InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Dikkie Dik viert Sinterklaas
recensie

Boekrecensie: Dikkie Dik viert Sinterklaas

Boekrecensie: Dikkie Dik viert Sinterklaas Heerlijk om tijdens de weken voor Sinterklaas boekjes voor te lezen over de Goedheiligman. Veel jonge kinderen kennen Dikkie Dik, de rode kater maakt leuke avonturen mee in de tijd rond Sinterklaas. Het prentenboek is geschikt voor kinderen vanaf twee jaar. De illustraties zijn gemaakt door Jet Boeke, de tekst is geschreven door Jet samen met Arthur van Norden.

Wie is Dikkie Dik?

Dikkie Dik is een rode kater, hij is bedacht door Jet Boeke voor het televisieprogramma Sesamstraat. Meer dan dertig jaar geleden verscheen Dikkie Dik voor de eerste keer in het kinderprogramma. Jet Boeke was geïnspireerd door haar eigen kater die Dikkie Dik heette, haar eigen kater was niet rood/oranje maar wit. Maar omdat er al een witte kat in Sesamstraat zat werd Dikkie Dik oranje van kleur. De kater van Jet overleed in 1994, dit werd zelfs bekend gemaakt in het jeugdjournaal.

Gegevens van het boek Dikkie Dik viert Sinterklaas

  • Tekst: Jet Boeke en Arthur van Norden
  • Illustraties: Jet Boeke
  • Uitgeverij: Gottmer Haarlem
  • Gepubliceerd: 2008
  • Genre: kinderboek/prentenboek
  • Aantal pagina’s: 26
  • ISBN: 978 90 257 4476 2
  • Geschikt voor: kinderen vanaf twee jaar

Over de schrijver en illustrator, Jet Boeke

Jet Boeke is geboren in 1948 in Wageningen. Na de middelbare meisjesschool ging ze naar de Rietveldacademie (Amsterdam). Ze wilde industrieel vormgever of edelsmid worden, maar koos uiteindelijk voor de richting Grafische vormgeving. Jet Boeke is vooral bekend geworden met haar tekeningen van Dikkie Dik.

Het boek Dikkie Dik viert Sinterklaas

Het boek bestaat uit vier verhalen, de eerste twee verhalen zijn geschreven door Arthur van Norden, de laatste twee verhalen door Jet Boeke:
  1. Verkleden: Dikkie Dik heeft een leuk plan, hij en Beer gaan zich verkleden als Sinterklaas en Zwarte Piet. Het paard van Sinterklaas kijkt door het raam.
  2. De wortel: Dikkie Dik vindt een wortel in een schoen, hij wil hem in de grond gaan stoppen, in de tuin. Maar dan staat het paard van Sinterklaas voor zijn neus, het dier is erg blij met de wortel. Dikkie Dik krijgt als beloning een cadeautje in zijn mandje.
  3. Letters van chocolade: Dikkie Dik heeft twee pakjes met chocoladeletters gekregen en Poes Muis ook. Dikkie Dik en Poes Muis nemen happen van de letters en hun voorpoten worden helemaal bruin. Ze gaan zich wassen tot ze weer schoon zijn.
  4. De maan: Dikkie Dik wil de maan pakken en vindt wat op het dak.

De tekst en de illustraties

Op de voorkaft een kleurige illustratie van Dikkie Dik en Beer, ze zijn verkleed als Sinterklaas en Zwarte Piet en zitten in een doos die open staat. Beide dieren hebben een lach op het gezicht. In grote gele letters Dikkie Dik, in rode letters in een iets klein formaat, de rest van de titel. Op de knalgele achterkaft zie je Beer met een mijter over zijn hoofd en daarnaast met een baret (muts van Zwarte Piet) op. In het kort staat vermeld waar de vier verhalen in het boek over gaan. Op de schutbladen zie je heel veel kleine Dikkie Diks. Ieder verhaal beslaat zes pagina’s. Op iedere pagina een illustratie die ongeveer tweederde van de ruimte in beslag neemt. De tekeningen zijn ingekaderd door twee dunne lijntjes. Er is waterverf gebruikt voor de illustraties. Op iedere tekening komt Dikkie Dik voor, de kat valt op door zijn mooie oranje/rode kleur. Verder kom je Beer en Poes Muis tegen op een paar tekeningen. Voor het paard van Sinterklaas is een rol weggelegd in twee van de vier verhalen. Veel tekst heeft hij niet, maar de grijns op zijn gezicht is erg grappig. Weinig, maar voldoende, details op de tekeningen. Een kind kan direct zien waar het om gaat. De achtergrond is bij iedere tekening wit dat straalt rust uit vind ik. De tekst bestaat per pagina uit twee tot vier korte zinnen, zonder moeilijke woorden.

Een fragment uit het boek

Dikkie Dik klimt uit de boom.
Vlug, voordat de maan weer weg is.
Hij rent naar het huis en klimt op het dak.
Maar waar is de maan nu gebleven?
Zit hij achter de schoorsteen, misschien?

Mijn mening over Dikkie Dik viert Sinterklaas

Een zeer leuk boek om voor te lezen aan jonge kinderen. Sinterklaas komt in het boek niet voor, maar wel dingen die te maken hebben met Sinterklaas. Het verkleden als Sinterklaas en Zwarte Piet, een schoen met een wortel, chocoladeletters en een pakje in de schoorsteen. Leuk om samen met een kind de (chocolade)letters te benoemen, twee keer een D voor Dikkie Dik en een P en een M voor Poes Muis. Een aanrader!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Dikkie Dik Sinterklaas en KerstmisrecensieBoekrecensie: Dikkie Dik Sinterklaas en KerstmisDikkie Dik, de bekende rode kater, beleeft allemaal spannende avonturen. In het boek rond het thema Sinterklaas en Kerst…
De mooiste prentenboeken voor baby's en kleine kinderen'Rupsje Nooitgenoeg', 'Kikker is Verliefd' en 'Gonnie en haar vriendjes'. Zomaar een aantal titels van boeken die geschi…
Sinterklaas huren – Sinterklaas bezoek tipsSinterklaas huren – Sinterklaas bezoek tipsSinterklaas huren zal het Sinterklaasfeest extra leuk en spannend maken voor de kinderen. Ongeveer de helft van de Neder…
Boekrecensie: Bobbi viert sinterklaasrecensieBoekrecensie: Bobbi viert sinterklaasEen vrolijk boekje voor peuters over Sinterklaas. Beertje Bobbi is bij de intocht van Sinterklaas en hij mag meerijden o…
Sinterklaas, hoe wordt het gevierd?Sinterklaas, hoe wordt het gevierd?Sinterklaas wie kent hem niet? De vieringen van het Sinterklaas feest zijn per land verschillend. Zelfs tussen België en…
Bronnen en referenties
  • Dikkie Dik viert Sinterklaas (ISBN 978 90 257 4476 2)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Dikkie Dik viert Sinterklaas"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 22-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Kinderboeken over Sinterklaas
Recensies…
Schrijf mee!