InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Leuke dingen doen met de sneeuw

Leuke dingen doen met de sneeuw

Leuke dingen doen met de sneeuw In Nederland komt sneeuw niet heel erg vaak voor. Als er sneeuw blijft liggen levert dit meestal voor bijvoorbeeld weggebruikers veel ellende op. Toch kan de sneeuw ook voor veel plezier zorgen en een prachtig uitzicht. Het blijft toch altijd een beetje bijzonder om weer de eerste stappen in de sneeuw te zetten. Wat valt er nou allemaal te beleven aan de sneeuw? In dit artikel vind u een aantal tips.

In de eerste sneeuw

Als er wordt gemeld dat het zal gaan sneeuwen zet dan eens de wekker. Het is prachtig de eerste egale dikke sneeuw te zien liggen. U kunt eventueel uw fototoestel meenemen want er zijn geweldig unieke plaatjes te schieten in een sneeuwlandschap.

Sneeuwpop

U kunt een sneeuwpop maken door te beginnen met 1 balletje sneeuw en deze door de sneeuw te rollen. Het nadeel kan alleen zijn dat als u over een steentje rolt de sneeuwbal uit elkaar kan vallen. U kunt ook gewoon steeds een stukje sneeuw aan de bal plakken. Een andere optie voor een creatieve sneeuwpop is het gebruiken van verschillende formaat emmers. Vul deze met sneeuw en draai ze op elkaar om. Zo heeft u gemakkelijk en snel een aparte sneeuwpop staan. Als het kan kunt u het beste de sneeuwpop in de schaduw maken zodat deze niet zo snel smelt. Voor de ogen kunt u muntdrop of knopen gebruiken, net als voor de mond. Als neus steekt u een wortel in het hoofd en om het af te maken zou u de sneeuwpop een muts en shawl om kunnen doen. Des te groter de sneeuwpop des te langer zal deze waarschijnlijk blijven staan. Uiteraard kunt u ook allerlei andere figuren van sneeuw creëren. U kunt u fantasie erop los laten.

Sleeën

Een slee is een soort constructie waar kinderen op kunnen zitten en voort getrokken kunnen worden door de sneeuw. Een slee kan gemaakt zijn van hout en van plastic, beide wegen niet zo veel en het hout is zo gemaakt dat het niet zal rotten door de nattigheid. Er zit een touwtje aan de voorkant zodat iemand anders de slee kan trekken. De kinderen kunnen ook een heuveltje af met de slee, pas wel op dat er geen stenen liggen en dat het niet te steil is zodat er geen ongelukken gebeuren. Een slee neemt wel wat ruimte in beslag, bedenk dus voor de aanschaf of u deze wel de rest van het jaar in huis kunt hebben.

Engeltjes maken

U gaat in de sneeuw liggen met uw rug op de grond. U legt uw armen wel recht maar niet volledig langs uw lichaam. Uw benen zijn iets gespreid. U maakt met uw benen en armen een beweging van boven naar beneden, dit herhaald u een paar keer. U staat op en als u om kijkt zult u de vorm van een engeltje zien in de sneeuw.

Sneeuwballen gooien

Kinderen kunnen zich in teams verdelen en een muurtje van sneeuw maken. Geef alle kinderen een x aantal minuten om sneeuwballen te maken. Zorg dat de kinderen het niet koud krijgen, geef ze gepaste handschoenen waarmee ze sneeuwballen kunnen maken. Bij fleece of wollen handschoenen blijft de sneeuw vaak plakken waardoor de ballen moeilijker te maken zijn. Als de tijd om is kan het gevecht beginnen. Pas op dat er geen ijs of stenen liggen die per ongeluk mee kunnen gaan in het sneeuwballen maken. Hou het vriendelijk.

Glijmat

De glijmat lijkt een beetje op een gekke schep. Er zit een handvat aan zodat u deze gemakkelijk mee kunt nemen. U neemt deze mee een heuvel op, gaat op de glijmat zitten en laat u naar beneden glijden. Eventueel een opblaas band voor in het zwembad kan ook prima gebruikt worden om in de sneeuw om naar beneden te glijden als er maar geen scherpe voorwerpen op de grond liggen. De mat en band gaan meestal wat harder dan een slee en zijn makkelijker in huis op te bergen.

Sneeuw en dieren

Niet alle dieren houden van de sneeuw, maar met sommige kunt u er juist veel plezier aan beleven. Zo zijn veel honden gek op de sneeuw. Ze maken gekke sprongen en komen helemaal onder de sneeuw te zitten. Als uw hond zo'n plezier heeft, geniet u toch ook? Het kan wel zijn dat de sneeuw aan de vacht blijft plakken. Zorg dus dat de handdoeken thuis klaarliggen.
Net als honden vinden paarden de sneeuw meestal ook leuk om in te spelen. Pas wel op als u het paard los wilt gooien in de paddock. Het kan verkeerd gaan als uw paard lekker wild wil doen, maar de zandgrond bevroren is. U kunt ook sleeën met uw paard. Lees u hier goed over in zodat alle tuig goed zit. Het is weer eens wat anders en vormt een leuke uitdaging.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Leuke dingen doen met de sneeuw"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 05-07-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!