InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Thomas Pynchon – Inherent Vice (Eigen Gebrek) (2009)

Thomas Pynchon – Inherent Vice (Eigen Gebrek) (2009)

Thomas Pynchon – Inherent Vice (Eigen Gebrek) (2009) Inherent Vice (in het Nederlands vertaald naar Eigen Gebrek) is een detectiveroman geschreven door de Amerikaanse postmoderne auteur Thomas Pynchon. Het verhaal speelt zich af in het Los Angeles van de jaren 70. Het boek werd uitgegeven in 2009 en werd positief ontvangen door critici, die het een van Pynchons toegankelijkste boeken noemden. In 2014 werd een verfilming van Inherent Vice uitgebracht, geregisseerd door Paul Thomas Anderson.

Thomas Pynchon

Thomas Pynchon is een Amerikaanse postmoderne auteur die werd geboren op 8 mei 1937. Hij werd bekend met zijn boeken V. (1963), The Crying of Lot 49 (1966) en Gravity’s Rainbow (1973). Zijn boeken staan erom bekend erg complex te zijn en veel referenties naar popcultuur te bevatten. Pynchon zelf doet er sinds het begin van zijn carrière als auteur alles aan om zo weinig mogelijk met de media te maken te hebben: hij geeft geen interviews, laat zich niet fotograferen en zijn woonplaats is onbekend.

Plot Inherent Vice

Inherent Vice speelt zich af in de jaren 70 in Los Angeles. Het plot volgt Larry ‘‘Doc’’ Sportello: een junk die werkt als privédetective. Op een dag bezoekt Larrys ex-vriendin Shasta Fay Hepworth hem om hem te vertellen dat haar nieuwe vriend, vastgoedmagnaat Mickey Wolfmann, slachtoffer dreigt te worden van een plan van zijn vrouw Sloane om van hem af te komen. Al snel wordt de zaak ingewikkelder: Glen Charlock, een van Wolfmanns bodyguards wordt vermoord en Wolfmann zelf verdwijnt op hetzelfde moment. Larry gaat op onderzoek uit om hem terug te vinden en komt tijdens zijn zoektocht veel over het leven van hem te weten.

Aankondiging

Inherent Vice werd aangekondigd door middel van een trailer waarin Thomas Pynchon zelf te horen is. In de video vertelt hij vanuit het perspectief van hoofdpersoon Larry ‘‘Doc’’ Sportello de essentie van het plot van het boek. Deze trailer was slechts de tweede keer dat Pynchon zijn stem aan een groter publiek liet horen; de eerste keer speelde hij zichzelf in een aflevering van de Amerikaanse animatiekomedieserie The Simpsons.

Ontvangst

Inherent Vice werd positief ontvangen door critici, die het boek vooral prezen om de sfeervolle setting, de intelligente humor en het gebruik van vele referenties naar films en muziek. In tegenstelling tot Pynchons typische complexe literaire werken werd Inherent Vice gezien als een boek met mainstreampotentieel. Anno 2019 wordt het gezien als Pynchons meest toegankelijke werk.

Verfilming

In 2014 werd Inherent Vice verfilmd door regisseur Paul Thomas Anderson. De hoofdrollen werden gespeeld door Joaquin Phoenix, Josh Brolin en Owen Wilson. Tijdens het filmproces had Anderson veel contact met Pynchon over zijn visie voor de film. Volgens geruchten maakt Pynchon een gastverschijning in de film. Anderson heeft deze geruchten bevestigd noch tegengesproken. De verfilming van Inherent Vice volgt Pynchons boek vrij nauw: sommige dialogen in de film zijn exact hetzelfde als in het boek. De film werd zeer positief ontvangen en werd genomineerd voor Oscars voor Best Adapted Screenplay en Best Costume Design. Critici prezen vooral de unieke stijl van de film en de visuele humor. Ondanks deze positieve ontvangst flopte Inherent Vice commercieel: van een budget van 20 miljoen dollar werd slechts 14,7 miljoen dollar terugverdiend.

Specificaties

  • Originele titel: Inherent Vice
  • Nederlandse titel: Eigen Gebrek
  • Nederlandse vertaling: Auke Leistra
  • Auteur: Thomas Pynchon
  • Genre: Detective
  • Eerste uitgave: 2009
  • Uitgeverij: De Bezige Bij
  • Aantal pagina’s: 414
  • ISBN: 9789023450320
© 2019 Croezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hope House Press Leather Diary Studio, Unsplash
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Inherent_Vice_(film)
  • https://www.nytimes.com/2014/09/28/movies/paul-thomas-anderson-films-inherent-vice.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Inherent_Vice
  • https://www.debezigebij.nl/nieuws/inherent-vice-van-thomas-pynchon-nu-in-de-bioscoop/

Reageer op het artikel "Thomas Pynchon – Inherent Vice (Eigen Gebrek) (2009)"

Infoteur: Croezen
Gepubliceerd: 18-04-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!