InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: "Kerstmis" van Dick Bruna
recensie

Boekrecensie: "Kerstmis" van Dick Bruna

Boekrecensie: "Kerstmis" van Dick Bruna In de tijd voor kerst zijn veel ouders op zoek naar een boek over het Kerstverhaal. Speciaal voor peuters en kleuters heeft Dick Bruna een prachtig boek geschreven over de geboorte van Jezus. Geheel in de stijl van Bruna komen Jezus, Maria, Jozef, de koningen, de herders en de stal tot leven. Het boek is nu uitgebracht met een dvd waarop het verhaal door Dick Bruna zelf wordt verteld.

Gegevens

Titel: Kerstmis
Auteur: Dick Bruna
Illustraties: Dick Bruna
Jaar van uitgave: 2008 (14e druk)
ISBN: 978 90 73991 91 0

De auteur: Dick Bruna

Hendrik Magdelanus Bruna (1927) is bij het grote publiek wereldwijd bekend van de boekjes over Nijntje. Hij is geboren in Utrecht en woont en werkt hier nog steeds. Hij begon in 1940 met tekenen en illustreerde onder andere de boeken uit de Zwarte Beertjes reeks. Later werd hij ook bekend als geestelijk vader van het hondje Snuffie, Eegje egel, Lotje, Gobe, Betje big, Boris en Barbara en natuurlijk Nijntje.

De stijl van Dick Bruna is eenvoudig en direct. De tekeningen zijn ingekleurd met primaire kleuren en de mengkleuren bruin en blauw. Dick Bruna wil graag dat zijn plaatjes in één oogopslag duidelijk zijn. De tekst moet kort en treffend zijn en de plaatjes aanvullend. Naast de 120 prentenboeken illustreerde hij ook 1200 boekomslagen, kaarten en prenten.

Het verhaal

“Het gebeurde in een donkere nacht, heel lang geleden, dat er herders in het veld waren, die de wacht hielden over hun schapen.” Met deze zin start Bruna het kerstverhaal. De herders zagen een heel helder licht. Dit licht bleek van een engel te komen die een boodschap had voor de herders. De engel vertelde dat er in Bethlehem een kindje is geboren, Jezus, dat alle mensen gelukkig zal maken. Het kindje is in doeken gewikkeld en ligt in een kribbe. Nadat de engel dit gezegd had kwamen er nog meer engelen die gezamenlijk een prachtig lied zongen. Ere zij God zongen zij en vrede op aarde. Toen de engelen verdwenen waren gingen de herders op pad, op weg naar Bethlehem om Jezus met eigen ogen te kunnen zien. Ze kwamen bij een stal, “een witte stal met groene houten deuren en een raam, dat niet dicht kon omdat er geen luik was”. In de stal vonden ze Jezus met Maria en Jozef. Nadat de herders bij Jezus zijn geweest, gaat het verhaal verder met de drie koningen, de wijzen uit het Oosten. Deze drie koningen gingen ook naar Bethlehem. Er was een koning met een witte baard, een zwarte baard en een koning met een zwart gezicht. Ze reden op kamelen en droegen allemaal een kroon. Bij de stal aangekomen, haalden ze alle drie iets moois tevoorschijn. De koning met de witte baard had een vaas met wierook. De koning met de zwarte baard had een kistje met goud meegebracht. De koning met het zwarte gezicht had een vaas met mirre mee. Dit gaven ze allemaal aan Jezus. Toen Maria vroeg hoe ze wisten dat Jezus in deze stal geboren was, vertelde de koning met de zwarte baard dat ze een bijzondere ster hadden gezien. Deze ster was zó mooi dat er wel een heel bijzonder kind geboren moest zijn. Ze hadden de ster gevolgd en deze had hen bij de stal gebracht. Nadat de koningen en de herders weer weg waren, vertelden ze aan iedereen die ze tegenkwamen dat Jezus was geboren. “Alle mensen waren blij en zij spraken met elkaar af, dat elke verjaardag van Jezus een feestdag zou zijn. En dat is Kerstmis”.

Mijn mening over het boek "Kerstmis"

Ik zocht een kinderboek dat het verhaal van Kerstmis op een eenvoudige manier zou weergeven, zodat ik het aan mijn peuter van 3 kon voorlezen. Ik vind de eenvoud en duidelijkheid van de tekeningen van Bruna geweldig. Mijn peuter vond het een mooi verhaal en luisterde geboeid. Het enige wat ik miste in het verhaal waren de dieren in de stal. Waar in de bijbel wordt verteld over een ezel en een os en nog wat dieren, komen deze in dit boek niet voor. Het zou een mooie extra pagina zijn geweest. Echter, het siert ook de eenvoud van Bruna dat hij alleen de figuren schetst die daadwerkelijk van belang zijn voor het Kerstverhaal.

Bij dit boek is ook een leuke houten kerststal te koop. De figuren van het boek komen terug in deze kerststal die zeer geschikt is voor gezinnen met kleine kinderen.

Kortom, “Kerstmis” is een prachtig boek om voor te lezen aan je peuter of kleuter om zo het verhaal achter Kerst te leren. De eenvoudige teksten en plaatjes maken het begrijpelijk voor je kind, zodat de periode van Kerst een betekenis krijgt.

Lees verder

© 2009 - 2019 Cato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.dickbrunahuis.nl
  • Bruna, H.M. (2008) Kerstmis. Amsterdam: Mercis Publishing.

Reageer op het artikel "Boekrecensie: "Kerstmis" van Dick Bruna"

Infoteur: Cato
Laatste update: 15-01-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Kinderboeken
Recensies…
Schrijf mee!