InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Een superknuffel
recensie

Boekrecensie: Een superknuffel

Boekrecensie: Een superknuffel Een superknuffel is geschreven door Sandra Horning en de mooie illustraties zijn gemaakt door Valeri Gorbachev. Thomas wil zijn oma een superknuffel geven voor haar verjaardag, maar zijn oma woont ver weg. Hoe de knuffel uiteindelijk bij de oma belandt is zo’n mooi verhaal! Het is een prentenboek voor peuters en kleuters. Oma’s zullen zeker ook heel blij worden van dit boek.

Gegevens van het boek

  • Tekst: Sandra Horning
  • Illustraties: Valeri Gorbachev
  • Uitgeverij: Lemniscaat
  • Jaar: 2005
  • Pagina’s: 34
  • ISBN: 90 5637 717 5
  • Genre: kinderboek, prentenboek
  • Prijs: rond de 12 euro

Over de schrijfster, Sandra Horning

Sandra is geboren en opgegroeid in de buurt van Reading (Pennsylvania). Na de middelbare school studeerde ze af in sociologie. Ze had altijd al een voorliefde voor kinderboeken. Na de universiteit was Sandra werkzaam in Borders Bookstore, daar groeide haar interesse en kennis van kinderboeken. Toen Sandra in Ierland ging wonen schreef ze brieven en e-mails met verhalen over avonturen die ze daar meemaakte. Haar vrienden vonden de verhalen erg goed en moedigden haar aan om wat te doen met het schrijven. Tijdens een cursus leerde ze hoe ze goede manuscripten kon leren schrijven. Ze werd op het idee gebracht van Een Superknuffel door haar zoontje die haar een grote knuffel gaf op een moment dat ze het moeilijk had. Ze wilde de knuffel het liefst doorsturen naar haar ouders omdat haar vader ernstig ziek was. Zo werd het idee voor het boek geboren.

Over de illustrator, Valeri Gorbachev

Valeri heeft in zijn lange carrière al veel prentenboeken geïllustreerd en hij schrijft ook. Hij woont in Brooklyn, New York.

Het verhaal

Thomas wil zijn oma een knuffel geven voor haar verjaardag, een superknuffel. Zijn moeder denkt dat hij een tekening wil maken met daarop een knuffel maar Thomas wil een echte knuffel opsturen. Hij geeft de knuffel aan de man van het postkantoor en die moet hem verder sturen. Meneer Postma van het postkantoor heeft nog niet eerder een knuffel verstuurd maar wil het graag proberen.

Meneer Postma geeft de knuffel door aan mevrouw Schaapman, zij geeft de post mee aan een vrachtwagen die naar de stad rijdt, daarna gaat de post verder met een vliegtuig. Mevrouw Schaapman geeft de knuffel door aan vrachtwagenchauffeur Joop, die geeft de knuffel door aan Harrie (egel). Harrie geeft de knuffel door aan piloot Berends, die de knuffel op zijn beurt weer doorgeeft aan Amanda van de postauto. Via chauffeur Roel komt de knuffel aan bij oma!

De tekst en de illustraties

Op de voorkant een afbeelding van Thomas, een varkentje, zittend op een brievenbus. Hij heeft een brief in zijn handen en zijn armpjes gespreid, net alsof hij iemand een knuffel wil geven. De titel van het boek (Een superknuffel) maakt ons duidelijk waar dit verhaal over zal gaan. Op de achterkant van het boek een postbode (eend) die de brief van de voorkaft in zijn ‘handen’ heeft. Verder korte uitleg over de inhoud van het boek. Op de schutbladen heel veel leuke, grappige postzegels met heel veel verschillende dieren. Net voor het verhaal begint staat er een paginavullende afbeelding van een envelop met daarop de naam en het adres van de oma van Thomas. De postcode van oma bestaat onder andere uit twee Xen, toepasselijk! De tekeningen in het boek zijn royaal van formaat, soms een dubbele pagina vullend, maar ook wel één pagina of een iets kleiner formaat. Alles is zwart omlijnd en ingevuld met frisse kleuren. Leuke details op de illustraties, bijvoorbeeld het speelgoed van Thomas. De schrijfster heeft geen hele lange zinnen gebruikt en geen moeilijke woorden, een kleuter zal het verhaal zeker begrijpen. De tekst staat in de tekeningen, maar op een rustige achtergrond en is goed leesbaar.

Een fragment

‘Dag, meneer Postma,’ zei Thomas beleefd. ‘Ik wil mijn oma een knuffel sturen. Kunt u daarvoor zorgen?’ ‘Daar vraag je me wat,’ zei meneer Postma. ‘Ik heb nog nooit een knuffel verstuurd! Maar we gaan het proberen.’ Mamma schreef oma’s adres op. ‘Hier moet hij naartoe.’ Thomas kwam achter de toonbank, deed zijn armen open zo ver hij kon en gaf meneer Postma een enorme knuffel. ‘Nu moet u precies zo’n superknuffel doorgeven aan de postbode,’ zei hij.

Voor welke leeftijd

Een leuk voorleesboek voor kinderen vanaf drie jaar tot een jaar of vijf/zes. Een kind van drie zal misschien niet de hele tekst kunnen volgen, maar je kunt het ook in eigen woorden vertellen en de plaatjes maken ook heel veel duidelijk.

Mijn mening

Een knuffel van een kind is onbetaalbaar. En wat maakt de knuffel, die telkens doorgegeven wordt, voordat hij bij de oma van Thomas is, veel mensen blij. Het is een heerlijk verhaal waar zowel jong als oud vrolijk van wordt. Leuk om cadeau te geven, helemaal aan een oma!
Gerelateerde artikelen
Zeven (prenten)boeken over taartenIn 2014 is een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat lezen onder middelbare scholieren populairder is dan het jaar e…
Wat moet je niet doen bij het sturen van een manuscript?Wat moet je niet doen bij het sturen van een manuscript?Eindelijk is het dan zo ver! Je manuscript is af! Een mijlpaal en nu is de volgende stap daar: je manuscript naar een ui…
recensieRecensie: Het einde van de onschuldHet einde van de onschuld is het indringende verhaal over een dochter die ontdekt dat haar vader een pedoseksueel is en…
recensieBoekrecensie: Bangkok Hilton - Sandra GregoryBangkok Hilton is het waargebeurde verhaal van Sandra Gregory die begin jaren '90 89gr heroïne uit Thailand wilde smokke…
Een knuffelbeest: een vriendje voor elk kindEen knuffelbeest: een vriendje voor elk kindKun je je jouw knuffel nog herinneren? Sommigen zijn trouw aan maar een knuffel, anderen hebben een heel bed vol. In dit…
Bronnen en referenties
  • Het boek: Een superknuffel (ISBN 90 5637 717 5)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Een superknuffel"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 20-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!