Boekrecensie: Kleine Ezel en Sinterklaas (vanaf vier jaar)

Boekrecensie: Kleine Ezel en Sinterklaas (vanaf vier jaar) De boeken over Kleine Ezel zijn wereldwijd in 15 talen vertaald. In dit boekje wachten Kleine Ezel en zijn vriendjes op Sinterklaas. Maar of Sinterklaas tijd heeft voor hen? Een heerlijk boek om voor te lezen aan kinderen vanaf een jaar of vier. De tekst is geschreven door Rindert Kromhout en de illustraties zijn gemaakt door Annemarie van Haeringen.

Gegevens van het boek Kleine Ezel en Sinterklaas

• Tekst: Rindert Kromhout
  • Illustraties: Annemarie van Haeringen
  • Uitgeverij: Leopold/Amsterdam
  • Gepubliceerd: 2010
  • Genre: kinderboek/prentenboek
  • Aantal pagina’s: 18
  • ISBN: 978 90 258 5708 0
  • Geschikt voor: kinderen vanaf vier jaar
  • Prijs: 7,95 euro

Over de schrijver, Rindert Kromhout

Rindert Kromhout heeft een eigen website, die zeer de moeite waard is om te bezoeken (rindertkromhout.nl). Rindert is geboren in 1958 in Rotterdam. Hij heeft twee zussen en een broertje. Door omstandigheden woont Rindert tussen 1971 en 1973 in kindertehuizen. Over deze periode heeft hij later geschreven in de boeken: En Peter was de vlieg en Het Konijnenplan. Vanaf 1974 woont Rindert weer bij zijn ouders. Hij schrijft kinderverhalen maar die zullen nooit gepubliceerd worden omdat ze nog niet goed genoeg zijn. Rindert gaat werken, in een boekhandel en in een dierenwinkel en hij doet de avond-MAVO. In 1980 haalt hij zijn diploma bij de KLOS, de Kleuter Leid(st)ers Opleidings School. Rindert gaat niet in het onderwijs werken maar wat hij heeft geleerd kan hij goed gebruiken bij het schrijven van kinderboeken. In 1978 wordt zijn eerste verhaal gepubliceerd: Het drakenhuwelijk. Een ontmoeting met Tonke Dragt is heel belangrijk, zij wordt een goede vriendin en leert Rindert heel veel over het schrijven van kinderboeken. In 1980 verschijnen zijn eerste kinderboeken bij uitgeverij Zwijsen, drie boekjes voor beginnende lezers. In 1981 verschijnt zijn eerste belangrijke boek: En Peter was de vlieg. Vanaf 1982 is Rindert schrijver van beroep, dat was zijn droom en die is dus uitgekomen. Rindert heeft verschillende boeken over Kleine Ezel geschreven, voor Een grote ezel kreeg hij de Kiekeboekprijs 2001, met Kleine Ezel en jarige Jakkie won hij de Oostenrijkse Kinder- en Jeugdboekenprijs 2003 en voor Kleine Ezel en de durfal de Vlag en Wimpel 2010.

Over de illustrator, Annemarie van Haeringen

Annemarie van Haeringen is geboren in 1959 in Haarlem. Ze heeft de lerarenopleiding tekenen en handvaardigheid in Tilburg gedaan en vervolgens de Rietveld Academie in Amsterdam. Na haar afstuderen (1983) ging ze aan de slag als illustrator van kinder- en jeugdboeken. Annemarie werkt vooral met inkt en aquarelverf, op het natte papier laat ze de lijnen uitvloeien, hierdoor wordt vaart en beweging gesuggereerd. Ze gebruikt daarnaast ook ecoline, potlood en stiften. Wat opvalt in haar illustraties zijn de gewaagde kleuren die ze gebruikt.

