InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Een stuk voor mama en een stuk voor papa, over echtscheiding
recensie

Een stuk voor mama en een stuk voor papa, over echtscheiding

Een stuk voor mama en een stuk voor papa, over echtscheiding Het kinderboek Een stuk voor mama en een stuk voor papa gaat over Lander, zijn ouders zijn net gescheiden. Het boek is geschikt om zaken te bespreken die samenhangen met een echtscheiding. Het is het verhaal van één echtscheiding, elke breuk in een gezin loopt anders wordt terecht opgemerkt in het boek. Na het verhaal vind je een bijsluiter met tips voor ouders en leerkrachten. Een boek voor kinderen vanaf ongeveer vijf jaar.

Inhoud artikel

Over de auteur, Stefan Boonen

De schrijver is geboren in 1966 in Hamont, en woont nu in Kessel-Lo. Zes jaar geleden stopte hij met zijn werk als opvoeder in de jeugdzorg om fulltime te gaan schrijven. Stefan Boonen schrijft kinder- en jeugdboeken maar ook scenario’s en theater.

Over de illustrator, Luus Willems

Luus Willems verbaast zich telkens weer over hoe leuk het is om tekeningen te maken over onderwerpen waar ze weinig of niets van weet. Ze vindt het leuk om zich te uit te kunnen leven op tekst die tot haar verbeelding spreekt. Luus maakt graag kinderboeken, educatieve en instructieve publicaties toegankelijker met haar tekeningen. Ze laat het afhangen van de ideeën die ze krijgt bij een opdracht voor welk materiaal ze kiest. Luus werkt met kleurpotlood maar ook met pen/penseel, inkt of krijt. Haar voorkeur gaat uit naar werken op papier omdat ze houdt van verrassingen en de vergissingen die ze maakt met haar pennen en penselen.

Gegevens van het boek

  • Titel: Een stuk voor mama en een stuk voor papa
  • Tekst: Stefan Boonen
  • Illustraties: Luus Willems
  • Uitgeverij: Clavis
  • Gepubliceerd: 2009
  • Genre: prentenboek
  • Aantal pagina’s: 24
  • ISBN: 978 90 448 1113 1
  • Geschikt voor: kinderen vanaf vijf jaar

Het verhaal Een stuk voor mama en een stuk voor papa

De ouders van Lander zijn net gescheiden en hij gaat voor de eerste keer naar het huis van zijn vader. Lander is zenuwachtig en zijn moeder ook. Zijn vader woont nu in een flat, hij en de moeder van Lander willen niet meer bij elkaar wonen omdat ze te veel ruzie maakten. Ze hebben wel beloofd om samen voor Lander te zorgen. Voorlopig zal Lander meestal bij zijn mama wonen en af en toe bij zijn vader gaan logeren.

Als zijn vader hem komt ophalen, wacht zijn moeder niet tot ze wegrijden. Ze zwaait en loopt naar binnen, Lander weet dat ze verdrietig is. Eigenlijk wil Lander wel bij haar blijven, maar dat kan niet, het is afgesproken dat hij nu naar zijn vader gaat. In de flat staat een nieuw bed voor Lander, hij krijgt een raar gevoel in zijn keel en buik. Op het toilet laat hij zijn tranen gaan, het is allemaal zo raar en anders. Kon hij zich maar in twee hakken, een stuk voor zijn moeder en een stuk voor zijn vader. Het liefst zou hij willen dat zijn ouders weer bij elkaar gingen wonen, maar dan zonder de ruzie's.

De vader van Lander heeft een leuk uitstapje bedacht, ze gaan met een roeiboot varen op een vijver in de buurt van de flat. Lander geniet maar denkt ook aan zijn moeder, zou zijn moeder wel iets willen horen over de dingen die hij met zijn vader doet? Als zijn vader hem ’s avonds een verhaal voorleest vraagt Lander aan hem of hij boos is op de moeder van Lander. Dat is niet het geval maar ze houden niet meer van elkaar, maar wel van Lander. Lander wil graag nog even naar zijn moeder bellen en vertelt over het roeien en over de eendjes die ze gezien hebben.

De tekst en de illustraties

Tekst

Bij iedere tekening hoort tekst, zo’n acht tot tien regels per keer, de tekst staat op een witte achtergrond buiten de illustraties. Een paar woorden zullen mogelijk uitgelegd moeten worden aan een kleuter zoals zwijgen, dessert en frons.

