InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Klaar voor natuurijs?

Klaar voor natuurijs?

De meeste Nederlanders kunnen bijna niet wachten om weer het ijs op te gaan. Als het een paar dagen vriest komen al gauw de discussies of de Elfstedentocht wel of niet door kan gaan. Schaatsen op natuurijs kan in Nederland niet heel vaak, maar des te leuker is het als het weer mogelijk is. Wees goed voorbereid want natuurijs kan gevaarlijk zijn.

De dikte

Om veilig met meerdere mensen op het ijs te kunnen gaan zal het ijs ongeveer 10 centimeter dik moeten zijn. Als u met heel weinig mensen bent kunt u eventueel met 6 centimeter op het ijs, maar ga er niet allemaal tegelijk op en ga niet op één stuk samen stil staan. Om te weten of het ijs dik genoeg is kunt u eventueel een gaatje maken in het ijs en met een meetlat zo kunt u simpelweg van de meetlat aflezen hoe dik het ijs is. Het deel waar u een gaatje gemaakt heeft is uiteraard kwetsbaar dus vermijd dat stuk. Kies voor plekken waar het water ook niet diep is, mocht het ijs dan breken dan kunt u er zelf weer uitkomen.

Ga dik gekleed

Dit niet alleen omdat het koud is, maar ook ter bescherming. Mocht u ten val komen op het harde ijs dan werken zelfs handschoenen een beetje als schokdempers. Smeer eventueel ook wat vaseline op uw gezicht. Dit omdat uw gezicht snel kan uitdrogen als u vrieswind opvangt. Kies eventueel voor laagjes, mocht u het warm krijgen van het schaatsen dan kunt u mogelijk wat uit doen. Als u vervolgens weer aan de kant bent en stil zit kunt u zich weer warmer aankleden.

Waar vindt u een wak?

Een wak is een gat in het ijs. Een wak vindt dus vaak plaatst op plekken waar het niet goed kan vriezen. Zo kan een wak voorkomen bij:
  • een brug
  • plek waar eenden zitten
  • sterk stromend water
  • rietkanten

Neem geen risico en probeer plekken waar het mogelijk dunner ijs is te vermijden.

Wat is er anders aan dan op een ijsbaan

Natuurijs is onvoorspelbaar, op het ene stuk kan het heel glad zijn en op een ander stuk kan het ijs ruw zijn. U moet bij natuurijs altijd rekening houden met gevaren. Ook de kleur van het ijs kan verschil maken, vaak als mensen zwart ijs zien zijn ze er bang voor omdat het er dun uitziet. Echter is dit vaak het dikste gedeelte en kunt u beter de stukken vermijden waar veel sneeuw op ligt omdat dit bros kan zijn en u niet kunt zien of het ijs onder de sneeuw breekt.

Beginnen met schaatsen

Als u voor het eerst met uw kinderen op het ijs gaat kunt u het beste een stoeltje meenemen. Zo kunnen ze eventueel zitten of de stoel als hulpmiddel gebruiken om te leren schaatsen. Uiteraard is het vooral voor kinderen vallen en weer op staan net als fietsen is het vooral leren door ervaring op te doen.

Als u door het ijs zakt

Zorg sowieso als u gaat schaatsen dat u een priem en een touw bij u heeft. Met het touw kunt u eventueel iemand uit het ijs trekken en met een priem kunt u zichzelf uit het wak halen. Dit alles weegt ongeveer 120 gram en is dus gemakkelijk mee te nemen.

Mocht u in het water terecht komen probeer er dan uit te gaan op het stuk waar u er in ging, in principe was dit stuk namelijk wel dik genoeg om u te houden. Het gat waar u in viel is vanaf onder het ijs gezien meestal donker ten opzichte van het omliggende gedeelte tenzij u erg diep in het water komt, in dat geval is het gat juist licht ten opzichte van het omliggende gedeelte. Afhankelijk van de diepte zwemt u dus altijd naar een donker of licht gat toe. Het is moeilijk maar u moet rustig blijven en er toch zo snel mogelijk uitkomen. Door paniek lukken dingen meestal juist niet, u kunt ook snel onderkoeld raken en de ademnood slaat toe.
Gerelateerde artikelen
Natuurijs, hoe dik moet het ijs zijn om erop te schaatsen?Natuurijs, hoe dik moet het ijs zijn om erop te schaatsen?Zodra de meteorologen vorst beginnen te voorspellen, begint de schaatskoorts in Nederland vaak alweer snel te stijgen. D…
Veilig schaatsen op natuurijsVeilig schaatsen op natuurijsNederland noemt zich een echt schaatsland. Grotendeels komt dit door de goede prestaties van onze schaatsers en schaatss…
Na hoeveel dagen vorst kun je schaatsen?Na hoeveel dagen vorst kun je schaatsen?Er zijn veel sporten. Veel bekende sporten worden ook als hobby beoefend. In de winter is dat het schaatsen. Nederland w…
Schaatsen op natuurijsZodra het 's nacht gaat vriezen willen Nederlanders graag gaan schaatsen. In de middeleeuwen werd waarschijnlijk al gesc…
Schaatsen op ijsbaan of natuurijs in Den Haag en omgevingAls er weer eens geschaatst kan worden is dat voor de meeste Nederlanders eenvoudig; in ons land vind je overal wel een…
Bronnen en referenties
  • http://www.natuurijswijzer.nl/ijsontwikkeling/ijsdikte/

Reageer op het artikel "Klaar voor natuurijs?"

Reactie

John van den Berg, 28-11-2012 14:02 #1
Bij schaatsen op natuurijs kan je het beste 2 priemen aan een touwtje om je nek mee nemen zodat je met beide handen in het ijs kan prikken, als je er heen gaat.

Infoteur: Bembi
Laatste update: 10-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!