Het verhaal Kleine Ezel en Sinterklaas

Kleine Ezel en zijn vriendjes Kleine Ibis en Jakkie wachten op Sinterklaas. Jakkie heeft een boot gevraagd, Kleine Ezel een kiepauto en snoep. Dan wordt er aan de deur geklopt. Maar het is niet de echte Sinterklaas maar Bok die zich verkleed heeft als Sinterklaas en het is ook niet de echte Zwarte Piet, dat is Cavia. De moeder van Kleine Ezel vindt dat Bok een prachtige hulpsinterklaas is. Er wordt opnieuw aan de deur geklopt, dit keer zijn het Das en Feestvarken, ook zij zijn verkleed als Sinterklaas en Zwarte Piet. Jakkie en Kleine Ezel herkennen ze direct en Kleine Ibis vindt het helemaal niet leuk. Kleine Ezel hoopt dat de echte Sinterklaas ook nog langs zal komen.

Dan vraagt de moeder van Kleine Ezel of hij en zijn vriendjes met haar mee willen gaan. In een kamer hangen allemaal verkleedkleren. Kleine Ezel wordt Sinterklaas en Jakkie en Kleine Ibis verkleden zich als Zwarte Pieten. Bok, Cavia, Das en Feestvarken zijn verrast, ze denken dat Kleine Ezel de echte Sinterklaas is. Feestvarken wil graag cadeautjes maar die heeft Kleine Ezel niet. Maar dan klinkt er een zware stem buiten en staat er een grote zak met cadeautjes voor de deur. Het is een fijne pakjesavond!

De illustratie op de kaft van het boek geeft aan dat dit boekje over Sinterklaas gaat, Kleine Ezel is verkleed in een ‘wolk’ van rood en draagt een mijter. De afbeelding loopt door op de achterkaft, daar zie je een staf, een baard van watten en twee chocoladeletters. Verder een korte omschrijving van de inhoud van het boek. Op de schutbladen zie je allemaal kleine afbeeldingen van Kleine Ezel, hij rent, springt en zit op de grond. In het boek kleine en paginagrote illustraties op een spierwitte achtergrond. Annemarie van Haeringen heeft inkt en aquarelverf gebruikt in frisse kleuren. Op de tekeningen heel veel details en toch ogen ze rustig. Bij iedere illustratie vind je tekst, het zijn korte zinnen, zo’n vier tot twaalf regels per keer. Er wordt veel ‘gesproken’ in de tekst, leuk om verschillende stemmetjes te gebruiken.

Een fragment uit het boek

Verbaasd gaat Das naast Bok zitten. ‘Hoe kan dat nou?’ bromt hij. ‘Ik lijk toch heus precies op de echte Sinterklaas.’ ‘Ik ook,’ zegt Bok. ‘Ik snap er niks van.’ Mamma Ezel glimlacht. ‘Heeft er iemand zin in een suikerbeest?’ vraagt Feestvarken. ‘Ik heb ze zelf gemaakt, ze zijn heerlijk.

Zou de echte Sinterklaas niet komen? Vraagt Kleine Ezel zich af. Zou hij geen tijd hebben? Er wonen zoveel kinderen in het land. Hij kan natuurlijk niet bij iedereen op visite gaan, dat snapt Kleine Ezel best. Het zou wel jammer zijn… ‘Kom eens met me mee,’ fluistert mamma Ezel.

Mijn mening over Kleine Ezel en Sinterklaas

Ik heb dit boekje met veel plezier voorgelezen aan mijn zoon van net zes jaar. Het is leuk om verschillende stemmetjes te gebruiken in dit verhaal. De illustraties zijn heel mooi, maar ook heel lief om te zien. Wij moesten erg lachen om de dieren die zo overduidelijk verkleed zijn, terwijl ze zelf denken dat niemand ziet dat ze de echte Sinterklaas en Zwarte Piet niet zijn. Het einde vind ik goed bedacht, dat Kleine Ezel en zijn vrienden zich onder begeleiding van de moeder van Kleine Ezel ook verkleden en dat de echter Sinterklaas tot slot nog een grote zak met cadeautjes bij de deur zet. Van de echte Sinterklaas zie je alleen het topje van de mijter. Een aanrader om te lezen in november en begin december en een leuk cadeautje voor in de schoen.
© 2011 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.