Hoe maak je een paling schoon

Paling is een lastige vis om schoon te maken. Dit komt vooral doordat palingen ontzettend glibberig zijn. Maar ook doordat ze nog lang blijven kronkelen nadat ze doodgemaakt zijn. Er zijn een paar technieken die het makkelijker maken om deze vissen perfect schoon te maken. Paling zijn misschien wel de glibberigste dieren die er zijn. Zeker als een paling net uit het water komt is het bijna onmogelijk om hem met blote handen vast te houden. Hij kronkelt meteen uit je handen. Ze zijn beresterk, en zullen zich niet gemakkelijk gewonnen geven. Er zijn een paar manieren om grip te krijgen op een paling: de paling bestrooien met zand of bloem, of de paling vastpakken met een dunne doek.

Als we de paling eenmaal te pakken hebben, en we willen hem schoonmaken om hem op te eten, kunnen we het best de volgende stappen doorlopen.

Het beste is overigens om de paling minstens drie dagen in een emmer of kuip te laten zwemmen met schoon water en een zuurstofpompje. Zo raakt hij alle modder kwijt die in zijn lichaam zit, en zal veel lekkerder smaken. Dit is echter niet noodzakelijk.

Voor het schoonmaken geldt ook dat het makkelijker is wanneer je de paling inwrijft met zand of bloem, of vastpakt met een doek.

Stap 1: de paling doodmaken

Om te voorkomen dat de paling onnodig lijdt is het belangrijk om hem zo snel en pijnloos dood te maken. Dit wordt meestal gedaan door de kop af te snijden. Dit is echter niet de beste manier. De kop blijft namelijk nog een tijdlang leven nadat hij eraf is gesneden. Dit geldt trouwens voor alle vissen. Het is niet zoals bij zoogdieren zo dat vissen meteen overlijden na het afsnijden van de kop. Een bijkomend voordeel van het laten zitten van de kop is dat we later meer grip hebben om het vel te verwijderen.

Er zijn twee manieren om een vis pijnloos te doden. De eerste is een flinke klap op de kop met een hard voorwerp. De tweede is om de hersenen te pletten met een tang. Dit klinkt misschien wat gruwelijk, maar het is voor de vis het meest pijnloos. De vis is zo op slag dood. Bij paling is het sowieso het makkelijkst om een tang te gebruiken. Het beste is een combinatietang of een platbektang.

Stap 2: het vel verwijderen

Nadat we kop hebben geplet met de tang snijden we net achter de kieuwen het vel los rondom het lichaam. Gebruik hiervoor een scherp mes. Je hoeft niet te diep te snijden, als het vel maar doorgesneden is. Het handigst is om te kop vast te blijven houden met de tang.

Probeer grip te krijgen op het vel, met twee vingers of met een tweede tang. Trek vervolgens het hele vel eraf richting staart. Als dit gelukt is heb je het vel binnenstebuiten te pakken. Snij nu de kop er helemaal af.

Stap 3: de ingewanden verwijderen

Zet nu de punt van het mes één of twee centimeter achter de anus op de buik van de paling, en snij de paling open richting kop. Nu liggen de ingewanden bloot. Strooi wat zand of bloem over de ingewanden voor meer grip, en verwijder alle ingewanden, of verwijder de ingewanden met de doek.

Als alle ingewanden verwijderd zijn is het belangrijk om te kijken of het kleine zwarte darmpje dat doorloopt tot achter de anus verwijderd is. Meestal zit die er nog. Dit darmpje smaakt vies, en je kan er ziek van worden. Pak het vast, en trek het heel voorzichtig richting kop. Als het afbreekt kan je het best de paling verder opensnijden om het alsnog te verwijderen.

Stap 4: goed wassen

Nu de paling ontdaan is van kop, vel en ingewanden moet hij alleen nog grondig gewassen worden. Spoel hem goed af onder de kraan, zeker als je zand hebt gebruikt voor het schoonmaken.

Stap 5: de paling in stukken snijden

Bij een dikke paling zijn stukken van vier centimeter genoeg. Bij een dunnere (en bij de staart van een dikke) kan je ze iets langer snijden.

De paling is nu klaar om in de pan te gaan, of in de diepvries tot je genoeg palingen hebt voor een lekker maaltje.
© 2008 - 2020 Doeldertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Baking Soda en waar kun je het kopen?Wat is Baking Soda en waar kun je het kopen?Wat is Baking Soda nu eigenlijk en waar kunt u het kopen? U zult vast wel weten dat u Baking Soda kunt gebruiken tijdens…
Hoe kan ik een aquarium snel schoonmaken?Hoe kan ik een aquarium snel schoonmaken?Een mooi aquarium is een goed onderhouden aquarium. En hoewel een aquarium voor velen een leuke hobby is, is het schoonm…
Sportvissen: een leuke hobby voor jong en oudSportvissen op zoet water is een leuke hobby, die door jong en oud gedaan kan worden. Het geeft biedt mensen ontspanning…
Het vervangen van je gitaarsnarenHet vervangen van je gitaarsnarenDe snaren van je gitaar zijn één van de belangrijkste onderdelen van je gitaar. Zonder snaren kun je natuurlijk geen tri…

De vulpen is weer modieusDe vulpen is weer modieusIs de vulpen een tijdje een oubollig schrijfmiddel geweest, inmiddels wordt de vulpen weer overal verkocht en zoekt men…
De vulpen, hoe populair is hij nog?De vulpen, hoe populair is hij nog?De vulpen is een pen met vloeibare inkt. Een belangrijk verschil met de balpen is dat de vulpen rechtstreeks te vullen i…

Reageer op het artikel "Hoe maak je een paling schoon"

Reactie

Joy Addink, 27-07-2011 13:20 #1
Oke ik heb de stappen opgevolgd, maar nu lijkt het of er nog een 2de vel op de paling zit, en de "haren" op staart en rug zitten daar nog aan. moet dit vel er ook af of alleen de glimmende huid die ik er al af heb gehaald? Reactie infoteur, 30-07-2011
Hoi Joy,
Die 'haren' zijn normaal, die kan je gewoon laten zitten. Als je de glimmende huid eraf hebt gehaald (en alle ingewanden eruit hebt gehaald) is hij klaar om op te eten. Smakelijk!

Infoteur: Doeldertje
Laatste update: Augustus 2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!