InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: De kapper
recensie

Boekrecensie: De kapper

Boekrecensie: De kapper De Ruiter’s Documentatiecentrum bestaat uit vier reeksen informatieve boekjes voor alle groepen van het basisonderwijs. Het boek De kapper valt onder De kijkdoos, bestemd voor kinderen van groep 1 tot groep 4. Het boek bestaat uit elf hoofdstukken. Het gaat over hoe een kapsalon eruit ziet, dat iedereen ander haar heeft, hoe de kapper knipt, drogen van het haar, over vlechtjes en gekleurd haar en over een speciale kapper voor kinderen.

De Ruiter’s Documentatiecentrum

  • De kijkdoos: groep 1 tot groep 4
  • Mini informatie: groep 3 tot groep 5
  • Junior informatie: groep 5 tot groep 7
  • Informatie: groep 7 en groep 8

Gegevens van het boek

  • Titel: De kapper
  • Tekst: Bouwina de Ridder
  • Redactie: Margaret Gosens
  • Tekeningen: Hélène Jorna
  • Foto’s: Human Touch Photography
  • Uitgeverij: Wolters-Noordhoff bv Groningen/Houten
  • Jaar: 2004
  • Pagina’s: 24
  • ISBN: 90 01 13778 4
  • Genre: kinderboek, prentenboek

De illustrator, Hélène Jorna

Hélène hield als klein meisje al van tekenen las ik op haar website. Haar eerste boekje (De avonturen van Pimpie) schreef ze toen haar jongere broertje ging leren lezen. Ook de illustraties maakte ze zelf. Na de opleiding grafische vormgeving (kunstacademie Arnhem), werkte Hélène dertien jaar als grafisch ontwerpster bij ontwerpbureau Stadium Design in Hillegom. Ze ontwierp de bedrukkingen en illustraties voor verpakkingen en maakte verschillende huisstijlen. In haar vrije tijd maakte ze tekeningen voor educatieve boeken. In 2002 besloot ze om zich volledig op het vak illustreren te richten.

De opbouw van het boek

Het boek bestaat uit 11 hoofdstukken:

  1. Kijk eens: een kijkplaat, je ziet een kapsalon waar van alles gebeurt.
  2. Haar: iedereen heeft ander haar, voor de kapper maakt het niet uit, hij knipt alle soorten haar.
  3. Wat wil je?: kijk maar in een van de boeken bij de kapper, kies iets moois.
  4. Nat haar: Sem krijgt een kapmantel om en zijn haar wordt nat gemaakt.
  5. Knippen: de kapper pakt een pluk haar en knipt er een stuk af.
  6. Klaar!: de kapper is klaar met knippen, nu wordt het haar van Sem gedroogd.
  7. Alles even lang: de kapper moet overal even veel van afknippen.
  8. Vlechtjes: Joes krijgt vlechtjes en in de vlechtjes komt gekleurd haar.
  9. Bliksem: Rik heeft een hekel aan kammen, daarom krijgt hij kort haar en de kapper maakt een figuur in het haar van Rik.
  10. De kinder-kapper: Kris zit nooit stil. Veel kappers vinden een wiebelkind lastig, daarom gaat hij naar een kapper speciaal voor kinderen.
  11. Belangrijke woorden: de volgende woorden worden uitgelegd: haar, kam, spuit, schaar, spiegel, speld, vlechtjes, boek.

De tekst

De tekst vind je op iedere rechterpagina. Eerst een gekleurd kader met daarin drie of vier korte zinnen, daarboven een klein plaatje en de titel van het hoofdstuk. Daaronder ongeveer acht tot negen regels tekst over hetzelfde onderwerp maar het formaat van de letters is iets kleiner en de zinnen zijn iets langer.

Een fragment

Marijke wil haar haar anders, maar ze weet nog niet hoe.
Ze kijkt in een boek met voorbeelden. Wat zal ze doen?
Laat ze haar oren bloot? Neemt ze heel kort haar?
Of wil ze nog staartjes kunnen maken?
Zal ze een scheiding in het midden doen?
Of juist alles lekker wild?

De illustraties: tekeningen en foto’s

In dit boek vind je veel foto’s, ook op de voorkant van het boek een foto. Je ziet een meisje dat wordt geknipt. Dat dit boekje over de kapper gaat is direct duidelijk. De kijkplaat in het begin van het boek is erg leuk om samen met een kind te bekijken. Daarna begint de tekst en vind je op iedere linkerpagina een foto in een gekleurd kader. Deze foto’s laten duidelijk zien wat een kapper doet. De tekeningen zijn veelal zwart/wit, ze staan soms op de rechterpagina naast de foto, maar ook wel onder de tekst op de rechterpagina. Bij de tekeningen staan soms woorden die extra uitleg geven over wat je ziet. Bij het onderdeel Belangrijke woorden vind je kleine plaatjes in kleur.

Mijn mening

Een zeer informatief boekje over de kapper. Het gaat niet over dat kinderen wel eens angst hebben voor de kapper, maar over andere dingen zoals over wat voor kapsel een kind wil, dat de kapper voor het knippen het haar nat zal maken, over vlechtjes en figuurtjes (bliksem) in het haar. Een ‘nuchter’ boekje! Kun je het boek niet kopen, kijk dan bij de bibliotheek of je het kunt lenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beroep onder de loep: kapperBeroep onder de loep: kapperKapper, kapster, opleiding of cursus: Opleidingen zijn er genoeg in het kappersvak. Het salaris van een kapper is modaal…
Kapper (haarverzorging)Kapper (haarverzorging)Een kapper of kapster is iemand die zich bezighoudt met haarverzorging. Dit variëerd van het knippen van het haar tot he…
Boekrecensie: Later word ik kapsterrecensieBoekrecensie: Later word ik kapsterIn dit boek vindt een kind alles wat hij of zij moet weten om de droom om kapper of kapster te worden waar te maken. Wat…
Zzp: zelfstandig werken als kapperZzp: zelfstandig werken als kapperSteeds meer kappers kiezen er voor om als zelfstandige zonder personeel (zzp) te gaan werken. Dit komt omdat dit beter v…
Oma, ik ben Marloes!, door Véronique Van den AbeelerecensieOma, ik ben Marloes!, door Véronique Van den AbeeleHet is best moeilijk om aan kinderen uit te leggen wat de ziekte van Alzheimer inhoudt. In dit boekje voor kinderen vana…
Bronnen en referenties
  • De kapper (ISBN 90 01 13778 4)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: De kapper"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 24-07-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Beroepen
Recensies…
Schrijf mee!