InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Leraren doen het niet voor het geld
recensie

Leraren doen het niet voor het geld

Na het succes van zijn bundel columns met als titel "het nieuwe leren van de keizer" is de volgende bundel van Jeronimoon verschenen bij uitgeverij Aspekt. Titel van deze bundel is "leraren doen het niet voor het geld", en is een weldadige voortzetting van 'de keizer' met evenveel humor, vilaine uitspraken en op sommige momenten hilarisch.

Ter herinnering

"Het nieuwe leren van de keizer" werd door professor dr. B. Smalhout in het voorwoord omschreven als 'de duivelsverzen van het onderwijs'. Hoe het met de schrijver en zijn carriere in het onderwijs ondertussen is gegaan blijft in nevelen gehuld, maar zijn schrijverschap heeft niet geleden onder het succes van zijn eerste bundel waarvan de derde druk in september is verschenen.

Leraren doen het niet voor het geld

In zijn nieuwe bundel wordt elke column voorafgegaan door een uitspraak van zoals hij het noemt een 'onderwijshotemetoot'. Alleen het lezen van deze uitspraken ontlokt de lezer niet alleen een glimlach maar ook een kijkje in de wereld van de onderwijsbestuurder en zijn visie op onderwijs, de leraar, de docent, onderwijsvernieuwingen, fusies en de minster. De titel van het boek is dan ook een uitspraak van de toenmalige voorzitster van de CNV vakbond voor onderwijs.

Het moet gezegd, de tweede bundel columns en verhalen die eerst verschenen op zijn weblog bij Beter Onderwijs Nederland laat een groei zien in het schrijverschap van Jeronimoon. Het geheel is uitgebalanceerder. Stylistisch zien we een enorme verbetering en ook wat betreft de inhoud is de schrijver enorm gegroeid.

Naast de vileine en hilarische columns die een beeld geven achter de schermen van het onderwijs vinden we nu ook overdenking over het onderwijs in de nieuwe bundel. Hier geeft de schrijver blijk van een enorme verbondenheid met het onderwijs in Nederland en laat een hele andere kant zien over zijn denken over onderwijs. Prachtig gestileerde stukjes zoals 'hoogmoed en onverdraagzaamheid','denkend aan onderwijs' en 'een lesje pseudoniemenleer' getuigen van (des)kundigheid. Kortom: waar we 'het nieuwe leren van de keizer' nog konden beschouwen als het product van een beginnend schrijver is 'leraren doen het niet voor het geld' het product van een schrijver die gegroeid is naar volwassenheid in zijn schrijverschap. Zonder daarbij de humor, het vileine en het stekelige verloren te hebben. Het wachten is op de eerste roman, of spannend verhaal van Jeronimoon.

De schrijver

J. Jeronimoon is ontegenzeggelijk een pseudoniem, maar nog steeds blijft in het duister wie achter dit pseudoniem schuil gaat. Zeker is dat de man of vrouw werkzaam is of geweest is in het onderwijs, immers ook in dit boek vinden we nog al wat inside informatie terug. Op de website van de uitgeverij ( Aspekt) wordt de schrijver als volgt omschreven.

J. Jeronimoon, is docent in het Middelbaar Beroeps Onderwijs. Als aanstichter van diverse schoolkranten en studentenbladen, leerde hij al snel om daar waar het nodig is een scherpe pen te hanteren. Het echte werk begon op de website van Beter Onderwijs Nederland. Het wel en wee van de man of vrouw voor de klas die zuchten onder de knoet van een steeds groeiende bureaucratie waarbij de kleilaag van managers en bestuurders een voedzame bodem blijkt te zijn voor inhalige, luchtfietsende en hebzuchtige onderwijsvernieuwers, resulteerden in hilarische beschrijvingen van de wantoestanden die zich dag na dag in de moderne schoolgebouwen voltrekken. Het spannende boek en het luisterverhaal hebben een apart plaatsje in het hart van deze schrijver. In alle rust en erudiete stilte bouwt hij zin na zin aan het spannend verhaal of weemoedig luisterverhaal, niet snel tevreden, gedreven door dat ene nooit te bereiken perfecte verhaal.
Bron: website uitgeverij Aspekt

Aanrader

Al bij al is "leraren doen het niet voor het geld" een aanrader voor al wie met onderwijs te maken heeft. Wie een goed beeld wil krijgen van de denkwereld van de schrijver moet ook zijn eerste bundel "het nieuwe leren van de keizer" gelezen hebben. Uiteindelijk twee boeken die bij het lezen uitnodigen tot lachen, maar eens uitgelachen uitnodigen om in alle ernst na te denken over de staat van het Nederlandse onderwijs en vooral de rol van de bestuurders en managers daarin.

Leraren doen het niet voor het geld

  • J. Jeronimoon
  • Voorwoord: Presley Bergen, Bestuurslid Beter Onderwijs Nederland
  • Uitgeverij ASPEKt
  • www.uitgeverijaspekt.nl
  • ISBN: 978-90-5911-000
  • Prijs: 14,95
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leraren doen het niet voor het geld"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 29-10-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!