InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Hoe word je DJ?

Hoe word je DJ?

Er zijn verschillende manieren om een goede DJ te worden. Iedere DJ begint klein. Wil jij een goede DJ worden? Om een professionele DJ te worden, moet je werken aan je eigen stijl en techniek. Voordat je gaat beginnen aan je DJ carrière, moet je kiezen wat voor soort DJ je wilt worden.

Soort DJ

Over het algemeen zijn er twee soorten DJ's.

De allround DJ

De allround DJ draait muziek aangepast op de gasten van die avond. Als allround DJ moet je platenkennis van de meest uiteenlopende genres hebben. De allround DJ draait op bijvoorbeeld bruiloften, bedrijfsfeesten, maar ook in cafés. Bij deze gelegenheden heb je veel verschillende gasten, met verschillende muzikale voorkeuren. De allround DJ draait van happy hardcore tot aan de zogenaamde dance classics, afhankelijk van wat het publiek wil. Voor deze DJ's is veel werk en ze beginnen vaak in een café of met hun eigen drive-in show.

De gespecialiseerde DJ

De gespecialiseerde DJ heeft zich vaak gespecialiseerd in één soort stijl. Zo zijn er bijvoorbeeld heel veel dance DJ's. Zij draaien voornamelijk dancemuziek. Deze DJ heeft zijn eigen stijl en het publiek komt speciaal voor deze DJ. Vaak is deze DJ ook producer en produceert hij zijn eigen nummers. Enkele voorbeelden hiervan zijn de Nederlandse DJ's Martin Garrix en Afro Jack.

De techniek

Zodra je hebt besloten welk type DJ je wilt zijn, moet je een aantal basistechnieken leren.

Beats

Je moet leren hoe je de beat van het ene naar het andere nummer laat over gaan. Zo vallen er geen stiltes en zal het publiek op de dansvloer blijven.

Beats per minuut (BPM)

Om de beats van twee nummers gelijk te laten lopen, moet je de beats per minuut (BPM) van beide nummers achterhalen. Dit kun je doen door te tellen en beide nummers te vergelijken, maar veel DJ programma's en apparatuur berekenen dit zelf en geven dit weer. Zo is het een fluitje van een cent om de beats gelijk te zetten.

In- en outro's

Veel nummers hebben in- en outro's. Je moet de nummers goed kennen om te weten wanneer het juiste moment komt om het ene nummer in het andere te mixen.

Joggen

Indien je merkt tijdens het mixen dat de beats niet gelijk lopen, dan kun je één van beide nummers gaan "joggen". Je zorgt er dan voor dat de snelheid van het ene nummer een klein beetje verandert waardoor de beats weer gelijk gaan lopen. Dit wordt ook wel pitchbend genoemd.

DJ apparatuur

Tegenwoordig zijn er verschillende mogelijkheden om je als DJ uit te leven. Vroeger had je als DJ dure platen- of cdspelers nodig, maar tegenwoordig is een computer met de juiste software voldoende. Enkele populaire programma's zijn BPM Studio, Traktor DJ en Serato. Vaak kun je een demo downloaden om te kijken welke software het beste bij jou past.
Bij de genoemde software kun je ook een midi controller aanschaffen. Je bestuurt de software dan niet meer met je computermuis, maar met de controller. Zo kun je nog sneller mixen en met meer gevoel je muziek draaien. Pioneer heeft bijvoorbeeld erg leuke midicontrollers en mixingconsoles. Heb je iets meer de besteden? Koop dan de Pioneer CDJ 2000 Nexus. Dit is het absolute topsegment van Pioneer.

Marketing

Marketing is een belangrijk onderdeel van het DJ zijn. Je wilt natuurlijk je muziek aan zo veel mogelijk mensen laten horen en je bezoekt café's of discotheken waar ze opzoek zijn naar DJ's. Ook een goede tip is om contact op te nemen met een andere DJ en om hem te vragen of je een keertje mee mag. Als DJ moet je heel veel netwerken en de juiste contacten leggen. Zorg ervoor dat je onderscheidend bent, want er zijn best veel DJ's en je wilt natuurlijk dat ze jou boeken!

TIP: Zorg voor professionele visitekaartjes. Deze kun je vaak voor weinig op internet laten maken.

Online

Social media sites ( Facebook/Twitter) zijn een geweldige manier om jezelf te promoten. Je kan hier zelfs kleine fragmenten van je werk plaatsen. Denk hierbij aan foto's, video's of live opnames.

Conclusie

DJ's worden steeds zeer populairder op evenementen. Wanneer je begint als DJ, doe je er verstandig aan om alle optredens die op je pad komen, aan te nemen. Hoe meer ervaring je hebt, hoe makkelijker het zal zijn om voet aan de grond te krijgen. Met hard werken en de juiste vaardigheden kun jij één van de top-DJ's van Nederland worden.
© 2014 - 2019 Robino, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
RTL 4 dansshow: Dance, Dance, DanceIn het najaar van 2015 zendt RTL 4 de dansshow Dance, Dance, Dance uit. In de show zullen vijf bekende Nederlanders met…
Kosmische gouden platen op weg naar de sterrenKosmische gouden platen op weg naar de sterrenAan de ruimtesondes Pioneer-10 en 11, maar ook aan de Voyager-1 en 2, zijn op kosmische gouden platen bijzondere boodsch…
Evenementenorganisator Q-danceEvenementenorganisator Q-danceQua festivals en evenementen loopt Nederland voorop. In ons land worden grote festivals georganiseerd waar beleving cent…
Dan Karaty: choreograaf, danser en jurylidDan Karaty is een zeer populaire televisiepersoonlijkheid, danser en choreograaf. Op televisie is hij het meest bekend a…
Afvallen door te gamen?Afvallen door te gamen?De laatste jaren zijn games steeds populairder geworden als echt afvalmethodes. Wil jij afvallen? Dan is het helemaal ni…

Reageer op het artikel "Hoe word je DJ?"

Infoteur: Robino
Gepubliceerd: 05-05-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!