InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > De mooiste prentenboeken voor baby's en kleine kinderen

De mooiste prentenboeken voor baby's en kleine kinderen

'Rupsje Nooitgenoeg', 'Kikker is Verliefd' en 'Gonnie en haar vriendjes'. Zomaar een aantal titels van boeken die geschikt zijn voor baby's en kleine kinderen. In dit artikel vind je informatie over nog vele andere bekende prentenboeken van schrijvers en illustrators.

Max Velthuijs - Kikker

Wie kent ze niet? De boeken Max Velthuijs over kikker en zijn vrienden. Max Velthuijs heeft in de loop der jaren een flink aantal boeken geschreven en geïllustreerd die zeer geschikt zijn voor jonge kinderen. De boeken kenmerken zich door vriendelijke prenten met mooie, heldere kleuren en de hoofdpersonen zijn dieren. De meest bekende boeken van Max Velthuijs gaan over kikker, maar Max heeft nog vele andere boeken geschreven en getekend. Een aantal bekende titels:
  • Kikker is verliefd
  • Kikker en het vogeltje
  • Kikker in de kou
  • Kikker is bang
  • Kikker is Kikker

Dick Bruna - Nijntje

De avonturen van Nijntje zijn in Nederland zeer populair onder jonge kinderen. Grafisch vormgever, tekenaar en schrijver Hendrik Magdalenus Bruna (Dick) is de bedenker van het witte konijntje en heeft in de loop der jaren talloze boekjes gemaakt. Met name de tekeningen uit de boekjes van Nijntje spreken kleine kinderen erg aan; de figuren uit 'Nijntje' worden op de pagina's groot en in vrolijke kleuren weergegeven. De figuren in de boekjes zijn zo getekend dat ze de kinderen vrijwel altijd recht aankijken. Een aantal boekjes van Dick Bruna:
  • Een cadeau voor opa Pluis
  • Nijntje kleedt zich aan
  • Nijntje gaat slapen
  • Knisperboekje Nijntje gaat op reis

Jet Boeke - Dikkie Dik

Al jarenlang zijn de avonturen van de grote rode kat Dikkie Dik op de televisie te zien. In het kinderprogramma Sesamstraat wordt namelijk regelmatig voorgelezen uit 'Dikkie Dik'; de 'hoofdpersoon' in de boeken van Jet Boeke. Haar inspiratiebron voor de boeken over Dikkie Dik zijn haar eigen katten. De platen uit de boeken van Jet Boeke vertellen het verhaal van Dikkie Dik; de tekst is ondersteunend. Er zijn veel geschikte boeken van Dikkie Dik speciaal voor baby's en jonge kinderen te vinden. Een aantal boeken:
  • Dikkie Dik gaat in bad
  • Dikkie Dik, Kiekeboek
  • Dikkie Dik uitdeelboekjes
  • Dikkie Dik, het dikke verjaardagsboek

Eric Carle - Rupsje Nooitgenoeg

Eric Carle is een Amerikaanse kinderboekenschrijver die vele kinderboeken heeft geschreven en geïllustreerd. In Nederland is Carle het meest bekend om zijn prentenboek 'Rupsje Nooitgenoeg', welke in verschillende vormen is uitgebracht. Rupsje Nooitgenoeg gaat over een rups die altijd maar wil eten en nooit genoeg krijgt. Uiteindelijk ontpopt Rupsje Nooitgenoeg zich tot een prachtige vlinder. Zoals eerder gezegd is Rupsje Nooitgenoeg in verschillende boekvormen verkrijgbaar; zelfs voor blinden en slechtzienden. Voor baby's en kleine kinderen zijn de hardkartonnen boekjes het meest geschikt.

Olivier Dunrea - Gonnie

De boeken over het schattige gansje Gonnie zijn het werk van de Engelse Olivier Dunrea. In zijn kinderboeken laat Olivier zijn liefde voor dieren blijken. Gonnie en haar vriendjes beleven in de boeken allerlei leuke avonturen. Het meest bekende boekje van Olivier Dunrea is 'Gonnie'. In dit verhaal verliest Gonnie haar geliefde, rode laarsjes. Na lang zoeken vindt ze de laarsjes terug aan de poten van een ander gansje; Gijsje. Boekjes van Olivier Dunrea:
  • Gonnie
  • Gonnie en Gijsje
  • Ollie wil ook!
  • Gonnie en vriendjes
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De mooiste prentenboeken voor baby's en kleine kinderen"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 17-01-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!