De Rock-Ola Tempo 1 en 2 jukebox
Een van de mooiste en best gewaardeerde jukeboxen van Rock-Ola is toch wel de Tempo, en dan met name de Tempo 1. Dit model doet ons terugdenken aan de auto's van de jaren vijftig, met de kenmerkende styling, maar toch zonder de storingsgevoeligheid of onderhoudsgevoeligheid van andere jukeboxen met deze stijlkenmerken.
Het bedrijf Rock-Ola
Hoewel Rock-Ola pas zeer laat aansloot in de rij jukeboxfabrikanten, met een eerste model in 1935, wist het merk met een zeer sterke marketingcampagne toch tot de “grote vier” toe te treden. De sterke marketing van het bedrijf werd al zeer snel duidelijk, toen het de eer had om een jukebox te mogen plaatsen op de Queen Mary in 1936. De jukebox werd met veel bombarie in een taxi vervoerd; men had zo snel geen vrachtwagen kunnen vinden, gezien de levering binnen twee uur diende plaats te vinden. Een advertentie van die tijd liet ons weten:
“…and the Queen shall have music wherever she goes”
De Rock-Ola Tempo
Vanuit deze vliegende start zou het merk diverse aansprekende jukeboxen maken, hoewel het nooit de aantallen wist te halen die Wurlitzer of Seeburg met diverse modellen wisten aan te tikken. De hoogst gewaardeerde 45-toerenjukeboxen van Rock-Ola is tegenwoordig de Tempo. Van dit model zijn uiteindelijk twee series gemaakt, de Tempo 1 (1959) en de Tempo 2 (1960), beiden beschikbaar met of 120 of 200 selecties.
Hoewel het design van de Rock-Ola Tempo 1 niet totaal verschillend was van zijn voorganger, de Rock-Ola 1465, was het toch een frisser en moderner uiterlijk. Met de Tempo refereerde Rock-Ola duidelijk aan de styling van de toenmalige auto’s, iets wat nog duidelijker werd door de grote V op de speakergrill aan de voorkant van de Tempo 1. Een van de andere unieke designelementen is ook de draaibare selectierol aan de bovenkant van de Tempo. Hoewel Seeburg dit ook al had in de Seeburg V-200 en zelfs diverse oudere jukeboxen een soortgelijk systeem hadden, werd het in de Rock-Ola Tempo subtieler in het design verwerkt.
De Rock-Ola Tempo 1
Initieel werd de Rock-Ola Tempo 1 puur als mono-jukebox ontworpen, zoals ook gebruikelijk was in die tijd. De introductie van de Seeburg 222, de eerste stereo-jukebox, zorgde er echter voor dat Rock-Ola direct op achterstand gezet werd en de Rock-Ola ook als stereo moest aanbieden. In de marketing werd het model weggezet als zeer handig model, gezien de beperkte breedte van de jukebox in vergelijking met andere modellen. Uiteindelijk zou de Tempo 1 toch een succes worden voor Rock-Ola, die met dit model zo’n 10.000 stuks wist te verkopen.
De Rock-Ola Tempo 2
In 1960 kwam het bedrijf met de opvolger, de Tempo 2. Van dit model werden naar schatting ook nog zo’n 10.000 stuks gemaakt. Hiermee werd de Tempo een van de bestverkopende jukeboxen van Rock-Ola en weet het merk zich nu ook nog in het geheugen van de verzamelaar gegrift.
Reparatie Rock-Ola
Rock-Ola onderscheidt zich in het gemak waarmee de mechaniek gerepareerd kan worden. De ingewikkelde techniek van bijvoorbeeld een Seeburg ontbreekt, waardoor de beginnende reparateur goed uit de voeten kan met een Tempo. De tegenwoordig graag geziene autostyling van het model, gecombineerd met deze gemakkelijke en betrouwbare techniek zorgt ervoor dat dit tegenwoordig een gewild model is. Prijzen van rond de 8.000 euro voor een Tempo 1 met 200 selecties zijn niet vreemd, hoewel de 200 select Tempo 2 voor iets minder weggaat.
De koop van een Rock-Ola Tempo
Hoewel de Tempo een gemakkelijke machine is, zijn er toch veel slecht gerestaureerde exemplaren in omloop. Vaak betreft dit niet alleen het uiterlijk wat er opgelapt bij staat, maar vooral ook de techniek. Hoewel een Tempo een zeer mooi geluid kan hebben, is dit juist wat dat vaak slecht gerestaureerd is; een brommende of valse toon is veel slecht gerestaureerde Tempo’s niet vreemd. Het uiterlijk vertoont daarnaast vaak deuken in de voorste vinnen; deze kunnen wel uitgedeukt worden middels bijvoorbeeld een bezemsteel, maar echt mooi is dit toch moeilijk te krijgen.
Tips aanschaf Rock-Ola Tempo 1
Bij aanschaf van de Tempo 1 is het daarnaast verstandig om te kijken naar het type; een Duitse Tempo is minder waard dan een Amerikaanse, waardoor de voor de Duitse markt geproduceerde machines vaak voorzien worden van Amerikaanse uitingen. Het Duitse model is echter nog te herkennen aan de versterker; de Duitse importeur voorzag de Rock-Ola’s van eigen versterkers. Daarnaast heeft de Duitse versie heeft geen tweeter, maar een dual cone speaker.