InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Portretfotografie

Portretfotografie

Portretfotografie Dit artikel geeft adviezen en tips over portretfotografie. De uitrusting en instellingen van de camera worden besproken. Verder wordt er aandacht aan de bewerking van digitale foto,s besteed.

Portretfotografie

Tegenwoordig beschikken de meeste mensen over een digitale fotocamera. Dit heeft ook te maken met de prijs die u er tegenwoordig voor betaald. De digitale kamera heeft als grote voordeel ten opzichte van een analoge dat u gelijk het resultaat op een lcd schermpje kunt bekijken. Hierdoor is het mogelijk om gelijk aanpassingen aan de instellingen te doen als u niet tevreden over het resultaat bent. Verder hoeft u geen dure fotorolletjes te kopen en kunt u geen ontwikkelkosten te betalen wat het mogelijk maakt om naar hartelust te fotograferen. Elk onderwerp of situatie vereist echter een beetje kennis van zaken om de opname geslaagd te maken. In dit artikel staan daarom enkele handige tips voor portret fotografie.

De uitrusting

Om een mooi portret van iemand te maken zijn bepaalde lenzen erg handig. Heeft u een compact camera gebruik dan de uiterste zoom stand van de camera voor betere resultaten. Bij de spiegelreflexcamera,s heeft u de mogelijkheid om lenzen te verwisselen. Er zijn speciale portret lenzen op de markt zoals een 85 mm objectief maar de mooiste resultaten worden vaak met tele of telezoom objectieven zoals een 70-200mm objectief bereikt.

Camera instellingen

Daglicht geeft vaak het mooiste resultaat dus gebruik daarom liefst geen flitser bij portretten. Mocht het een zonnige dag zijn zoek dan een plek met schaduw op om het portret te maken omdat zonlicht erg hard licht is waardoor er lelijke schaduwen ontstaan. Deze zijn te verkomen door in te flitsen. Verder is het te adviseren om de opname met een grote lensopening of diafragma te maken waardoor het model los komt van een eventueel storende achtergrond. Diafragma 1.8 of 2.8 geeft een mooi effect. Gebruik bij weinig licht een statief om bewegingsonscherpte te voorkomen. Zeker als men met een grote diafragma opening werkt is het belangrijk om goed scherp te stellen.

Locaties portret fotografie

Een portret kan men overal maken, zowel binnenshuis als buiten. Geef de persoon aanwijzingen en let op storende factoren zoals haren die niet goed zitten. Wees niet bang om te expirimenteren. Neem andere poses aan en verander camera instellingen om andere effecten te krijgen. Soms kan een beweging de foto juist een extra dynamische uitstraling geven. Zet de persoon niet altijd in het midden van een foto en laat hem of haar niet altijd recht in de lens kijken.

Foto afwerking

Als de foto's gemaakt zijn en deze op uw computer staan kunt u deze gaan bewerken met een fotobewerkings programma. Deze worden vaak standaard met de camera meegeleverd of zijn gratis te downloaden maar er zijn ook professionele programma,s te koop zoals Adobe Photoshop. Deze laatste is voor veel mensen erg duur en meer geschikt voor de gevorderde fotograaf. Met deze software kunt u rode ogen wegwerken, een beelduitsnede maken of kleuren en contrast van de foto aanpassen. Verder kunt u de persoon mooier maken door bepaalde filters te gebruiken waardoor de huid er mooi egaal uitziet. Fotograferen is een leuke hobby waarin veel mensen hun creativiteit kwijt kunnen. Veel plezier!
© 2010 - 2017 Peterwouters, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Portretfotografie"

Infoteur: Peterwouters
Laatste update: 15-04-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!