InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Zelf T-shirt bedrukken met een laserprinter foto, afbeelding

Zelf T-shirt bedrukken met een laserprinter foto, afbeelding

Zelf T-shirt bedrukken met een laserprinter foto, afbeelding Het laten bedrukken van T-shirts of stof, is vaak een dure aangelegenheid en dus vraagt u zich af hoe u het handig thuis zelf kunt doen. Heeft u een laserprinter thuis staan, dan kunt u daarmee uw foto’s, afbeeldingen of ontwerp binnen enkele minuten op een T-shirt zelf aanbrengen. Hoe kunt u een laserprinterafbeelding gebruiken om stof mee te bedrukken?

Zelf T-shirt bedrukken

Hoogwaardige poederfoto

Een laserprinter schiet met kleine laserstraaltjes kleine hoeveelheden poeder in het papier, zodat er met hoge resolutie een haarscherpe afbeelding wordt verkregen. Omdat er met poeder wordt gewerkt, kunt u daarvan ook handig gebruikmaken. Door screen cleaner toe te passen kunt u die poeder deels losweken, zodat het naar een ander medium kan worden overgezet.

Benodigdheden bij T-shirt bedrukken

Om van een foto op papier een afdruk op stof te krijgen heeft u de volgende benodigdheden nodig. Leg deze materialen eerst klaar, voordat u dus aan de slag gaat. We gaan ervan uit dat u zelf de foto, logo of uw persoonlijke ontwerp via de computer maakt of bewerkt, waarna u deze via de laserprinter op papier afdrukt. U heeft het volgende nodig:
  • laserprinter en gewoon A4 papier;
  • een harde ondergrond om stof op te klemmen;
  • enkele papierklemmetjes;
  • nieuw onbedrukt T-shirt;
  • screen cleaner;
  • kwast om de foto mee in te strijken;
  • een tien euro munt.

Spiegelbeeld

Heeft u een foto dat u gedrukt wilt hebben, dan kunt u het handig met onderstaande methode doen. Toch moet u erop letten dat het afgedrukte in spiegelbeeld wordt vertoond. Wilt u er toch voor zorgen dat het in het originele formaat op de stof komt, laat het dan eerst in spiegelbeeld op papier uitprinten. Zet u het geprinte dan op het stof over, dan komt de oorspronkelijke foto weer tevoorschijn.

Harde ondergrond en klemmen

De harde ondergrond heeft u nodig voor een tweetal redenen. Enerzijds dient de stof en foto op de juiste plek te worden gehouden. Het mag niet onderling verschuiven, waarnaast de foto ook hard moet worden bedrukt. Dit om de poeder over te kunnen dragen. Anderzijds dient de harde ondergrond voldoende tegendruk te geven, zodat u de foto al wrijvende hard kunt bedrukken. In combinatie met de oplossende werking van de screen cleaner, kunt u handig de afbeelding overzetten.

Methode om afdruk te maken

Print de foto van uw voorkeur op gewoon A4 papier met en laserprinter. Klem op een harde ondergrond - zoals een dunne hardboard of plastic houder van een schrijfblok – een T-shirt zodat de stof strak staat. De ondergrond dient te worden gebruikt, om de foto via handmatige bedrukking over te dragen. Leg hierop de foto, waarbij de bedrukte zijde in contact komt met de stof. Zorg er ook voor dat de foto onbeweegbaar is (kan ook worden ingeklemd). Strijk op de achterzijde van de foto screen cleaner, waarbij de foto nat moet blijven. Maak gebruik van een tien euro munt en strijk al drukkend over de foto van boven naar onderen. Dit doet u stapsgewijs, waarbij u telkens een paar millimeter verschuift. Let op dat de foto en doek strak staan en niet ten opzichte van elkaar verschuiven. Zorg er eveneens voor dat u tussentijds de foto weer met screen cleaner nat maakt. Binnen enkele minuten heeft u met deze werkwijze het poeder van de foto overgezet naar het T-shirt.

Voorbeeld

Het laten zien van een voorbeeld geeft het beste weer wat het resultaat is. In de volgende YouTube link wordt het bedrukken stapsgewijs getoond, waarna een heldere afdruk op het T-shirt is gemaakt. Zo kunt u handig uw persoonlijke foto’s of speciale ontwerp op papier printen en stof zelf bedrukken. Hoe u stof met een foto kunt bedrukken en welke handelingen u daarbij moet doorlopen, ziet u in het aangegeven YouTube voorbeeld.
Gerelateerde artikelen
Kleding of t-shirts bedrukkenHet kan handig en leuk zijn om kleding te customizen voor een groepsvakantie, promotiemateriaal of een club. Een t-shirt…
Kleding bedrukken, hoe te doen?Reclame T-shirts maken, hoe gaat dat nou? Er zijn verschillende technieken die gebruikt worden hiervoor. Natuurlijk kan…
Scrapbooking: technieken met Perfect PearlsPerfect Pearls zijn potjes met dunne poeder in verschillende glanzende kleuren. De poeder is zo fijn dat dat het op bijn…
Hoe draag je een V-hals shirt?Als de zomer aanbreekt en het warmer begint te worden, halen we de slippers uit de kast, onze rokjes beginnen korter te…
Simpel en basic: de veelzijdige t-shirt jurkTijdens een avondje uit zijn de jeansleggings, bodycon rokjes en jurkjes een favoriet. De jeanslegging gecombineerd met…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Laserprinter
  • http://www.youtube.com/watch?v=_BeavCrsi4k

Reageer op het artikel "Zelf T-shirt bedrukken met een laserprinter foto, afbeelding"

Reactie

Ingrid, 04-05-2017 15:07 #1
Gebruik je een speciale screen cleaner? Ik heb alles precies uitgevoerd, (alleen voor de munt heb ik een 2 euro stuk gebruikt) maar bij mij verscheen er niets op de stof. Ik heb een tekstje met een plaatje erbij geprobeerd. (soort logo)
Het papier ging ook kapot door het wrijven met de munt.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-11-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!