InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Zelf kleding ontwerpen en maken

Zelf kleding ontwerpen en maken

Zelf kleding ontwerpen en maken Met patronen bezig zijn en daarna met lappen stof om daar een kledingstuk van te maken is vooral een bezigheid van vrouwen. Toch vreemd eigenlijk want kledingontwerpers zijn meestal mannen en het oude beroep van kleermaker werd eveneens door mannen beoefend. Ook nu zijn er nog mannen die zich met het maken van kleding bezighouden al worden ze soms door dames een beetje vreemd aangekeken in een stoffenwinkel met een blik van: Wat kom je hier doen.

Kleding maken vanuit bestaand patroon

Hoewel de meeste maaksters en makers van kleding uitgaan van bestaande patronen, van door anderen bedachte modellen, is de creatiefste fase eigenlijk het ontwerpen van kleding. Makkelijker is natuurlijk om een van de bekende modebladen te raadplegen en om met enige precisie en vooral met veel geduld, uit de talrijke lijnen en aanduidingen op de patroonbladen de juiste te kiezen, voor de bedoelde maat. Ook is het op die manier makkelijker om een voorstelling te maken van het eindresultaat omdat altijd wel een foto of duidelijke tekening bij de beschrijving van het patroon is weergegeven.

Secuur werken en controleren

Als het eindresultaat veel van die foto of tekening afwijkt is er niet secuur genoeg gewerkt en zal de pasvorm ook wel tegenvallen. Een vergissing is bij het kiezen van de lijnen ook gauw gemaakt daarom moet daar echt de tijd voor worden genomen en na het uitknippen van de patroondelen nog eens gecontroleerd worden voordat de schaar in de dure stof gaat.

Zelf ontwerpen veel creatiever en om trots op te zijn

Maar wie echt met volle trots het eindresultaat aan de toekomstige drager van het kledingstuk mag tonen is toch eigenlijk wel degene die ook zelf het ontwerp heeft bedacht. Het grootste probleem daarbij is uiteraard de verschillende onderdelen van het patroon te tekenen. Een goed uitgangspunt daarbij is een soort basispatroon van een vergelijkbaar kledingstuk. Vanuit dat basispatroon zijn dan alleen aanpassingen nodig voor het zelf bedachte ontwerp. Een basispatroon kan het best afgeleid worden van een patroon van een eenvoudig kledingstuk uit een tijdschrift.

Stofkeuze en advies

Naast het maken van het patroon is bij een eigen ontwerp het kiezen van een goede stof ook belangrijk. Bij patronen uit een tijdschrift wordt meestal aangegeven voor welke stof het model het meest geschikt is maar bij een eigen ontwerp moet dat zelf worden uitgezocht. Enige ervaring is daarbij een voordeel en gelukkig kunnen veel stoffenhandelaren daarbij adviseren. In het algemeen is het zo dat stoffen van hoge kwaliteit makkelijker verwerkt kunnen worden dan goedkope stoffen. Helaas gaat die vlieger niet altijd op en is een tegenvaller een les voor de volgende keuze.

Eigen idee verwerken in ontwerp voor kledingstuk

Inspiratie voor het zelf ontwerpen van kleding wordt meestal opgedaan uit modellen van kleding die anderen reeds bedacht hebben. De kunst is dan om op zijn minst een eigen idee te verwerken in het kledingstuk. Een volledig nieuw ontwerp bedenken is immers zelfs voor modeontwerpers een moeilijke opgave.

Niet opgeven na één mislukking

Wie nog geen ervaring heeft in het maken van kleding doet er goed aan om eerst een cursus te volgen. Ook is het dan verstandig om in de beginperiode goedkopere stoffen te gebruiken voor het geval iets toch mislukt en niet meer veranderd kan worden. Overigens bestaan er ook cursussen voor patroontekenen waar eigen ontwerpers baat bij hebben. Het leukst is echter dikwijls het zelf experimenteren en doorzetten na enkele mislukkingen. Een hobby mag immers geld kosten en op den duur kan met het zelf maken van kleding ook geld worden bespaard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf kleding ontwerpen en maken"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 22-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Goed gekleed
Schrijf mee!