InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Kinderboekenrecensie: Nog 100 nachtjes slapen
recensie

Kinderboekenrecensie: Nog 100 nachtjes slapen

Kinderboekenrecensie: Nog 100 nachtjes slapen 100 nachtjes slapen tot dat je jarig bent? Dat duurt wel heel lang als je nog maar tot tien kunt tellen. Dorus besluit om haar eigen feestje maar alvast te vieren. Uit alle kleding die zij tegen komt knipt zij driehoekjes, waarvan zij uiteindelijk een prachtige slinger kan maken. Maar is iedereen wel zo blij met een gat in hun kleding? Nog 100 nachtjes slapen is geschreven door Milja Praagman.

Gegevens over het boek: Nog 100 nachtjes slapen

  • Auteur: Milja Praagman
  • Uitgeverij: Leopold BV
  • Gepubliceerd: oktober 2012
  • Aantal bladzijden: 26
  • ISBN: 9789025857127
  • Geschikt voor de leeftijd: 2 tot 5 jaar

Over de auteur Milja Praagman

Milja Praagman is geboren in 1971 in Amsterdam. Daarna groeide zij op in Den Dungen in een oud huis. Het huis had enorm veel ruimte en thuis hadden zij vele dieren. Na haar middelbare school heeft Milja de studie grafisch ontwerpen voor beeldende kunsten gevolgd in Breda. Nadat zij de studie had afgerond is Milja naar Frankrijk gegaan en heeft zij daar een jaar gewoond. In 1995 kwam zij terug naar Nederland. Nadat zij weer terug in Nederland was gekomen is zij begonnen als illustrator. In het begin waren het voornamelijk kranten en tijdschriften die zij illustreerde, nog geen boeken. Later kreeg Milja ook opdrachten om te werken voor Okki, Bobo, Sesamstraat en Taptoe, daarnaast maakte zij voor Sesamstraat animaties op de televisie. Door de vele illustraties en opdrachten ontstonden er nieuwe ideeën om zelf een boek te schrijven. Haar eerste prentenboek was Meneer Po, sindsdien schreef zij meer en meer prentenboeken.

Prijzen voor het boek 'nog 100 nachtjes slapen'

In 2013 is het boek 100 nachtjes slapen het prentenboek van het jaar geworden. Ook heeft Milja Praagman met het boek een Leespluim gekregen. De Leespluim is een bekroning voor een kwalitatief goede en veelzijdig bruikbare boeken voor jonge kinderen. Het boek moet de kinderen prikkelen tot het lezen en hun leesplezier en taalvaardigheid te bevorderen.

Het verhaal

Het boek bestaat uit prachtige illustraties en een kort en bondig verhaal. Dorus moet nog 100 nachtjes slapen tot dat zij jarig is. Als je nog maar tot tien kan tellen, duren 100 nachtjes wel heel erg lang. Wachten op haar verjaardag duurde dus veel te lang. Dorus bedacht om alvast te beginnen met het maken van een feestje. Ze knipte uit alle kleding die zij zag een driehoek. Van mama mocht Dorus tenslotte gaan knippen. Uit het tafelkleed knipt zij een driehoek en gebruikt kleding van de waslijn, de jurk van mama en uit nog veel meer kledingstukken. Dan komen de gedupeerden erachter, hoe het kwam. Een driehoek uit een trui geknipt? Iedereen vond het maar raar. Uiteindelijk had Dorus een heleboel leuke lapjes, waarvan zij een mooie slinger kon gaan maken voor haar verjaardag! De gedupeerden waren eerst wat boos op Dorus, omdat zij nu met gaten in hun kleding liepen, maar uiteindelijk konden zij de humor er wel van inzien en had Dorus een onvergetelijke verjaardag.

Mijn mening over het boek

Het verhaal is herkenbaar voor kinderen, elk kind is jarig en vaak vinden de kinderen dit ook erg spannend. En daarnaast is het verhaal makkelijk te volgen. Het verhaal wordt nog duidelijker door de illustraties in het boek. Doordat Dorus telkens vlaggetjes knipt uit verschillende materialen, leren de kinderen spelenderwijs een driehoek. Zij leren de vorm te benoemen en te herkennen. Daarnaast zorgt het boek voor interactie met en tussen kinderen. Tijdens en na het boek kan er veel worden gepraat over verjaardagen en kunnen zij slingers gaan maken.
© 2015 - 2019 Remembertolaugh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Levende boeken stimuleren de ontwikkeling van de taalLevende boeken stimuleren de ontwikkeling van de taalVoorlezen is heel belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Kinderen komen door voorlezen in andere situaties…
Kinderboekrecensie: Sinterklaas - Charlotte DematonsrecensieKinderboekrecensie: Sinterklaas - Charlotte DematonsHoe ziet het huis van Sinterklaas eruit? Waar slapen zijn Pieten? Hoe zie de stoomboot er precies uit? Op al deze vragen…
Hoe maak ik een goed boekverslag?Hoe maak ik een goed boekverslag?Wanneer je een boekverslag moet schrijven moet je er rekening mee houden dat je het schrijft voor de doelgroep waar ook…
recensieVerbrijzeld - Dean Koontz (recensie)Verbrijzeld van Dean Koontz behoort tot zijn beste boeken. De Amerikaanse recensies zijn dan ook stuk voor stuk positief…
Bronnen en referenties
  • http://www.bol.com/nl/p/nog-100-nachtjes-slapen/1001004010301547/#product_specifications
  • http://www.miljapraagman.nl/pages/bio.html
  • http://www.leespluim.nl/

Reageer op het artikel "Kinderboekenrecensie: Nog 100 nachtjes slapen"

Infoteur: Remembertolaugh
Laatste update: 29-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!