InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > De vulpen, hoe populair is hij nog?

De vulpen, hoe populair is hij nog?

De vulpen, hoe populair is hij nog? De vulpen is een pen met vloeibare inkt. Een belangrijk verschil met de balpen is dat de vulpen rechtstreeks te vullen is met kant en klare inktpatronen of via de inktpot. De vulpen vraagt minder inspanning van de hand en wordt daarom vaak als prettiger schrijfmiddel ervaren dan de pen. Waarom pakt men dan toch veelal de balpen? Of is de grote concurrent van de vulpen de computer?

Geschiedenis

Vroeger schreef men met een pen van riet, welke vervangen werd door de ganzenveer. Hoewel er in de 10e eeuw in Egypte al een voorloper van de vulpen was, komt de eerste vulpen die daar ook voor doorgaat pas in de 18e eeuw terug. Een vulpen construeren bleek erg moeilijk. Vanaf 1850 zag je steeds meer vulpennen op de markt komen. Waterman was een van de eerste en belangrijkste producenten.
M. Klein en H. Wynne kregen in 1867 patent toegewezen voor een inktkamer en inktafleveringssysteem.
Vulpennen werden gevuld door de inkthouder open te schroeven en de inkt erin te druppelen. Dit duurde lang en was een smerige aangelegenheid.
Waterman kwam met het draaivulsysteem, vervolgens kwamen Shaeffer en Parker met betere versies en aansluitend verscheen er bij Visconti een vulpen met een dubbel inktreservoir.

Hoe werkt de vulpen?

In basis had de vulpen een rubberen vulzak met een hefboompje, wat vervolgens vervangen werd door een zuiger die met een schroef bediend werd en zo de inkt via de pen op kon zuigen.
De duurdere vulpennen hebben de pen inmiddels zo ingericht dat er met kant en klare vullingen gewerkt kan worden, maar ook de inkt via een zuiger op laten zuigen uit de inktpot. Bijvoorbeeld Waterman en Visconti.
De vulpen bestaat uit twee helften, waartussen de inkt vloeit door de capillaire werking en door zwaartekracht. Je zult met een vulpen dus nooit op het plafond kunnen schrijven.
De pen is bij de goedkopere merken van staal en de duurdere van goud (geel of wit of gecombineerd) en er kunnen verschillende punten van heel dun, medium tot dik geleverd worden. Heel persoonlijk wat je prettig vind schrijven.

Niet uitlenen

Vroeger moest je inderdaad een vulpen niet uitlenen, de pen ging naar je hand staan. Aangezien we met balpen zijn gaan schrijven en we dus harder moeten drukken op de pen, is men de punt van de vulpen steviger gaan maken. Met als gevolg dat de punt niet meer “naar de hand gaat staan” en niet uitlenen dus niet meer op gaat. Inmiddels een fabeltje dus.

Vulpen versus balpen versus computer

De liefhebber blijft met de vulpen schrijven en degene die van design spullen houdt zal eerder een design vulpen kopen dan een balpen (hoewel die er ook zijn). Maar de balpen is nu eenmaal sneller gereed om mee te schrijven, minder kwetsbaar en gevoelsmatig schrijft de balpen ook sneller. En dat vinden we nu eenmaal prettiger.
Voor de toekomst is de computer wellicht de grote concurrent. De agenda wordt elektronisch en de pda vervangt tevens een schrijfblok, notitieboekje, boodschappenlijstje en “to do” – blok op kantoor. …. En hoe gaan we verder?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De vulpen is weer modieusDe vulpen is weer modieusIs de vulpen een tijdje een oubollig schrijfmiddel geweest, inmiddels wordt de vulpen weer overal verkocht en zoekt men…
Allerlei informatie over balpennenAllerlei informatie over balpennenEen balpen is een voorwerp dat we gebruiken om mee te schrijven maar ze worden ook volop gespaard. Daarnaast is een balp…
Balpen, schrijfmateriaalBalpen, schrijfmateriaalEen balpen een is vorm van tekengerei. Een balletje dat langs de inkt gaat die in de pen zit zorgt ervoor dat ermee kan…
De Waterman of AquariusDe Twaalf tekens van de Dierenriem. Ik ben een Waterman, dat wil zeggen op het moment van jouw geboorte stond de Zon in…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De vulpen, hoe populair is hij nog?"

Reacties

Nicole, 04-05-2013 20:02 #2
Ik krijg veel reacties als mensen mij zien schrijven met mijn vulpen. ouderwets? misschien… maar een vulpen "schaatst" over je papier en nooit geen doordruk problemen in tafels of onderliggend papier. Altijd één op het werk en één in mijn tas. Feit: hij wordt minder snel gejat dan een balpen en mensen attenderen je er eerder op dat je je pen vergeet. Dus er is wel meer respect voor een vulpen dan voor een balpen. Reactie infoteur, 05-05-2013
Helemaal mee eens!

Peter, 08-10-2009 17:51 #1
"Gevoelsmatig schrijft de balpen ook sneller"? Hoe komt u daar nou bij? Ik schrijf? als ik het kan helpen? altijd met vulpen omdat de balpen m'n snel-krullige handschrift niet bijhoudt. De vulpen zoeft veel sneller over het papier, balpennen gaan zwaar en houden m'n hand tegen. Zeker de alom bekende Parker-balpen. Het enige alternatief zou de gelpen kunnen zijn, maar vaak voelen die ruw aan, alsof het balletje in de punt krasjes vertoont. Een beetje alsof je op fijn schuurpapier schrijft. 0
Geef mij m'n twintig jaar oude Shaeffer Targa maar… Niets schrijft lekkerder. Hij heeft een tijdje in de la gelegen, maar toen ik vier jaar geleden besloot opnieuw te gaan studeren, is hij in ere hersteld. Hij heeft inmiddels vele honderden kilometers dictaat onder zich voorbij zien trekken, en schrijft nog steeds uitmuntend.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 24-08-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Kleding & accessoires
Reacties: 2
Schrijf mee!