InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Workshop film maken met kinderen

Workshop film maken met kinderen

Workshop film maken met kinderen Film Maken met kinderen is een leerzame manier om de creativiteit van kinderen te stimuleren door het maken van een eigen korte filmproductie. Zo leren deelnemende kinderen spelenderwijs de in's en out's van het fenomeen film. Als workshopleider blijf je op de achtergrond, zodat de kinderen de ruimte krijgen om hun ideeën aan te dragen en mee te doen.

Doel workshop film maken

Bij film maken met kinderen worden de deelnemers betrokken om mee te denken met en mee doen aan een eigen korte filmproductie van enkele minuten. Het doel van een dergelijke workshop is om kinderen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met een het thema 'film'. Hierbij worden de kinderen aangespoord om gezamenlijk een plot te bedenken en om zelf actief deel te nemen als acteur, grimeur of regieassistent. Uiteindelijk leidt de workshop tot een korte film of fragment. Als workshopleider heb je een belangrijke rol. Je stuur je de kinderen aan, verdeelt de rollen, regisseert het geheel en bent tevens cameraman(/vrouw).

Inhoud workshop

Om een volwaardige korte film te kunnen produceren, heb je tijd, ruimte en een goede voorbereiding nodig. Het praktijk leert dat kinderen snel zijn afgeleid. Dat betekent vaak dat deelnemende kinderen het liefst ouder zijn dan 7 jaar en het aantal kinderen bij voorkeur 5 tot 8 is. De kunst is om de kinderen zo veel mogelijk te betrekken bij de productie. Dit kun je doen door ze zelf het decor te laten maken, te laten helpen met schminken etc. Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de deelnemers ook leren geduldig te zijn en samen te werken.

Hieronder volgt een beknopte stappenplan die je als workshopleider kunt gebruiken als uitgangspunt:

Voorbereiding

  • Het bekijken en analyseren van een of meer korte films en fragmenten met de kinderen ter inspiratie. Daarnaast kun je de bestaande kennis teksten door vragen te stellen zoals: Wat is film? Welke soorten films zijn er? Wat heb je nodig om film te maken? etc.
  • Het bepalen van de genre en het verzinnen van een plot. Hierbij is een whitebord of Flip-over een handige tool om op te brainstormen met kinderen. Middels mindmaps kun je de genoemde genre's en ideeën op papier zetten.
  • Het uitschrijven van scene's/het script.
  • Het verdelen van de relevante rollen. Wanneer er meerdere gegadigden voor een rol is, kan een loting uitkomst bieden.
  • Opnames maken conform het script/draaiboek.

Benodigdheden

  • Camera (digitaal)
  • DVD speler en een TV
  • Schminkspullen / verkleedspullen
  • Decor (dus eventuele knutselspullen)
  • Krijtbord, witbord, Flip-over of A3 vellen en viltstift (voor onder meer het script)

Tip!
Check de website EYE, het Film Instituut Nederland voor de gratis folder 'Wat is film?' voor kinderen.

Tot slot

© 2011 - 2018 Nurgul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nurgul.nl, creatieve workshops en cursussen voor kinderen en jongeren

Reageer op het artikel "Workshop film maken met kinderen"

Infoteur: Nurgul
Gepubliceerd: 08-09-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!