InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Uilen voor Athene, J. Jeronimoon
recensie

Uilen voor Athene, J. Jeronimoon

De debuutroman van J. Jeronimoon, 'Uilen voor Athene', is een spannend verhaal omtrent de grootste en meest vergeten kunstroof aller tijden. De diefstal van de beelden van het Parthenon in Athene. Een heel waagstuk voor een schrijver die zich tot nu toe beperkte to het schrijven van columns waarin hij zijn kritiek op de onderwijsvernieuwingen en veranderingen niet onder stoelen of banken steekt.

De schrijver J.Jeronimoon

Nog altijd is er over de schrijver weinig bekend. Hij is of was docent in het Middelbaar Beroeps Onderwijs maar weet zijn ware identiteit goed te verbergen. Ondanks twee publicaties 'Het nieuwe leren van de Keizer' en 'Leraren doen het niet voor het geld', waarin hij met een vilaine pen op soms wel heel hilarische manier de misstanden in het onderwijs aan de kaak stelt, blijft de schrijver graag in de luwte van de onbekendheid. Misschien dat zijn debuutroman 'Uilen voor Athene' hier verandering in kan brengen, want dat het een opmerkelijk debuut is in de wereld van het 'echte schrijversschap' kan niet ontkend worden.

Uilen voor Athene

We ontmoeten Arie Bruyn en zijn persoonlijke assisstente op het groene en zonovergoten Griekse eiland Corfu waar Arie net een villa heeft gekocht van de opbrengst van de verkoop van zijn ICT bedrijf. Annie Staal zijn secreterasse in het bedrijf en manusje van alles op organisatiegebied is zijn persoonlijke assisstente gebleven.

Om de villa in te richten ondernemen ze een tochtje naar Athene om meubels en kantoorspullen aan te schaffen. Hierbij komen ze in contact met Professor Demetriades die een wel heel eigenaardige boodschap voor het tweetal heeft. Nog voor Prof. Demetriades hen op de hoogte kan brengen word het gesprek onderbroken en keren ze terug naar het hotel. Hier worden ze aangesproken door de directeur van de Griekse Geheime dienst en zijn rechterhand Andreas. Het leven van Arie Bruyn loopt gevaar. De reden van het gevaar wordt hun na een paar dagen duidelijk wanneer hij en Annie op een onderduikadres op Corfu door Prof. Bilikaris gebriefd wordt. Arie is door overlevering de enige persoon die er kan voor zorgen dat de door Lord Elgin gestolen kunstwerken terug naar Athene kunnen worden gebracht. Daarvoor zal hij de 'Uilen' naar Athene moeten brengen. Wat Arie niet weet is dat de Britse geheime dienst opdracht heeft gekregen om hem uit de weg te ruimen. In zijn zoektocht naar de Uilen worden Arie en Annie beveiligd door Andreas en brengt hun van Corfu naar de Poleponessos en Ithaki, het eiland van Odyseus. Om te weten of Arie slaagt in zijn opdracht... Lees het boek.

Recensie

'Uilen voor Athene' is een boek met een spannend verhaal gebaseerd op historische feiten en Griekse mythen. En hierin komt de professie ( docent) van de schrijver tot zijn recht. Zijn research is van grote klasse en minitieus. Elk historisch feit, elke genoemde plaats, zelfs de restaurants, pleinen en platia's kloppen en blijken echt te bestaan. Een groot deel van de opgevoerde personen blijken ook al terug te vinden op Google en verbazingwekkend zijn de (zelbedachte) zinnen uit Griekse mythen, ze zijn van dezelfde schoonheid en dragen dezelfde mythische lading, aslof Homerus ze zelf geschreven zou hebben.

Een vergelijking met de Da Vinci Code van Dan Brown is dan ook niet te vermijden. Maar al snel wordt duidelijk dat Jeronimoon en Brown niet met elkaar te vergelijken zijn. Waar in de Da Vinci Code het verhaal prioritair is en daardoor de personen als het ware niet echt tot leven komen en menselijke trekjes vertonen, immers de hoofdpersonen in de Da Vinci Code blijken nooit t moeten eten, slapen, plassen, enz... krijgen de hoodpersonen in de Uilen voor Athene deze menselijke trekjes wel aangemeten. Hierdoor wordt het spannend verhaal onderhoudend, humoristisch, romantischer en spannender maar vooral verliest de schrijver zich niet in eindeloze beschrijvingen en ander bladvulling wat een boek alleen maar dikker maakt.

Misschien is dat wel wat Jeronimoon tot schrijver maakt. Deze schrijver bewees al in zijn vorige boeken (columns) dat hij in enkele zinnen een sfeer kan schetsen of oproepen die de lezer meevoert in het verhaal en de avonturen van het tweetal laat mee beleven. Kortom 'Uilen voor Athene' is naar mijn bescheiden mening een debuut dat er wezen mag, een van de beste in de afgelopen jaren in het genre thriller, spannend verhaal. Een aanrader voor iedereen die van Griekenland en pageturners houdt.

Uilen voor Athene, J. Jeronimoon

  • 2010 Uitgeverij: Aspekt
  • Formaat (hoogte): 21,6 cm
  • 208 pagina's
  • Bindwijze: Ingenaaid
  • ISBN: 978-90-5911-899-7
  • ASW: Algemeen boek
  • EAN: 9789059118997
  • NUR: Spannende boeken algemeen (330)
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uilen voor Athene, J. Jeronimoon"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 21-09-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!