De Rock-Ola 1438 en 1448 Comet Fireball jukebox
Rock-Ola heeft in haar geschiedenis een aantal prachtige jukeboxen geproduceerd, waarbij de Tempo wellicht de meer bekende is. Voor de ontwikkeling van de Tempo echter, waren er een aantal modellen die zeer zeker de moeite waard zijn; de 1438 en 1448 Comet Fireball. Deze modellen zijn wellicht door velen al vergeten, gezien ze niet zo vaak aangeboden worden. Juist de schaarste van dit model zou er echter wel eens voor kunnen zorgen dat deze Rock-Ola's aan populariteit gaan winnen.
Presentatie Rock-Ola 1438
Op 3 oktober 1953 presenteerde Rock-Ola een jukebox die opmerkelijk genoeg aantrekkelijk was om naar te kijken, maar toch ook voor niemand echt aanstootgevend was in uiterlijk. Vlak voor de presentatie adverteerde het merk met de tekst
“you asked for it” met een grote cadeauverpakking erbij. Bij de presentatie bleek dat men hiermee refereerde aan de 120 select mechaniek die ook gebruikt was in de voorganger. Men beweerde diverse brieven van operators te hebben gekregen die hier specifiek om vroegen in een nieuw model. Qua styling bevatte deze jukebox dan alle elementen die geaccepteerd waren in het jukeboxdesign zoals Seeburg het had neergezet met de M100C. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Rock-Ola 1438 in feite erg leek op een kleine M100C hoewel de grootte ongeveer hetzelfde was (de Rock-Ola is zelfs iets hoger), alleen de breedte is smaller.
Promotie Rock-Ola Comet Fireball
Hoewel de Rock-Ola Comet Fireball 120 selecties had, was dit niet het eerste model van Rock-Ola dat deze hoeveelheid bood; één jaar eerder was de 1436 Fireball 120 uitgebracht met 60 platen, aan beide zijden afspeelbaar. Toch bezat dit model wel een primeur voor het bedrijf; dit zou de eerste Rock-Ola zijn die puur als 45-toeren-machine werd uitgebracht. Om dit model te promoten maakte het bedrijf ook gebruik van het kleine formaat van de Comet 120:
“The world’s smallest phonograph with the world’s largest number of selections!”
Dat deze teksten niet geheel correct zijn, gezien de Comet hoger is dan een M100C en vele malen groter is dan een countertop-model van bijvoorbeeld Wurlitzer, deed er schijnbaar niet helemaal toe. Wel wist het bedrijf hiermee ook goed de aandacht te vestigen op de 120 selecties, wat indertijd inderdaad een enorm aantal was.
Het design van de Rock-Ola Comet Fireball
In het door C.E. Waltman ontwikkelde design valt het ronde rad voor de platen direct op, wat aan de achterkant begeleid wordt door de kleine spiegeltjes. De typerende schuine titelkaartjes onder de glazen koepel laten de mogelijke selecties zien. Met een druk op de knop aan de linkerzijde van de knoppenbalk draaide de titelkaartjesbalk zodat ook de andere selecties zichtbaar werden. De verlichtte zuilen hadden in tegenstelling tot Seeburg’s M100C geen draaiende verlichting. Een set om ook de pilasters van de Comet draaiende verlichting te geven was wel beschikbaar.
De Rock-Ola 1446
Het jaar na de introductie werd de 1446 op de markt gebracht; in feite was dit dezelfde jukebox, maar dan met enkele kleine uiterlijke wijzigingen en een hifidelity-systeem waardoor het een extra speaker had voor de hoge tonen.
Meedenkend met de operators wist Rock-Ola niet alleen de minimale grootte van de jukebox te benadrukken, maar wist men ook te adverteren met de
“three-way accessibility”. Dit betekende dat er drie manieren waren om in het kabinet te komen voor onderhoud (deur aan de voorkant, glazen koepel en achterplaat). Echt revolutionair kan dit niet genoemd worden, maar men dacht toch dat dit extra verkopen zou genereren. De lage mate van onderhoud die deze machine nodig zou hebben werd ook als een verkoopargument gebruikt; weinig storingen en weinig onderhoud zouden immers voor extra opbrengsten zorgen. Tegenwoordig worden Rock-Ola’s ook nog steeds geroemd voor hun eenvoudige, doch onderhoudsvriendelijke mechaniek.
Koop en prijs van de Rock-Ola Comet Fireball
Een echte verkoopbom is de Rock-Ola Comet Fireball nooit geworden; van de 1438 zijn naar schatting nog geen 5.500 stuks gemaakt en van de 1446 slechts zo’n 2.500. Ter vergelijking, Seeburg wist in 1953 meer dan 20.000 jukeboxen te verkopen; hetzelfde jaar waarin de Comet Fireball uitkwam.
Tegenwoordig is de Rock-Ola Comet niet te hoog geprijsd; de Seeburg M100C, waarop de Rock-Ola Comet toch erg veel lijkt, gaat voor hogere prijzen weg. Hoewel deze Seeburg M100C slechts 100 selecties heeft en de Comet 120 selecties, heeft deze waarde waarschijnlijk ook te maken met de betere geluidskwaliteit van de Seeburg.