen de ene kant te naaien en ook drie tellen de andere kant. Heb je een goed inzicht in knoopsgaten maken, dan kun je dit ook met je oog prima zien.

Tip: maak eerst eens knoopsgaten op een proeflapje voordat je dit op je kledingstuk gaat doen. Zo voorkom je dat je je werkstuk verprutst.

Hoe maak je een knoopsgat?

Wanneer je zelf een kledingstuk met knopen maakt, heb je ook knoopsgaten nodig. Deze knoopsgaten maak je op een naaimachine. Voordat je het knoopsgat gaat maken, moet je eerst bepaald hebben, welke knopen je gaat aanzetten. Zo weet je ook hoe groot het knoopsgat moet worden.

Speld twee spelden op de stof om de grootte van het te maken gat aan te duiden.

In het instructieboekje van de naaimachine staat altijd welke stand je de naaimachine moet zetten. Op veel naaimachines zie je echter dezelfde tekens, waardoor dit artikel je al een stuk op weg kan helpen.

Allereerst zet je de steeklengteknop op knoopsgaten, dit is het rechthoekige teken opgemaakt uit kleine streepjes. Op de foto zie je dit teken bij de draaiknop staan.

Nu is het de bedoeling de naaimachine op de juiste stand te zetten. Op de plaats waar je rechte steek en je zigzagsteek staan, staan ook de standen voor het maken van een knoopsgat. Vaak staan hier de cijfers 1 t/m 4 (of 5) bij, omdat je een knoopsgat in vier a vijf stappen naait. Dit is afhankelijk van het merk naaimachine waarmee je werkt.

Hoe zet je een knoop aan?

Benodigdheden

Voor het aanzetten van een knoop heb je, naast het kledingstuk, de volgende dingen nodig:
  • Knoop
  • Garen in de kleur van de stof of knoop
  • Een naald
  • Schaar

Werkwijze

Allereerst bekijk je waar de knoop zat en waar jij hem dus weer moet vastmaken. Niets zo vervelend als een knoop die niet op de juiste plek vastzit.

Hierna pak je naald en draad. Je steekt de naald op de plaats waar de knoop moet komen door de stof en laat hem een paar millimeter verderop weer boven komen. Zo zet je twee steekjes op dezelfde plaats. Dit is om ervoor te zorgen dat de draad vastgezet is en hij hier niet snel loslaat.

Vervolgens steek je de naald door een gat in de knoop. Sommige knopen hebben twee gaatjes, ander vier. Je steekt de naald hierna door het tegenovergelegen gaatje weer naar beneden. Onder de knoop steek je door de stof heen naar een ander gat. Bij knopen met twee gaatjes is dit het gat waar je begonnen bent. Bij knopen met vier gaatjes is dat een gat waar de naald nog niet doorheen gehaald is.Dit principe herhaal je een aantal keer.

Nu draai je de draad drie keer onder de knoop door. Je bindt eigenlijk de draden bij elkaar. Vervolgens haal je nog een keer de draad door twee gaatjes en hecht je de draad aan de stof vast. Vasthechten doe je weer door de draad twee keer op dezelfde plek, onder de knoop, door de stof te halen. Knip de draad af en de knoop zit eraan!

In beeld

Knopen zonder gaatjes

Er zijn ook knopen die geen gaatjes hebben, maar een klein ringetje onder de knoop. Deze knopen kunnen kantelen. Het is belangrijk deze knopen strak vast te zetten, zodat er weinig speling kan zijn waardoor de knoop loslaat. In plaats van door de gaatjes te gaan met de naald, haal je de naald een paar keer door het gaatje (eerst door de stof, daarna een paar keer niet door de stof om vervolgens wel weer de naald door te stof te halen). Op deze manier zit de knoop vast.

Knoopsgaten maken en knopen aanzetten, menigeen draait er zijn/haar hand niet voor om. Heb jij wat extra hulp nodig, dan kun je deze "how to" wellicht goed gebruiken. Heb je echter nog meer individuele instructie nodig, dan kun je ook op naailes. Ben je nog niet overtuigd van het nut van een naaicursus, lees dan ook eens dit artikel: De vijf voordelen van naailes

Lees verder

© 2012 - 2019 Cato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De vijf voordelen van naailesDe vijf voordelen van naailesTegenwoordig is het weer hip om achter de naaimachine te zitten en zelf kleding of accessoires te kunnen maken. Je kunt…
Benodigdheden en materialen om te naaienBenodigdheden en materialen om te naaienStel, je wilt beginnen met naaien, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen. Er zijn zo veel soorten naaimachines, w…
Het beste onbreekbaar (lijn knopen)Hoe knoop je lijnen nou aan de haak, wartels en aan elkaar? Daar gaan we het nu over hebben.
Knopen: Paalsteek, Schootsteek, WaterknoopKnopen: Paalsteek, Schootsteek, WaterknoopIn huis en tuin komt het regelmatig voor dat je een knoop moet leggen, bijvoorbeeld om iets vast te binden. Het is echte…
Hoe kan het hart buiten het lichaam blijven kloppen?Hoe kan het dat het hart buiten het lichaam blijft samentrekken? Dit komt omdat het hart zijn eigen ritme opwekt. Het in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LOVETL, Pixabay
  • Knipmode Handboek

Reageer op het artikel "Hoe zet ik een knoop (weer) aan en maak ik knoopsgaten?"

Reactie

Sasja, 30-05-2016 16:34 #1
Je kunt knopen ook op de naaimachine aanzetten:
Afstand op 0
3 á 4 steken om de draad aan te hechten
Op de grootste zigzagstand zetten
Controleren of het klopt met de gaatjes in de knoop - zo ja: 4 à 6 keer stikken
Naald in een ander gaatje dan bij het aanhechten
Zigzag weer op 0 en met 3 à 4 steken afhechten Reactie infoteur, 31-05-2016
Dankjewel voor je aanvulling!

Infoteur: Cato
Laatste update: 11-02-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Kleding en accessoires naaien
Reacties: 1
Schrijf mee!