InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Geld verdienen voor je vereniging

Geld verdienen voor je vereniging

Je kent het wel; bij je voetbalclub of andere vereniging betaal je contributie en daarnaast zijn er vaak allerlei acties om meer geld op te halen voor de club. Dit varrieert van loterijen tot koeken verkopen of klusjes doen. Dit artikel bevat een heleboel ideeën om lekker veel geld op te halen voor leuke dingen bij je club.

Loterijen

Er zijn een heleboel loterijen die verenigingen steunen die loten voor hen verkopen. De opbrengst per lot voor een vereniging verschilt nog al eens. Hieronder een overzichtje van een aantal van die loterijen.

LoterijWinst per lotVerkoopperiodeBijzonderheden
Scoutingloterij 0,90Maart tot novemberAlleen voor scoutinggroepen
Jantje Beton loterij 0,75April tot septemberVooral bedoelt voor scholen, verenigingen mogen soms ook mee doen.
Grote club actie 2,00September tot november
Sponsor Bingo loterijVarrieerdHet hele jaar doorWerkt anders dan bovenstaande loterijen, kijk voor meer informatie op de site van de sponsor bingo loterij

Vaak is het zo dat als je als vereniging veel geld per verkocht lot krijgt, de loten duurder zijn en er minder van verkocht worden. Iemand koopt immers sneller een lot van een euro dan één van 2,50.

Andere acties

Loterijen zijn vaak handig voor verenigingen, maar als je veel geld op wilt halen moet je met iets nieuws, iets bijzonders komen. Iets dat andere verenigingen niet doen en waar mensen enthousiast voor te maken zijn. Hier volgen een aantal ideeën.

Flessen verzamelen

Spreek met alle mensen van je vereniging af dat je een bepaalde maand de hele maand flessen gaat inzamelen. Één keer in de week kan iedereen de flessen meenemen naar je club en er wordt een wedstrijd georganiseerd wie (of welk subgroepje) de meeste flessen opgehaald heeft. Het gaan natuurlijk wel over statiegeldflessen, die jullie aan het einde van de maand allemaal voor geld in kunnen leveren bij de winkel. Het zal je verbazen hoeveel geld je hier mee op kunt halen!

Kaarsen maken

Kaarsen maken is een leuke bezigheid en je kunt ze goed verkopen. Om kaarsen te maken moet je allereerst een pan water op het vuur zetten, met een leeg conservenblikje er in. Dit blikje wordt warm en hierin smelt je wit kaarsvet (dit heet au-bain-marie). Koop lonten en laat deze om de halve minuut in het gesmolten kaarsvet zakken. Het duurt even, maar je kaars wordt zo steeds dikker. Als je hem dik genoeg vindt kun je hem eventueel nog bewerken met je vingers, door stukjes plat te duwen ziet je kaars er nog mooier uit. Laat de kaars afkoelen in koud water. Wil je de kaars een kleurtje geven? Dan laat je (ook au-bain-marie) gekleurd kaarsvet in een blik smelten en laat je de koud geworden witte kaars hier nog een paar keer in zakken.

Koeken verkopen

Zo rond koninginnedag kun je leuk tompoezen verkopen met je vereniging, rond de kerst kerstkoekjes of amandelstaaf (of zelfgebakken oliebollen, natuurlijk) en in de zomer is het leuk om bijvoorbeeld notenkoeken verkopen. Deze koop je in grote getale in bij de supermarkt (waar je vast wel wat korting kunt krijgen als je uitlegt waar voor het is) en verkoop je weer iets duurder.

Een fancy-fair

Het kost een beetje meer voorbereiding, maar het is ook leuk om een fancy-fair te houden, met allerlei oud-Hollandse spelletjes, een rad van avontuur en een eetstandje. Mensen kunnen zo eens een kijkje bij je vereniging nemen en je verdient er ook wat mee als club.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spek de clubkas  Club van 100Spek de clubkas Club van 100Veel sportverenigingen hebben tegenwoordig last van financiële tekorten, of de sportieve ambities matchen niet met de mo…
Voetbal; Opleidingsvergoeding bij internationale transfersBij internationale transfers van grote voetballers is vaak een hoop geld gemoeid. Een deel van dat geld, te weten 5%, vl…
SportsponsoringVele sportverenigingen in Nederland worden gesponsord door bedrijven. Maar hoe gaat dat nu eigenlijk in zijn werk. Je mo…

Reageer op het artikel "Geld verdienen voor je vereniging"

Reacties

Ewaaar, 13-03-2012 14:03 #2
Wat je ook kan doen is een optreden geven voor wat geld! Geef gewoon een spetterend optreden en leg iets neer waar de mensen het geld indoen!

Hans Lange, 27-11-2007 16:03 #1
Kijk ook op www.steun.nl. Steun is een innovatief leuk concept waarmee je makkelijk en snel veel geld kan inzamelen voor club, vereniging, school of non-profit organisatie.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-03-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Financieel
Reacties: 2
Schrijf mee!