InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > IJskerker - Dean Koontz (recensie)
recensie

IJskerker - Dean Koontz (recensie)

IJskerker van Dean Koontz is anders dan zijn andere boeken. In tegenstelling tot de meeste boeken van deze schrijver, zou IJskerker zomaar een verhaal uit het dagelijks leven kunnen vertellen. Als een groep wetenschappers vast komt te zitten op een enorme ijsmassa die om 12 uur de lucht in geblazen zal worden met tijdbommen, slaan wanhoop, wantrouwen en angst toe.

Boekgegevens

Uitgeverij: Uitgeverij Luitingh – Sijthoff BV
ISBN: 90-245-0972-6
Genre: Spanning, thriller

Over ‘IJskerker’

Informatie

‘IJskerker’ werd in 1976 voor het eerst geschreven door Dean Koontz, onder de titel ‘Icebound’. Het boek werd meerdere malen gecorrigeerd, waarna het in 1995 werd vertaald naar het Nederlands, door Paul Hekman. De originele versie en de gecorrigeerde versie zijn beiden opgedragen aan Winona Garbrick. (quote uit de gecorrigeerde versie: ‘Deze gecorrigeerde versie is nog steeds opgedragen aan die bijzondere en unieke vrouw, Winona Garbrick. Ik ben ervan overtuigd dat je er bent, daarboven. Kijkend, met een rood potlood in je hand.’). Het boek telt 252 pagina’s. Daarbij staan er enkele krantenberichten uit de New York Times gepubliceerd voor het verhaal en een tekst van Dean Koontz aan zijn lezer aan het einde van het verhaal.

Mijn mening

Een indrukwekkend boek, dat vooral afwijkt van de meeste boeken van Dean Koontz door de realistische gebeurtenissen. Het zou allemaal zomaar kunnen gebeuren. Dit in tegenstelling tot de meeste verhalen van de schrijver, waarin zaken gebeuren die in het dagelijks leven niet mogelijk zijn (of worden geacht). Het boek begint als een verhaal en gaat verder in de vorm van een soort logboek dat wordt bijgehouden door de hoofdpersonen. Je leest een stuk gebeurtenis waarvan je precies weet op welke dag en welke tijd deze plaats vond. Dit is even wennen, maar het maakt het boek niet minder spannend. Toch ben ik van mening dat dit boek tot de ‘mindere’ boeken van Dean Koontz behoort. Desalniettemin, zeker de moeite waard.

Mijn eindcijfer

Een 7.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • IJskerker - Dean Koontz

Reageer op het artikel "IJskerker - Dean Koontz (recensie)"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 21-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!