Illustraties

Op de voorkaft een illustratie van een afbeelding van Lander met een konijn in zijn armen, de foto is doormidden gescheurd. Lander zou zich graag in twee hakken, een stuk voor zijn moeder, een stuk voor zijn vader. Achterop het boek vind je uitleg over de inhoud en drie kleine tekeningen die je ook terugvindt in het boek. In het boek vind je tekeningen in verschillende formaten, een dubbele pagina vullend maar ook kleine tekeningen. Aan de gezichten van Lander en zijn ouders kun je goed zien hoe ze zich voelen. Bij de tekst over de autorit die Lander met zijn vader maakt staan negen kleine illustraties, eerst kijkt Lander blij (blij dat hij zijn vader weer ziet), daarna bedachtzaam en iets minder vrolijk, daarna voelt hij zich boos, eigenlijk wil hij bij zijn moeder blijven om haar te kunnen troosten.

Een fragment

Op het toilet snuit Lander zijn neus.
Hij wilde niet huilen waar papa bij was.
Het is ook allemaal zo stom, zo anders, zo raar.
Kon hij zichzelf maar in twee hakken.
Een stuk voor mama en een stuk voor papa.
Die heeft hem al drie weken niet naar school gebracht.
En hij was er niet bij toen ze oma’s verjaardag vierden.
Als Lander mocht kiezen, zouden mama en papa weer gewoon samenwonen.
Maar dan zonder ruzie’s en de lange, akelige stiltes.

Extra informatie achterin het boek/bijsluiter

Na het verhaal om voor te lezen volgen er twee pagina’s met tips voor ouders en leerkrachten.
De onderwerpen die aan bod komen:
  • Communiceren: eerlijk met je kind communiceren tijdens een echtscheiding en de periode daarna is het belangrijkste.
  • Verdriet: geef een kind de ruimte om te huilen of stilletjes te zijn, om het verdriet te uiten.
  • Schuld: vooral jonge kinderen denken vaak dat ze schuldig zijn aan de scheiding, maak het kind duidelijk dat dit niet het geval is.
  • Conflict: vaak verlopen scheidingen met de nodige conflicten, vermijd dat het kind partij moet kiezen.
  • Boosheid: een echtscheiding kan een kind boos maken, een leven van een kind wordt ingrijpend gewijzigd. De boosheid kan op meerdere manieren naar buiten komen: opstandig gedrag, druk gedrag op school, ruzie met vriendjes. De boosheid kan zich ook naar binnen richten, een kind kan zich gaan afsluiten, of bijvoorbeeld weer in bed plassen. Je moet als ouder naast het reageren op het gedrag, ook de onderliggende gevoelens bespreekbaar maken.
  • Onzekerheid: een scheiding brengt onzekerheid mee, hoe de komende tijd eruit zal gaan zien, maar ook over dagelijkse zaken als waar gaat mama, papa wonen. Maak duidelijk aan het kind dat je wel van elkaar gescheiden bent maar niet van het kind.
  • Breuk tussen families: contacten lopen niet meer zo vanzelfsprekend, gun je kind contact met alle familieleden.
  • Goede afspraken: als je gescheiden leeft en samen kinderen opvoedt zijn afspraken nog belangrijker.
  • School: breng de school op de hoogte als je gaat scheiden. Een leerkracht kan dan goed reageren op moeilijke momenten en een luisterend oor bieden als een kind dat nodig heeft.
  • Kind zijn: kinderen hebben het recht om kind te zijn. Zorg ervoor dat er voldoende momenten zijn waarop er niet over de scheiding wordt gepraat.
  • Vertellen aan kinderen: wacht niet te lang met het slechte nieuws te vertellen, kinderen moeten aan het idee kunnen wennen, en het is vervelend als ze het van anderen horen.
  • Neem als ouder ook af en toe de tijd voor jezelf.
  • Handige websites met meer informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Daten na een echtscheiding? Vier tips voor succesDaten na een echtscheiding? Vier tips voor succesBen jij net gescheiden en ben je van plan om weer te gaan daten? Lees dan hier een aantal tips voor een succesvolle dati…
Echtscheidingsverzoek: aanvragen van een echtscheidingEchtscheidingsverzoek: aanvragen van een echtscheidingHet aanvragen van een echtscheiding begint met het verzoek indienen daartoe bij de rechtbank. In Nederland zijn er jaarl…
Annie M. G. SchmidtAnnie M. G. SchmidtAnnie M. G. Schmidt was een vrouw die met haar werk een grote en belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse…
De echtscheiding in BelgieHelaas beslissen heel wat getrouwde stellen om na verloop van tijd hun eigen weg in te slaan. Ze kiezen voor een echtsch…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peuterplace.nl
  • Een stuk voor mama en een stuk voor papa (ISBN 978 90 448 1113 1)

Reageer op het artikel "Een stuk voor mama en een stuk voor papa, over echtscheiding"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 02-04-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Echtscheiding
Recensies…
Schrijf mee!