InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Wat is een lawsuit-gitaar

Wat is een lawsuit-gitaar

In advertenties op eBay zie je ze steeds vaker opduiken: lawsuit-gitaren. Het zijn exacte kopieën van gerenommeerde merken als Fender en Gibson. Maar een lawsuit-gitaar moet aan bepaalde specificaties voldoen wil het die kwalificatie dragen. En dat is vaak niet het geval. Pas op voor bedrog.

Productiekosten

In de jaren zeventig ging de kwaliteit van sommige types merkgitaren licht achteruit omdat ze steeds vaker aan de lopende band werden geproduceerd en niet meer volledig met de hand werden gemaakt. De productiekosten moesten omlaag zodat een nieuwe gitaar betaalbaar bleef. De productiekosten waren in Japan stukken lager. Onderdelen en vakmanschap deden niet onder voor de Amerikaanse.

Ibanez

Lawsuit-gitaren zijn kopieën of imitaties van bekende merkgitaren als Fender en Gibson, vaak geproduceerd in de Japanse Matsumoku-fabriek eind jaren zeventig en begin jaren tachtig van de vorige eeuw. Toentertijd waren Japanse gitaarbouwers als Ibanez bezig voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten door exacte kopieën te produceren.

Kwaliteit

Wat lawsuit-gitaren zo populair maakte is hun exacte gelijkenis met het origineel. Aan de kwaliteit van het hout, de constructie, de lak, de elektronica en de afwerking werd veel aandacht besteed. Aan vakmanschap was geen gebrek en deed niet onder voor de Amerikaanse. Het waren bepaald geen goedkope gitaren maar wel goedkoper dan de echte.

Beter

Veel van deze lawsuit-gitaren waren net zo goed als de originele, soms zelfs beter. Sommige bedrijven gingen nog een stapje verder door de logo’s en headstocks zo exact mogelijk op het origineel te laten lijken. Namaak was nauwelijks van echt te onderscheiden. Je ziet het vandaag de dag nog steeds aan andere producten zoals schoenen en kleding.

Het eerste bedrijf in de VS dat begon met de invoer van deze kopie kwaliteitsgitaren was Elger Guitars. De onderneming kocht de gitaren van het bedrijf Hoshino Gakki die de Ibanez-gitaren fabriceerde. In 1971 nam Hoshino Elger Gitaren over en vestigde zich met een dependence in de VS.

Lawsuit-gitaar

Norlin Corporation (Gibsons moedermaatschappij) wilde dat de fabrikanten de headstocks veranderden omdat die teveel op die van Gibson leken en dreigde naar de rechter te stappen. Het ging dus niet om het namaken van de gitaren zoals wel eens beweerd wordt. De naam lawsuit(rechtszaak)-gitaar vindt hier zijn oorsprong. De zaak werd buiten de rechtbank geregeld. De fabrikanten namen eieren voor hun geld en veranderden de headstocks en gingen meer en meer hun eigen modellen ontwikkelen.

Markt

Dus het is niet zo vreemd dat er een markt is voor deze gitaren en dat ze regelmatig op eBay of andere markten worden aangeboden. De kans is groot dat je op een goed klinkende vintage gitaar stuit voor een redelijke prijs. Maar pas op voor oplichting want sommige verkopers beweren ten onrechte dat ze een lawsuit-gitaar aanbieden terwijl dat niet het geval is. Zorg dat je goed geïnformeerd bent voordat je over gaat tot de koop van een lawsuit-gitaar.

Bedrijven

Hier volgt een overzicht van de meest bekende lawsuit-gitaarbouwers:
  • Burny Guitars: Burny maakte Gibson replica's. Hun Les Paul-model (Wiki) heet “Super Grade” en het ontwerp en lettertype van de kop leken heel er op Gibson. In plaats van “Les Paul” stond er “Luper Grade”. Burny-gitaren worden beschouwd als de beste Gibson-imitaties. Burny bouwt nog steeds gitaren maar dan in Korea.
  • Fernandes: hetzelfde bedrijf als Burny, maar zij maakten replica’s van de Fender-gitaren. Fernandes is nog steeds actief.
  • Greco: zij maakten Fender, Gibson, Rickenbacker, Gretsch en andere replica's. Hun logo en lettertype lijkt veel op die van Gibson.
  • Tokai: bekend om hun Gibson Les Paul replica's genaamd “Les Paul REBORN” en de “Love Rock”, dat zijn perfecte kopieën van de vintage Les Pauls 1958. Ze maakten ook Martin akoestische replica's. Tokai maakt vandaag de dag nog gitaren.

Andere fabrikanten van lawsuit-gitaren zijn:
  • Ibanez
  • Takamine
  • Aria
  • Westone
  • Electra
  • Lotus (de meeste gitaren zijn geen lawsuit dus goed opletten)
  • Lyle

Tot slot

Enkele tips voor het aanschaffen van een lawsuit-gitaar:
  • De gitaar moet eind jaren zeventig begin jaren tachtig in Japan gebouwd zijn en nergens anders
  • Bestudeer het logo op de headstock of die gelijkenis vertoont met het origineel
  • Controleer of de bovenkant van de headstock de vorm heeft van een opengeslagen boek (of krulsnor) als het een Gibson-imitatie betreft

Het is aan te raden om The Official Vintage Guitar Price Guide 2016 te kopen. De gids kost $29,95 en het versturen vanuit de VS $7,95. Dan ben je volledig op de hoogte van de marktwaarde van alle gitaren.
Gerelateerde artikelen
Wat voor gitaar moet je kopen om mee te beginnen?Wat voor gitaar moet je kopen om mee te beginnen?Veel mensen die willen beginnen met gitaar spelen hebben geen idee wat voor gitaar ze mee moeten beginnen. Hier kun je l…
De elektrische gitaarDe elektrische gitaarDe elektrische gitaar is een veelgebruikt instrument dat bij elke muziekstijl past. Er bestaan veel soorten elektrische…
Introductie van de gitaarIntroductie van de gitaarDe gitaar is een populair instrument en wordt bij vele muziekstijlen gebruikt: rock, pop, heavy metal, nu metal, funk, j…
Welke gitaar moet ik kiezen?Welke gitaar moet ik kiezen?Als je een gitaar wil kopen wordt je overspoeld met keuzes. Er zijn verschillende merken, verschillende soorten en maten…
Verschillen tussen klassieke en flamenco gitaarDe akoestische Spaanse gitaar zoals we die nu kennen is vooral bekend in de klassieke muziek. Voor het spelen van flamen…
Bronnen en referenties
  • Jazzguitar.be
  • RecordingReview.com
  • Guitarattack.com

Reageer op het artikel "Wat is een lawsuit-gitaar"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!