InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Portretfotografie: wat leer je op cursus?

Portretfotografie: wat leer je op cursus?

Portret- en modelfotografie is een geliefd genre van veel amateurfotografen. Niets is zo leuk als je partner, kind of goede vriendin mooi op de foto te krijgen. In bijna iedere stad worden dan ook cursussen portretfotografie gegeven. Zowel bij instellingen als bij particulieren. Maar wat leer je eigenlijk op zo'n cursus?

Fotografen met een digitale camera

Dit artikel is bedoeld voor amateurfotografen die werken met een digitale spiegelreflexcamera (SLR) en deze manueel bedienen of dit willen leren. Voor een cursus portret- en modelfotografie wordt aangeraden ook een externe flitser te gebruiken.

Cursus portret- en modelfotografie

Portretfotografie: specialisatie voor gevorderden
In elke (middel-)grote stad is tegenwoordig een instelling waar fotografiecursussen worden gegeven. Over het algemeen wordt een dergelijke instelling aangeduid als 'stichting kunstzinnige vorming'. Er zijn natuurlijk ook particuliere fotografen die deze cursussen verzorgen. De cursus portretfotografie is een gespecialiseerde cursus voor gevorderde amateurfotografen. Fotografen die de camera nog niet manueel bedienen wordt aangeraden eerst een basiscursus digitale fotografie te volgen.

Duur van de cursus
De duur van de cursus portret- en modelfotografie varieert gemiddeld van zes tot wel vijftien weken. Sommige fotografen organiseren ook workshops van een dag. In dit artikel wordt uitgegaan van een uitgebreidere cursus van minstens zes tot acht weken.

Bespreken technieken portretfotografie
De cursusgroep bestaat gemiddeld uit zes tot maximaal twaalf personen. Er moet genoeg ruimte zijn om iedereen aan bod te laten komen en te werken in de studioruimte. De docent start de cursus met het uitleggen van de basisprincipes van portret- en modelfotografie.

Technieken toepassen
Op de cursus wordt gewerkt met een etalagepop om te oefenen met portretfotografie. Ook is er regelmatig een echt model aanwezig om de kunst van portretfotografie onder de knie te krijgen. Hier worden verschillende technieken op toegepast:

  • belichten: hoe stel je de camera handmatig in (manuele bediening) en hoe bekijk je of de belichting geslaagd is via het histogram op je camera?
  • werken in de studio: voor een cursus portretfotografie is een echte studioruimte vereist. Hier staat alle professionele foto-apparatuur die nodig is om de technieken onder de knie te krijgen. Vaak zijn er ook computers om het resultaat te kunnen bekijken, bespreken met de groep en eventueel te kunnen bewerken.
  • flitsen: je leert hoe je je eigen externe flitser optimaal kan bedienen. Er wordt onder andere uitgelegd hoe je indirect kan flitsen om schaduwen te voorkomen. Ook leer je werken met professionele studioflitsers om het model optimaal te belichten.
  • werken met accessoires: om de studiobelichting perfect af te stellen wordt veel gebruikt gemaakt van accessoires zoals reflectieschermen of softboxen.
  • model regisseren: een belangrijk onderdeel van de cursus is om met een echt model te leren werken. Hoe geef je een model de juiste aanwijzingen. Hoe laat je een model ontspannen? Hoe moet een model gekleed zijn?
  • achtergrond: in de cursus wordt ook dieper ingegaan op de omgeving van het model. Wanneer kies je voor een neutrale achtergrond of niet? Hoe kun je de ruimte optimaal voor de foto benutten? Wanneer is een drukke achtergrond gewenst? Hoe kun je gebruik maken van de omgeving zoals een stoel of een trap om het model te laten poseren?
  • inflitsen: soms is er in studio's of buiten te weinig licht om het model helder op de foto te krijgen. De techniek die hiervoor vaak wordt gebruikt is inflitsen. Deze techniek komt op bijna elke cursus aan de orde. Vaak wordt daarvoor ook een middag of avond buiten gewerkt.
  • technieken herkennen: in veel cursussen wordt ook aandacht besteed aan werk van andere professionele fotografen. Je bekijkt gezamenlijk het werk van deze fotografen en gaat na van welke apparatuur of accessoires zij gebruik gemaakt hebben. Je leert zo goed herkennen wanneer er bijvoorbeeld met softboxen of reflectieschermen is gewerkt en hoe je deze effecten zelf ook kunt creëren.
  • foto's bewerken: beeldbewerkingsprogramma's zoals Photoshop (elements) worden steeds vaker toegepast in de digitale fotografiewereld. Afhankelijk van de duur van de cursus komen sommige bewerkingstechnieken ook aan de orde. Zo leer je met bewerkingsprogramma's enkele correcties toe te passen waardoor het model perfect op de uiteindelijke foto verschijnt.

Divers aanbod cursussen portret- en modelfotografie

Vanzelfsprekend varieert het exacte programma voor een cursus portret- en modelfotografie per instantie. Hoe langer de cursusduur, hoe meer onderdelen er aan bod komen. Informeer dus bij de betreffende instantie of fotograaf naar de precieze cursusinhoud. Vaak staat op de website een beknopt overzicht van de cursus.

De cursus portret- en modelfotografie, tot slot

Een cursus portretfotografie is niet alleen leuk voor liefhebbers van deze vorm van fotografie. Het is ook handig voor alle gevorderden die meer willen weten over werken in een studioruimte. Omdat het belichten en werken met flitsers uitgebreid aan de orde komt, is het een uitstekende cursus voor iedereen die goed wil leren werken met licht. Hiernaast is het ook leuk om een cursus te volgen: je leert niet alleen van de docent maar ook van je medecursisten. De cursus werkt bovendien erg inspirerend en is dat niet wat elke fotograaf wil?
© 2011 - 2017 Schoontje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Portretfotografie: tips en trucsHet maken van goeie portretfoto's is een hele kunst op zich. Alleen een mooi of karakteristiek model is niet genoeg. De…
PortretfotografiePortretfotografieDit artikel geeft adviezen en tips over portretfotografie. De uitrusting en instellingen van de camera worden besproken.…
Tips voor digitale fotografie: diafragmaSinds de digitale fotografie opgekomen is, heeft iedereen zich wel een digitale camera aangeschaft. Maar kunnen we deze…
Je eigen fotostudio thuis: wat heb je nodig?Een eigen fotostudio in huis. Welke fotograaf droomt er nu niet van? Je kunt er immers prachtige portretten schieten of…
Flitsers & bijbehorende accessoires voor de digitale cameraHoewel de meeste digitale spiegelreflexcamera's (SLR) tegenwoordig zijn uitgerust met een ingebouwde flitser is het soms…
Bronnen en referenties
  • www.stichtingtobe.nl
  • www.skvr.nl

Reageer op het artikel "Portretfotografie: wat leer je op cursus?"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 11-02-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!