InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > De kunst van de kalligrafie

De kunst van de kalligrafie

De kunst van de kalligrafie Kalligrafie of schoonschrijven is een ontspannende activiteit waarbij uw creativiteit gestimuleerd wordt. Met de handen worden woorden tot kunst verheven! Van een verjaardagskaart kunt u met kalligrafie een zeer persoonlijk waar kunststukje maken. Het woord 'kalligrafie' komt uit het Grieks en betekent 'mooischrijven'. 'Kalos' betekent namelijk 'mooi' en 'grafein' betekent 'schrijven'. Kalligrafie is een schrijfvorm waarbij letters, cijfers en leestekens versierd worden met onder ander boogjes, lusjes, punten en lettertypen. De beginletter kan met allerlei versiersels mooier en sierlijker gemaakt worden.

Geschiedenis

De kalligrafie vind zijn oorsprong in de het Romeinse Rijk. Na de doorbraak van het Christendom werd kalligrafie vooral toegepast door de monniken in kloosters. Er ontstonden zelfs gilden voor kalligrafen. Elk klooster en abdij had haar eigen scriptorium waar de monniken handschriften vervaardigheden. Een scriptorium is een aparte ruimte in het klooster.

Na de uitvinding van de boekdrukkunst verdwijnt de kalligrafie naar de achtergrond omdat het overbodig was geworden. Vanaf 1850 herleeft de belangstelling voor kalligrafie echter weer. In het begin voornamelijk als hobby maar tegenwoordig zijn er ook kunstenaars te vinden die hun beroep ervan hebben gemaakt.

Benodigheden

  • Pen: men kan het best keizen voor een bredekalligrafeer pen, deze zijn te koop in speciaalzaken. De brede is een gebaseerd op de vorm van de rietpen en de ganzeveer.
  • Inkt: de kalligrafiepen werkt volgens hetzelfde systeem als de gewone vulpen, met inktpatronen dus. Deze inktpatronen bestaan in verschillende kleuren.
  • Papiersoort: papier dat gemaakt is van een niet-hout of vezelachtige soort is het best beschrijfbaar.
  • Krabbelblad: een soort kladpapier waarop je lijnen kan trekken om te kijken hoeveel inkt te pen afgeeft.
  • Wat lapjes oud textiel: handig om tussendoor de penpunt schoon te vegen en je vingers aan af te vegen.
  • Een placemat: om vlekken op de tafel te voorkomen.

Techniek

Er zijn verschillende modellen van kalligrafie lettertypen op de markt, maar het origineelste resultaat krijgt u uiteraard als u uw fantasie de vrije loop laat. Experimenteer met verschillende houdingen van de pen, verschillende druk op het papier en verschillende kleuren. Wanneer u net begint kunt u natuurlijk altijd voorbeelden bekijken van andere kalligrafen om de kunst af te kijken of inspiratie op te doen. Er zijn ook diverse cursussen en workshops te volgen.

Toepassing

Kalligrafie kan voor verscheidene doeleinden gebruikt worden. Enkele voorbeelden zijn:
  • Menukaarten
  • Geboortekaartjes
  • Trouwkaarten voor trouwen
  • Diploma's en certificaten
  • Uitnodigingen
  • Logo's
  • Bijschriften in foto-albums
  • Etiketten

Tips voor de lichaamshouding

  • Een rechte rug, twee voeten plat op de grond en bewegingsvrijheid van de ellebogen zijn de belangrijkste kenmerken van de ideale lichaamshouding voor kalligrafie.
  • Ontspan de hand waarmee je werkt af en toe. Vooral in het begin heeft men de neiging de pen te stevig vast te houden wat voor kramp en een pijnlijke schrijfhand kan zorgen.

Gerelateerde artikelen
Handletteren is op een moderne wijze kalligraferenHandletteren is op een moderne wijze kalligraferenHandletteren lijkt de trend te worden in 2017, gezien de toenemende aandacht in de vorm van boeken, workshops en interne…
Trends in trouwkaarten in 2016Trends in trouwkaarten in 2016Als je gaat trouwen is het gebruikelijk om je gasten een uitnodiging te sturen. Deze trouwkaart wordt voorzien van de da…
Workshop film maken met kinderenWorkshop film maken met kinderenFilm Maken met kinderen is een leerzame manier om de creativiteit van kinderen te stimuleren door het maken van een eige…
Koeien knuffelen: ontspannend voor lichaam en geestKoeien knuffelen: ontspannend voor lichaam en geestBent u regelmatig gestrest en helpt een wandelingetje in het bos of een warm bad niet meer? Dan kunt u ook een andere re…
Leuke en bijzondere workshops in NederlandLeuke en bijzondere workshops in NederlandServies beschilderen, digeridoo spelen, wijn maken of graffiti spuiten; dit zijn slechts een aantal voorbeelden van ding…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash / Pixabay
  • Frank Blokland, Kalligraferen: de kunst van het schoonschrijven (1990)
  • http://users.skynet.be/kalligrafie.andreas/cursus.htm

Reageer op het artikel "De kunst van de kalligrafie"

Reacties

Veerle Loriaux, 12-09-2017 20:18 #3
Kalligrafie wordt opgemerkt als een ontspannende bezigheid. Als beginnend leerlinge in het vak kan ik zeggen dat steeds weer dezelfde lettervormen oefenen niet altijd leuk is. Maar eerst moet je je door de rijstebrij oefenletters heen worstelen voordat je in het landschap van het schoonschrijven terecht komt. Vaardigheid leer je door regelmaat. Het aanbod handboeken dat over de toonbank gaat groeit met de dag aan. Toch ben ik de mening toegedaan dat enkel een gedegen cursus je wegwijs maakt, gecoördineerd en nauw op de voet gevolgd door een docent(e) die het vak door en door kent.
Met vriendelijke groeten,
Veerle Loriaux

Erwin, 30-03-2010 07:09 #2
Hoi Marion, schriftelijk via nha, is ook een van de goedkoopste van de manieren, heb het uit gezocht wil er zelf ook aan beginnen.

Marion Franke, 24-07-2008 13:11 #1
Heel graag zou ik een beginnerscursus Kalligrafie willen gaan volgen; wie heeft een tip over een dergelijke cursus in Utrecht of omgeving? Reactie infoteur, 27-07-2008
Goedemiddag,

de meeste cursussen kalligrafie zijn schriftelijk. Misschien dat uop de volgende website eens kunt informeren? http://www.kunsthuisutrecht.nl/

Infoteur: Melod
Laatste update: 31-05-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!