InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Borstelbeertje en de zes witte muizen
recensie

Boekrecensie: Borstelbeertje en de zes witte muizen

Boekrecensie: Borstelbeertje en de zes witte muizen Borstelbeertje komt op een dag, tijdens een wandeling, zes doodsbange muizen tegen. Kan Borstelbeertje de beestjes beschermen tegen de gevaarlijke dieren die in het bos rondlopen als het nacht wordt? Een spannend en grappig boek, uitgegeven in 2011, geschikt voor kinderen vanaf vier jaar. Chris Wormell heeft de tekst geschreven en de illustraties gemaakt. De illustraties zijn zo mooi, dat ook volwassenen ze zullen waarderen.

Gegevens van het boek

  • Titel: Borstelbeertje en de zes witte muizen
  • Oorspronkelijke titel: Scruffy Bear and the Six White Mice
  • Tekst en illustraties: Chris Wormell
  • Vertaald vanuit het Engels door: J.H. Gever
  • Uitgeverij: Davidsfonds Infodok
  • Jaar: 2011
  • Pagina’s: 32
  • ISBN: 978 90 257 4905 7
  • Genre: kinderboek, prentenboek

De schrijver en illustrator, Chris Wormell

Chris Wormell heeft ongeveer tien boeken geschreven met eigen illustraties, maar hij heeft voor vele andere boeken de illustraties verzorgd. Als kind vond hij het al leuk om prentenboeken te maken samen met zijn broers en zussen. Chris heeft in zijn leven al heel wat banen gehad zoals fabrieksarbeider, postbode, klusjesman, maatschappelijk werker. Toen hij zesentwintig was ging hij de kost verdienen met zijn kunst. Zijn eerste boek werd in 1990 gepubliceerd: An Alphabet of Animals. In 1997 werd zijn eerste verhaal gepubliceerd: Blue Rabbit and Friends. Hoe lang de schrijver doet over zijn verhalen wisselt, het kan een week in beslag nemen maar ook drie maanden las ik in een interview. Met zijn eerste boek won Chris de Ragazzi prijs in Bologna (1991), met Two Frogs won hij een Smarties bronzen medaille in 2003. De schrijver en illustrator woont in Londen met vrouw en kinderen.

Het verhaal

In een donker bos komt Borstelbeertje zes muizen tegen. Ze zijn verdwaald en het wordt al donker, de muizen zijn bang om opgegeten te worden door uilen, vossen of slangen. Als er inderdaad een uil komt aanvliegen, zegt Borstelbeertje dat de muizen zich goed op moeten rollen en hun staartjes in moeten trekken.

Borstelbeer vertelt tegen de uil dat het sneeuwballen zijn die hij verzamelt voor de winter. De uil gelooft dit en vliegt weg op zoek naar eten. Ook de vos ruikt de muizen, Borstelbeer zegt tegen hem dat de witte bolletjes donzig fazanteneieren zijn. De vos gaat weer verder. Een slang komt uit de struiken kronkelen. Aan de slang vertelt Borstelbeertje dat de witte bolletjes witte maanappels zijn van de witte appelbomen op de maan. Een van de muizen is zijn staartje vergeten in te trekken. Maar ook daar weet Borstelbeertje wel raad mee, het is volgens hem geen staartje maar een stoute worm die van de appel eet. De slang vindt de worm erg vies en glibbert snel weg, op zoek naar eten.

Als de uil, de vos en de slang later nog eens goed nadenken, beseffen ze dat het helemaal niet klopt wat Borstelbeer heeft verteld. De bolletjes waren muizen! Maar dan is het al te laat, Borstelbeertje en de muizen zijn al lang verdwenen.

De tekst en de illustraties

Op de voorkaft een mooie afbeelding van Borstelbeer en de zes witte muizen. De muisjes kijken wat verschrikt. De illustratie loopt door op de achterkaft, hier zie je een donker stuk bos met een uil, een vos en een slang. Op de achterkant vind je een korte weergave van de inhoud van het boek. De schilderachtige tekeningen beslaan of een pagina of een dubbele pagina. Je waant je echt in een bos met de mooie bruine en gele tinten. De uil, vos en slang zijn zo realistisch getekend, prachtig. De opgerolde muisjes, spierwitte bolletjes, zijn erg mooi getekend/geschilderd. De mooiste illustratie vind ik de tekening over een dubbele pagina waarop je de koppen van de slang, vos en uil heel groot ziet afgebeeld (zie mijn foto). Bij iedere illustratie vind je tekst, een tot ongeveer acht zinnen. Het zijn grote letters, dit past mooi bij de royale tekeningen. De tekst staat soms in de tekening, soms er buiten, maar altijd op een lichte achtergrond. Geen moeilijke woorden in dit boek.

Fragment

‘Maanappelsss?’ siste de slang en ze keek nog eens extra goed naar de donzige witte balletjes. ‘Maar wie heeft er ooit gehoord van appels met roze staartjes, zoals die daar?’ Een van de muizen was vergeten zijn staartje in te trekken! ‘O jee!’ riep Borstelbeertje, terwijl hij snel de ‘maanappel’ opraapte. ‘Maar dat is geen staartje – dat is een ondeugende worm die van mijn appel eet!’ ‘Een worm? Getsie!’ zei de slang vol afkeer en ze glibberde weg, op zoek naar eten.

Geschikt voor welke leeftijd

Dit is een leuk voorleesboek voor kinderen vanaf een jaar of vier. Ik zou het niet voorlezen voor de nacht omdat kinderen de slang mogelijk wat eng vinden. Volwassenen zullen ook zeker genieten van de prachtige illustraties.
Gerelateerde artikelen
Zeven prentenboeken met en over dieren om voor te lezenInmiddels weet iedereen wel wat het belang is van voorlezen. Het is goed voor de taalontwikkeling van het kind, en het k…
Boekrecensie: "Mama Kwijt" van Chris HaughtonrecensieBoekrecensie: "Mama Kwijt" van Chris Haughton“Mama Kwijt” is het Prentenboek van het jaar 2012 geworden en dat is niet voor niks. Dit boek, geschikt voor peuters en…
Verzorging van de rattenslangBij de meeste slangenhouders is het waarschijnlijk hiermee begonnen. De rattenslang of hoe hij wel vaker genoemd wordt:…
Kinderboekenrecensie: De Gorgels - Jochem MyjerrecensieKinderboekenrecensie: De Gorgels - Jochem MyjerDe Gorgels is een fantasierijk, avontuurlijk en spannend boek. Het boek is geschreven door Jochem Myjer. Jochem Myjer, b…
Bronnen en referenties
  • Borstelbeertje en de zes witte muizen (ISBN 978 90 257 4905 7)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Borstelbeertje en de zes witte muizen"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 24-07-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!